EK endurance 2013: Marijke Visser naar achtste plaats

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Flew

EK endurance 2013: Marijke Visser naar achtste plaats

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-13 08:38

http://www.knhs.nl / http://www.bokt.nl

De twintigjarige Marijke Visser heeft op het Europees Kampioenschap Endurance over 160 kilometer in het Tsjechische Most met Wamid een topprestatie neergezet door als achtste te eindigen. Amper twee maanden geleden eindigde de jeugdige amazone op het WK voor Young Riders, dat in het Franse Tarbes werd verreden over 120 kilometer, met Eomer nog als tweede.

"Het had nog beter gekund dan deze achtste plaats" verzuchtte Marijke Visser, terwijl ze haar paard op stal aan het verzorgen was. "Het was echt pech dat we een hoefijzer verloren halverwege het vierde traject. Ik zat in een mooi groepje en moest toen lossen. Dat was best hectisch, want ik moest bellen voor assistentie en tegelijkertijd mijn paard in bedwang houden omdat het met die groep mee wilde. De hoefsmid heeft gepoogd om in dat vierde traject er een nieuw ijzer onder te slaan, maar Wamid was erg onrustig waardoor dat niet lukte. Op een hoefschoen ben ik naar de finish van de vierde etappe gereden en toen was Wamid wel kalm en kon het ijzer er alsnog onder worden geslagen. We waren overigens niet de enigen die een hoefijzer hadden verloren, want ik heb er tientallen onderweg zien liggen", vertelde Visser. Doordat ze alleen verder moest zakte het tempo. "We hadden niet alleen veel tijd verloren, maar ook moraal", aldus de amazone.

Volgens Marijke waren er een paar oorzaken die de vele uitvallers (bijna tweederde van het deelnemersveld) verklaren. "Het tempo lag hoog en het terrein leek vlak, maar je ging steeds omhoog. Maar zo langzaam dat je het eigenlijk niet merkte, waardoor je er in je rijden eigenlijk geen rekening mee hield. Daarbij waren de paden erg mooi en daarom bleef je galopperen. Concluderend kun je denk ik stellen dat het parcours veel zwaarder was dan je als ruiter dacht". Doordat Wamid een nieuw hoefijzer nodig had, verloor Marijke ook de aansluiting met de groep waarin ze meereed, en die tot dan toe een gemiddelde snelheid had weten te behalen die iets boven de 19 km/u lag. In haar eentje zette ze door, maar dan blijkt dat een paard een kuddedier is, waardoor het tempo alleen rijdend iets terugzakte. Toch wist de combinatie de 160 kilometer lange rit af te leggen met een gemiddelde snelheid van 18.85 km/u.

Naast Marijke Visser was ook Ainhoa Rayon d'Or met Jannet van Wijk nog in de strijd, op enige achterstand van Visser. Zij beëindigde de wedstrijd in het donker en eindigde op de 23e plaats in de geschoonde uitslag. Van Wijk reed de wedstrijd uit in een tempo van 15.35 km/u. Ook geen slecht resultaat, zeker als daarbij wordt meegeteld dat van de 93 combinaties die van start zijn gegaan er slechts 34 de eindstreep wisten te halen.

De achtste plaats voor Visser en de 23e klassering voor Jannet van Wijk op de geschoonde uitslag van dit EK (de eerste drie plaatsen werden ingenomen door ruiters uit de Verenigde Arabische Emiraten en Bahrein) waren de enige lichtpuntjes voor de Nederlandse deelnemers op dit EK. Voor de veterinaire keuring moest regerend Nederlands Kampioene Marly van Ditzhuyzen haar paard Eenhoorn's Dahman terugtrekken omdat een lichte blessure, opgelopen op weg naar Tsjechië, begon op te spelen. Na de tweede lus bleek het paard D-Prodigy van Theo Heldens niet fit. Daarop besloot Heldens zijn paard, dat wel door de veterinaire keuring was gekomen en van start mocht gaan in de derde etappe, toch terug te trekken. En na die derde lus bleek men niet in staat om de hartslag van Oceane d'Havenne tijdig naar een voor de keurende veterinairen aanvaardbaar niveau terug te brengen, waarop ook Carmen Römer de strijd moest staken. Daarmee had Nederland geen team meer in de strijd en alleen nog twee individuele deelnemers.

Psydoxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 08:57

Wat een top prestatie *\o/*

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 11:00

Wat goed!

MarliesR

Re: EK endurance 2013: Marijke Visser naar achtste plaats

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 12:48

Echt een hele knappe prestatie!

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 15:57

Geweldig zeg!

Barney1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 17:31

Echt super gedaan beiden, gefeliciteerd

AlaskaTorrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 21:24

Super prestatie! Ik vraag me alleen iets af... Bij mijn weten had Dahman een blessure opgelopen in de week ervoor toen hij tijdens een training in galop op het ruiterpad opeens moest uitwijken voor wandelaars... In de tekst wordt echter gesproken over een blessure die onderweg naar Tsjechië was opgelopen?

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 16:02

Onderweg kun je ook lezen als in de aanloop naar. En dat klopt.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 01:39

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 04:54

12e overall, maar daar zitten de emiraten etc ook bij.
Van het EK is ze dus wel 8e geworden.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 08:24

Ohjah, EK als in Europees :o? totaal niet bij stil gestaan. Vind ik 12de overall ook knap als je tegen de emiraten rijdt.

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 08:59

Mooie prestatie zeg! Zeker zo vlak na dat wk.
Jammer dat er zoveel uitgevallen zijn

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 09:11

Karrimh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 10:14

Go Marijke go *\o/*

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 00:51

AlaskaTorrie schreef:
Super prestatie! Ik vraag me alleen iets af... Bij mijn weten had Dahman een blessure opgelopen in de week ervoor toen hij tijdens een training in galop op het ruiterpad opeens moest uitwijken voor wandelaars... In de tekst wordt echter gesproken over een blessure die onderweg naar Tsjechië was opgelopen?

Djilna schreef:
Onderweg kun je ook lezen als in de aanloop naar. En dat klopt.

Nee Dahman heeft onderweg op de vrachtwagen tijdens een rustpauze op een parkeer plaats een blessure opgelopen.