Persbericht
De menners van district Noord wonnen gisteren op de regenachtige Hippiade mennen op het KNHS-centrum in Ermelo de felbegeerde Hatro Districts Cup. Een van de succesvolle Noordelijke menners was Ito Werkman die met zijn fraaie tweespan schimmels de dressuur won. De jonge Cas Hendriks was bijzonder succesvol. Met zijn tweespan pony’s won de Havo-scholier Hippiade-titels in de dressuur en de vaardigheid. Jaap van der Horst was de grote man bij de enkelspanen door met Zorro de L-vaardigheid en de M-dressuur te winnen.
"Zorro is een super paard", zegt Jaap van der Horst, winnaar van de L-vaardigheid paarden. De menner uit Utrecht won ook de M- dressuur met zijn Holsteiner. "Hij is klein, maar hij heeft een hele ruime galop. Zorro doet alles zo makkelijk. Het is zo ongelooflijk wendbaar. Ik train hem alleen dressuurmatig", verklaart Jaap zijn successen. Afgelopen week wonnen ze in IJsselsteyn het KNHS-kampioenschap samengesteld in klasse 2.
Cas Hendriks pakte twee titels op de Hippiade mennen met zijn tweespan schimmels. "Een super week", vat Cas samen, nadat hij vorige week in IJsselsteyn ook al KNHS kampioen samengesteld mennen (dressuur, marathon en vaardigheid) werd in klasse 2. Cas Hendriks heeft de ambitie om verder te gaan. De Havo-scholier wil kijken hoe ver hij kan komen in klasse 3. "Anders wil ik vierspan gaan rijden. Ik zoek er nog twee pony's bij. Ik heb nu super pony's die het altijd heel goed doen. Ik rijd ze vijf tot zes dagen per week. Vandaag was een super dag met twee titels, vanochtend in de vaardigheid en vanmiddag in de dressuurring", besluit de menner uit Zeeland.
Ito Werkman, winnaar bij de tweespannen dressuur paarden, was vorige week derde in klasse 3 bij het KNHS-kampioenschap in IJsselsteyn. "Best tevreden, vorig jaar tweede en nu kampioen. Ik heb een fijn span. Het zijn echt toppertjes", vertelt Werkman trots over zijn schimmels.
Kimberley van Ede stuurde haar Habibi's Vladi Sereno naar de oranje sjerp in de klasse Z-dressuur voor pony's. Bij de paarden was Simone van Drie met haar Fries Tinelly de beste.
"Dit was pas onze derde wedstrijd in de Z-dressuur . De eerste proef ging iets minder, maar in de tweede proef liep hij grandioos. Dit is onze vijfde gouden medaille en ik ben er super blij mee. Dit jaar ben ik ook voor het eerst klasse 4 gestart in het samengesteld mennen. Sereno is negen jaar en heel lief, aanhankelijk, nuchter en heeft veel plezier in zijn werk", vertelt Kimberley van Ede, die wordt getraind door haar vader Mark.
Simone van Drie, die lest bij Jan de Boer en Kees Veltman, vertelt blij: "Vorig jaar werd ik kampioen in de klasse M en dit jaar had ik geen verwachtingen. Ik ben er gewoon blanco in gegaan en dacht ik zie wel waar we eindigen. Ik was meer ontspannen dan vorig jaar voor de prijsuitreiking. Vorig jaar was ik bang dat ik als een raket in de rondte zou gaan. Nu heb ik veel meer controle. Mijn man rijdt haar ook onder het zadel. Het is een klein Friesje en ik steek er te veel met mijn lange benen onderuit."
De menners die in de klasse Z/ZZ vaardigheid hun barrage reden, waren aan elkaar gewaagd. Maar het waren Ronald Tomassen en Rita Qualm die met de titel huiswaarts keerden.
Ronald Tomassen vertelt over zijn paard Vaya: "Toen ik haar vier jaar geleden kocht was ze onhandelbaar en kon je er niets mee beginnen. Inmiddels door haar onder andere veel te laten werken, want dat wil ze graag, doet ze alles voor me. Dit was pas onze tweede Z-start in de vaardigheid en ze liep super goed. Mede dankzij de lessen van Hans Zumbrink en Yvonne de Ruijter heb ik deze titel gewonnnen."
"Mijn pony Bluemers Linde is heel eigenwijs en eenkennig, maar voor mij wil ze graag aan het werk. Vorig jaar was ik nog reservekampioen en ben nu heel blij dat ik echt kampioen ben. ik denk dat we gewonnen hebben, omdat Linde heel gehoorzaam en snel is", vertelt winnares Rita Qualm trots.
In de rubrieken voor enkelspan klasse ZZ reed Ron Melis met Jorn Fan E Aldedyk naar de overwinning. Een blije Ron over het behalen van de eerste plek: "Het is een kwestie van stug volhouden, hard trainen en blijven geloven in je eigen kunnen". Zijn tienjarige Jorn kocht hij als 2,5-jarige. "Het is een goudeerlijk en bom-proef paard, die ook trouwerijen in het enkel- en tweespan loopt. Jorn is te koop, omdat ik met hem alles heb bereikt wat ik kon bereiken. We zijn begonnen in de B en kwamen tot en met de klasse ZZ telkens met winstpunten thuis. Misschien dat ik met hem nog wel Kür op muziek wil gaan rijden", aldus de leerling van Marleen van Eijk.
Bij de pony's ging de hoogste eer in deze klasse naar Olga Kegel met Home 't' Ranch Brutus. "Ik heb hem gekocht op de paardenmarkt in Hedel als gezelschapspony. Op een gegeven moment heb ik mijn koetsiersbewijs gehaald en ben ik in 2008 begonnen met wedstrijden. Al vijf jaar op rij zijn we in de opeenlopende klassen kampioen of reservekampioen geworden en dan vandaag kampioen in de hoogste klasse, dat is super! Samen met mijn trainer Christiaan Provoost hebben we hard gewerkt aan de activiteit en verzameling. Daarmee hebben we de puntjes op de 'i' gezet."
Kampioen in de rubriek vaardigheid paarden klassen L, M, ZZ werd Wito Mink met zijn zesjarige Friese hengsten Yde en Wouter.