Autistisch jongetje communiceert door equitherapie en iPad

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

liesd

Autistisch jongetje communiceert door equitherapie en iPad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-13 10:31

www.horsetalk.co.nz / bokt.nl

Luke, een zevenjarig autistisch jongetje kan dankzij equitherapie en een iPad vertellen hoe hij zich voelt en met zijn vrienden praten. Voordien kon Luke eenvoudige verzoekjes doorgeven aan zijn ouders, zoals ‘Ik wil wat drinken’. Tijdens een intensief Stridesprogramma, dat acht weken duurde, gebruikte Luke de iPad voor zijn eerste conversatie in twee richtingen.

Autisme komt voor bij 1 op 88 kinderen, en vaker bij jongens dan bij meisjes. Kinderen met autisme hebben het vaak moeilijk om verbale communicatievaardigheden te ontwikkelen. Luke kan, net als 40% van de kinderen met autisme, niet spreken. Wetenschappers en therapeuten hebben daarom samen Strides ontwikkeld, een programma dat equitherapie combineert met ondersteunende technologie. Die twee vormen van therapie hebben afzonderlijk hun effectiviteit al bewezen, maar werden zelden samen gebruikt. In het Stridesprogramma worden kinderen op een paard gezet, en krijgt elke familie iPads die zijn uitgerust met spraakapplicaties. De kinderen en hun families krijgen intense training op maat en worden goed ondersteund. De unieke therapeutische aanpak heeft al voor heel wat kinderen een doorbraak op communicatief vlak betekend, zowel verbaal als door effectief gebruik van de iPad.

Tina Caswell, die mee de therapie ontwikkelde, zegt: “Tijdens de Stridessessies zie ik een heleboel dingen die de kinderen voor het eerst doen: de eerste keer op een paardenrug, de eerste keer dat ze iPads met spraaktechnologie gebruiken en het allerbelangrijkste: de eerste keer dat ze een manier hebben om zich uit te drukken. Ouders vertellen me ook dat ze voor het eerst een conversatie in twee richtingen met hun kinderen kunnen hebben. Kinderen kunnen hun basisbehoeftes uitdrukken, maar onze therapie gaat verder: ze kunnen voor het eerst verhalen vertellen en hun gevoelens delen.”

iPads zijn zeer geschikt voor dit soort therapie: ze wegen bijna niets, kosten veel minder dan de traditionele toestellen met spraaktechnologie en zijn zeer gebruiksvriendelijk. Caswell: “De kinderen kunnen de iPads overal meenemen. Doordat ze de toestellen voor alles kunnen gebruiken, raken ze niet verveeld en worden ze aangemoedigd om op een hoger niveau te communiceren.”
De Amerikaanse Vereniging voor Hippotherapie bevestigt dat paarden een dynamische vorm van ondersteuning bieden aan autistische kinderen: paardrijden zorgt voor meer sterkte en controle in de romp, balans, meer kracht in het hele lichaam, uithouding en motoriek. Mensen die deelnemen aan equitherapie krijgen meer zelfvertrouwen. Catherine Markosy is de oprichtster van het programma en zegt: “Ouders zijn vaak verbaasd om te zien dat hun kind iets kan uitdrukken, waarvan ze niet wisten dat hij of zij het al kende, zoals de cijfers. Dat is het mooie van ons project: we ontdekken dat er binnenin een kind een persoontje zit te wachten om gehoord te worden.”

Anoniem

Re: Autistisch jongetje communiceert door equitherapie en iPad

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 10:35

<3
Fijn dat ze zo een leven kunnen opbouwen!

Elpharo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 11:38

Wow...ik kan me voorstellen dat er wat vreugdetranen vloeien bij deze ouders!

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 14:25

Ok eerste zin stoor ik mij al wel aan. Hij kon enkel vragen stellen zoals 'ik wil wat drinken'. Dat is niet echt een vraag :') haha.

Maar prachtig dat dit kan _/-\o_

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 15:08

Damn...... Moet ik allemaal Ipads gaan aanschaffen :+

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 19:34

cp112 schreef:
Ok eerste zin stoor ik mij al wel aan. Hij kon enkel vragen stellen zoals 'ik wil wat drinken'. Dat is niet echt een vraag :') haha.

