Op het Europees Kampioenschap voor Junioren en Young Riders in de discipline Reining heeft het Nederlandse Junioren team in het Italiaanse Manerbio zilver gewonnen. De Italianen waren oppermachtig en eindigden op de eerste plaats.
Kijkend naar de individuele scores dan eindigden de Italianen in deze landenwedstrijd waarin de team medailles werden verdeeld op de eerste drie plaatsen. "Nederland dankt zijn zilveren medaille aan het sterke collectief dat we als team vormden", verwoordde de Dave Young, bondscoach van de Nederlandse Reining ruiters het succes.
Daarmee doelde Young op de sterke ritten van drie van de Nederlandse teamleden, die elkaar weinig ontliepen. Beste Nederlandse combinatie werd op de zesde plaats Zoey Kant met It's Dun Time met een score van 208. "In de laatste voorbereiding kreeg It's Dun Time iets last van spanning, maar Zoey bleek in staat om die spanning in de grote wedstrijdarena heel mooi af te laten vloeien. Zij scoorde vooral dankzij zeer goed gereden cirkels hoge punten bij de vijf juryleden". Giomani Puts eindigde op de achtste plek in de individuele klassering met Color me Cuervo op een half puntje achter Zoey. "Ook Giomani reed sterke cirkels, maar feitelijk waren al haar manoeuvres heel erg goed. Haar score was 207.5. En met een voortreffelijke rit van Zen de Witt, die op Great Kid Whiz een score wist te behalen van 202.5, stelde Nederland het zilver met die 14de plaats zeker". Alissa Leloux droeg met haar score van 197.5, waarmee ze als 18de eindigde, niet bij aan het teamresultaat.
Naast deze vier teamruiters kwamen ook twee individueel voor Nederland startende combinaties in de wedstrijdarena. Bo Omes reed een zeer goede proef met Royal del Cielo en eindigde met een score van 206 als negende, terwijl Famke Algera met Amarilla's Boomerchex elfde werd met een score van 204.
"Met vier Nederlandse combinaties bij de eerste elf hebben we als collectief een goede prestatie neergezet, die met zilver werd beloond. Daarmee heeft het niet alleen het hele team zich voor de finale op zaterdag weten te plaatsen, maar ook de beide individuele combinaties. Ik ben natuurlijk heel erg blij met zilver, maar ik ben ook zeer ingenomen met het feit dat de twee individuele ruiters zo sterk hebben gereden. Zij debuteerden op dit niveau en hebben in deze indrukwekkende piste top gepresteerd!", aldus Dave Young.
ik vind de manier hoe hier over Alissa gesproken wordt respectloos. zij heeft jaren lang als enige het team gered met scores van ruim over de 210 (214/216 ed). en nu heeft ze een keer pech en dan krijg je meteen zoiets.
de rit van Zen wordt de hemel in geprezen terwijl die per jury slecht 1 tot 1,5 punt hoger was en dus ook nog steeds geen goede score.... ik proef een beetje vriendjespolitiek hier... maar dat is niks nieuws als het om de FEI en Reining gaat helaas.