http://www.knhs.nl
Op het EK eventing voor junioren en Young riders in het Franse Jardy is Nienke van Roekel op een geweldige vierde plaats geëindigd. Met haar Coral Estate Bylbao reed de amazone in haar laatste jaar bij de young riders een nette dressuurproef en voegde daar in de cross en het springen geen enkele strafpunt meer aan toe.
De 21-jarige Van Roekel stond voor het springen nog op plaats zes, het voormalig Rabo Talententeamlid vertelt hoe spannend het nog werd. “Vooraf had ik natuurlijk getekend voor een vierde plaats, maar ik zat zo dicht bij de nummer twee en drie, ik kon die balken er wel af kijken. Maar ik ben super blij met hoe het gegaan is, [***] was echt geweldig hier. In de cross is het zo’n fijn beest. Je hoeft eigenlijk alleen maar te kijken waar je heen wilt en hij gaat, ik heb heerlijk gereden. De cross liep zoals we hem verkend hadden, ik ben zo blij en zo trots op mijn paard. Het is een geweldige afsluiting van mijn tijd bij de Young riders, nu op naar de senioren.”
Het Europees kampioenschap werd gewonnen door de Fin Elmo Jankari met Dutchess Desiree die reeds bij de dressuur aan de leiding ging en deze positie niet meer afstond. Zilver was er voor Pierre Touzaint (Fra) met Pin up de Mai. Brons ging naar de Duitser Nils Trebbe met Priemus 52.2.
Het landenklassement werd gewonnen door gastland Frankrijk, zilver ging mee naar Engeland en de Ieren wonnen het brons. Het Nederlandse team was gisteren in de cross al uitgeschakeld.
Junioren
Bij de junioren was er voor aanvang van het springen nog wel een team in de strijd. Helaas werd Joyce van de Kuilen uitgesloten in het springen door twee weigeringen van Izalco en daarmee was ook het team uit het klassement.
Janou Bleekman was met haar Prince Apollo de beste Nederlandse combinatie op plaats 35. In het afsluitende springen liep ze tegen 5 strafpunten aan wat haar op een totaal van 65.7 bracht. Olivia Pleysier reed Zimbali naar plaats 54.
Het goud ging bij de junioren naar Fransman Robin Boulanger, zilver was er voor de Ierse Elizabeth Hayden, brons voor Engelsman Will Furlong. Teamgoud ging bij de junioren naar Ierland, zilver was er voor Frankrijk, brons voor Zwitserland.
Uitslagen:
Young Riders individueel:
1.Elmo Jankari (Fin) - Duchess Desiree, 45.1
2.Pierre Touzaint (Fra) - Pin up de Mai, 50.2
3.Nils Trebbe (Dui) - Priemus 52.2
4.Nienke van Roekel– Bylbao, 54.8
Jeannette Chardon (Den Hoorn Zh) – Vienna, (eli.)
Larissa Hartkamp (Lunteren) – Angel, (ret.)
Jordy Wilken (Teuge) - U. Play Spirit, (ret.)
Young riders teams:
1.Frankrijk 179.5
2.Engeland 219.4
3.Ierland 230.0
Junioren individueel:
1.Robin Boulanger (Fra) – Orpheo de Sablons, 42.5
2.Elizabeth Hayden (Irl) – Miracle, 42.9
3.Will Furlong (Gbr) – Pioneer Silvie 44.2
39.Janou Bleekman (Whorridge Farm Stud) - Prince Apollo, 65.7
54.Olivia Pleysier (Bilthoven) – Zimbali, 104.7
Joyce van de Kuilen (Elst Gld) – Izalco (eli.)
Junioren teams:
1.Ierland 139.3
2.Frankrijk 162
3.Zwitserland 165.6