Amerikaans Congres kan soring een halt toeroepen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

liesd

Amerikaans Congres kan soring een halt toeroepen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-13 13:09

www.horsetalk.co.nz / www.horsetalk.co.nz / bokt.nl

De senatoren en congresleden van het Amerikaanse Congres kunnen soring voorgoed de wereld uithelpen. Momenteel ligt een wetsvoorstel op tafel dat sterkere maatregelen rond soring wil implementeren.

Soring houdt in dat men bewust de benen of de hoeven van een paard pijn doet, om het paard te dwingen om de voeten hoger op te tillen. Het is een praktijk die vooral toegepast wordt in de wereld van het Tennessee Walking Horse, maar ook bij andere gangenpaarden. Men gebruikt chemicaliën (bijvoorbeeld kerosine) en ijzeren kettingen om de typische gangen nog beter te doen uitkomen.

In 1970 werd de de federale wet ter bescherming van het paard ingevoerd die ook soring verbood, maar het bleek moeilijk te zijn om de wet te handhaven. Een klein deel van de paardenindustrie bleef de wet met de voeten treden. Het resultaat daarvan was dat soring ongestoord kon toegepast worden.

De nieuwe wet, de Prevent All Soring Tactics-wet (verbod op alle manieren van soring, PAST), zal het onmogelijk maken voor de industrie rond het gangenpaard om haar eigen wetten te maken. De wet verbiedt ook een aantal hulpmiddelen die bij soring gebruikt worden. Op het overtreden van de wet zullen strenge straffen staan. De PAST-wet kan al rekenen op veel steun in het Amerikaanse congres.

De Humane Society van de Verenigde Staten, de grootste organisatie voor dierenbescherming in het land, gelooft dat de industrie rond het Tennessee Walking Horse gezond kan worden. Daarvoor zijn nieuwe leidende figuren nodig: ruiters en eigenaars die de veelzijdigheid en het temperament van het ras kunnen appreciëren. Keith Dane van de Humane Society zegt: “De wet die de maatregelen tegen soring versterkt, speelt daarbij een zeer belangrijke rol. Als elke vorm van soring uitgeroeid wordt, kan het ras pas echt schitteren.”

De vereniging werkte ook een beloningsprogramma uit, met de naam ‘Now That’s a Walking Horse!’. Wie een geregistreerd Tennessee Walking Horse met platte hoefijzers uitbrengt, elders dan in de traditionele showring, kan daarvoor een financiële beloning krijgen. Op die manier worden de vaardigheden van paarden en ruiters verbeterd en wordt succesvolle deelname aan events voor verschillende rassen erkend. Het programma maakt ook de aankoop van materiaal en sponsor ruiters voor deelname aan horsemanshipprogramma’s en clinics voor natural horsemanship, zodat meer fans van het gangenpaard kunnen kennismaken met menselijke trainingsmethodes.

Dat het goedkeuren van de PAST-wet belangrijk is, blijkt uit een filmpje dat de American Veterinary Medical Association (AVMA, de Amerikaanse vereniging voor dierenartsen) publiceerde. In het filmpje, gemaakt door het departement Landbouw van de Verenigde Staten (USDA), liet de vereniging bewijs zien dat soring werd toegepast op een recent event voor gangenpaarden. Het USDA gaf tostemming om het filmpje te plaatsen, maar liet het nadien terug offline halen.

In het filmpje zijn dierenartsen van het USDA te zien, die een paard onderzoeken om te checken of het werdonderworpen aan soring. Op het filmpje zou te zien zijn dat de dierenartsen wel degelijk bewijs van soring vonden. De PAST-wet zou het USDA meer slagkracht geven en het voor hen makkelijker maken om soring te voorkomen.

Verwante artikels:

[ON] Ernstige mishandeling Tennessee Walking Horse
[VN] Filmpje over mishandelingspraktijken bij gangenpaarden

Anoniem

Re: Amerikaans Congres kan soring een halt toeroepen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 14:34

Klinkt belovend!

ellenmarina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 14:41

Zal tijd worden!

luckyfarm

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 14:55

Mogen ze ook wat gaan doen aan dat eeuwige gelongeer door grooms in de vroege ochtend in Wellington (hunter wereld). Paarden lekker moe maken want het gaat erom bij de hunters dat alle hindernissen vlekkeloos en "emotieloos" gesprongen worden.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 14:59

Het soaring zelf (dus met chemicalen etc) vind ik echt vreselijk. Met gewichten aan benen zelf heb ik geen problemen zolang het maar met mate gebeurd en op een diervriendelijke wijze. Je hebt ook in NL bij veel paarden dat er gewichten worden gebruikt. ook bij IJslanders geloof ik en natuurlijk bij tuigpaarden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 15:39

Huhh zolang er hier nog staartloze koudbloeden rondlopen heb ik er weinig vertrouwen in.

kinel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 16:15

Morganlefay schreef:
Huhh zolang er hier nog staartloze koudbloeden rondlopen heb ik er weinig vertrouwen in.

Dat wilde ik ook net zeggen. Ook hier maar eens die mensen aanpakken en kijken of het werkt.

Soraya10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 21:04

lifaya schreef:
Het soaring zelf (dus met chemicalen etc) vind ik echt vreselijk. Met gewichten aan benen zelf heb ik geen problemen zolang het maar met mate gebeurd en op een diervriendelijke wijze. Je hebt ook in NL bij veel paarden dat er gewichten worden gebruikt. ook bij IJslanders geloof ik en natuurlijk bij tuigpaarden.

Ik vind t allemaal niet kunnen. Er is een hoop ophef over het paard paard laten zijn en weidegang en opfok etc en vervolgens gaan we ze wel helemaal vormen naar mensen hun maatstaven?? Ik vind t dierenmishandeling. Een paard hoort niet met gewichten gedwongen te worden benen hoger op te tillen. Ik ben ook geen voorstander van mensen die hulpmiddelen gebruiken om t paard maar met zn kop in de krul te laten lopen tijdens longeren of rijden. Dit is verder niet aan jou gericht hoor, Ik kan er gewoon allemaal niet bij....