Onderkoeld paard gered van de dood

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ThePast03

Onderkoeld paard gered van de dood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-13 20:57

http://www.112groningen.nl
Ingezonden door _Anneruth

Zondagmiddag rond half 4 kwam er een melding binnen van een paard te water aan het Kliefdiep ter hoogte van de Leegeweg.
De TAS (tankautospuit) kwam ter plaatse en besloot de duikers voor assistentie te vragen. Het paard wat al enige tijd in de sloot lag was al volledig onderkoeld en in lichte shock geraakt,

De pogingen met de hand mislukte, maar toen een boer van de manege De Oude Held na enige tijd ook ter plaatste kwam verleende hij aan de brandweer hulp met zijn Jeep.
Een brandweer slang werd vast gemaakt aan het paard en aan de trekhaak van de Jeep. Toen alles gereed was reden ze met de auto rustig vooruit en zo kon het paard uit het water gehaald worden.

Toen het paard eenmaal weer op het vaste land was wilde hij ervandoor gaan, maar een van de brandweerlieden sprong op het paard waardoor hij ging liggen. Meerdere brandweerlieden gingen naar het paard en hielden hem vast zodat hij gekalmeerd kon worden. Het paard werd door één van de mensen van de manege meegenomen en weer terug gebracht naar het stuk land waar hij hoorde te staan.

Klik hier voor een filmpje.

quintusgl

Re: Onderkoeld paard gered van de dood

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 21:02

Zat het toevallig net te lezen en te kijken via rtvnoord. Beestje heeft geluk gehad dat het gezien is door omwonende. Hoop dat ie niks aan de kou over gaat houden.

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 21:21

Wordt weer lekker aan t hoofd getrokken door de brandweer. En t beest is onderkoeld en krijgt niet eens een deken op, maar wordt meteen weer in de kudde gegooid?

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 21:24

44Myrthe44 schreef:
Wordt weer lekker aan t hoofd getrokken door de brandweer. En t beest is onderkoeld en krijgt niet eens een deken op, maar wordt meteen weer in de kudde gegooid?

Ja of dat waar is?

Maar ik vond het inderdaad ook erg vreemd.
Ik had hem op zijn minst in een warme stro stal gezet met een dekentje.

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 21:30

Tja, dat trekken kan niet anders lijkt me. En hij zal toch niet zo nat en onderkoeld weer op het land zijn gezet? Dat is wel vreemd

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 21:36

Ja. dat trekken kan niet anders denk ik.
Hij moet er toch uit.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 22:53

Niet trekken is geen optie, maar ik vraag me af of het niet beter zou zijn geweest als ze het paard op zijn zijkant eruit hadden getrokken, langzaam glijdend de kant op zeg maar.
Ziet er nu heel naar uit met de voorbenen, zeker dat stuk doorrijden nog. Zouden die benen zo kunnen breken volgens mij.
Mijn eigen pony is ooit ook in de sloot gevallen en met behulp van een tractor eruit getrokken. Toen brandweerslangen omgedaan en op de zijkant eruit getrokken. Heel rustig en netjes gegaan.
En zo terug zetten op de wei is ook apart. Bij mij was het in november gebeurd dus ook flink koud. Heb mn paard gewassen en op stal gezet met slobber en dekens en een dikke laag stro. Ook nog DA laten komen ivm wonden op het hoofd en evt gevaar mbt inslikken slootwater.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 23:15

Eens kijken hoe hoog brandweermannen kunnen springen als hij aan het rennen was gegaan met die slangen om zijn benen geknoopt :')

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 23:35

44Myrthe44 schreef:

Ja, want moeder natuur staat ook klaar met een dekentje als ze in het wild eens het water in glijden.. Aan het filmpje te zien was het paard nog prima in staat om zich zelf warm te lopen. En de manege kennende hadden ze hem niet laten lopen als ie er echt slecht aan toe zou zijn.

En het trekken aan de benen en het hoofd, veel andere mogelijkheden zijn er op zo'n moment niet :n Heb er hier ooit 1 uit de sloot mogen halen (dood wel eens waar). Maar die was er ook levend echt niet keurig glijdend op z'n zij uit gekomen :n Helaas zijn dit van die situaties waarbij het niet veel anders kan.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 23:44

Ja dat in de wei zetten kleddernat lijkt me niet heel slim, paard lag nog plat met trekken aan zn benen, dan is er minder schade als dat hij staat maar hij had wel eerder mogen stoppen met trekken. Dat doen ze ook niet expres natuurlijk. Hoop dat dit paard niet strontziek word

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 11:47

Dit was niet het paard van de manege. Ik denk dat je op een gegeven moment iets moet. Je kan hem beter zo eruit halen dan dat je hem langer laat liggen en hij in shock raakt. Soms moet je wat. Alle mensen op het filmpje waren, zoals ik het heb gezien, geen betrokkenen van het paard. Het is dan makkelijk om te zeggen; waarom doen ze dit niet of dat niet. Wellicht is de eigenaar van de stal wel gebeld en hebben ze dit jonkie (ziet eruit als opfok) alsnog uit de kudde gehaald en op stal gezet. Wie zal het zeggen....
Iig hulde aan allen die geholpen hebben.