Er staat ook niet dat hij een vraag stelde. Er staat dat hij eenvoudige verzoekjes kon doorgeven. En het is wel heel erg veel zout op een klein slakje om te zeggen dat dat geen verzoek is... Letterlijk gezien misschien niet, maar het impliceert wel hetzelfde. :)
Dus: je storen aan iets wat er niet staat, dat is wel heel erg :+

Ik heb pas het boek 'De Paardenjongen' gelezen, van Rupert Isaacson. Daarin staat ook beschreven wat het effect van paarden op autistische kinderen kan zijn. Goed, nou hebben die mensen wel meer gedaan dan alleen paardrijden, maar het effect was wel duidelijk. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 19:42

cp112 schreef:

Vanmiddag was dat idd zo..

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 20:26

Blue_Eyes schreef:
cp112 schreef:

Er staat ook niet dat hij een vraag stelde. Er staat dat hij eenvoudige verzoekjes kon doorgeven. En het is wel heel erg veel zout op een klein slakje om te zeggen dat dat geen verzoek is... Letterlijk gezien misschien niet, maar het impliceert wel hetzelfde. :)
Dus: je storen aan iets wat er niet staat, dat is wel heel erg :+

Vanmiddag stond het er anders ;)
Zal wel veranderd zijn nav mn opmerking ;)

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 20:33

Tja, dat kan ik nu niet meer zien :+ Dan nog... Het is natuurlijk niet een directe vraag maar het impliceert wel de vraag 'mag ik wat drinken?' Hij zal het eerste kind niet zijn dat zo om drinken vraagt, zelfs al kan hij niet praten ;)

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 20:44

Ik vindt de kinderen in het filmpje wel ernstig 'disabled', voor wat zij noemen 'normale' autisten. Ze moeten dat jongentje zijn hand pakken en op die ipad drukken, dat oogt alsof hij zwak begaafd is, autisme wat in mijn omgeving voorkomt maakt de kinderen niet zwakbegaafd.

Maar goed, er zullen vast vele soorten zijn, in ieder geval mooi dat met zulke 'simpele' middelen eigenlijk zulke goede resultaten te behalen zijn!

lemanthia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 20:46

fijn dat die op z'n manier tog kan praten.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 21:10

Geweldig. Wat dat betreft zijn de mogelijkheden van tablets echt fantastisch! En zittend op een paardenrug zie je veel meer kinderen met autisme langzaam loskomen, lekker losgeschommeld en warmgestraald durven ze zulke experimenten ook eerder aan.

Toydoll: ik denk dat het in het eerste instantie gewoon is om de koppeling te maken dat ze met hun handen die communicatie kunnen bewerkstelligen. Heeft verder weinig met zwakbegaafd of niet te maken, maar wel veel met het niveau waarop ze zoiets moeten leren.

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 22:21

Prachtig. Fijn voor ouders om zo met de kinderen te kunnen communiceren. Ik zou het verschrikkelijk vinden als ik niet met mijn kinderen zou kunnen communiceren. Dus chapeau en keep up the good work!

lemanthia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 22:33

als je niet anders gewend ben, dan zul je het ook niet heel erg missen denk ik....

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 07:31

Ik weet niet of je kan spreken van missen. Ik denk dat elke ouder een dergelijke kans zou aangrijpen als die aangeboden wordt.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 08:50

lemanthia schreef:
als je niet anders gewend ben, dan zul je het ook niet heel erg missen denk ik....

De ouders die ik heb gesproken met autistische kinderen missen het wel. Ook als ze het nooit gewend zijn.

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 08:55

lemanthia schreef:

Je bent het misschien gewend om niet met jouw kind te spreken (maar dat is een gedwongen iets, want het is niet anders), maar je bent als mens gewend om te communiceren met anderen en je ziet ouders in je omgeving wel communiceren met hun kinderen. Het lijkt me zeker dat je dat dan mist!
Plus, ouders willen het beste voor hun kind en dat het kind kan communiceren helpt daar ontzettend bij, zowel nu (omgeving kan beter met hem omgaan, hij kan beter zijn wensen aangeven) als op de lange termijn (de maatschappij draait nou eenmaal op verbale communicatie)

Ontopic: wat een top ervaring voor iedereen die betrokken is!

Ehona

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 08:59

Toydoll schreef:
Ik vindt de kinderen in het filmpje wel ernstig 'disabled', voor wat zij noemen 'normale' autisten. Ze moeten dat jongentje zijn hand pakken en op die ipad drukken, dat oogt alsof hij zwak begaafd is, autisme wat in mijn omgeving voorkomt maakt de kinderen niet zwakbegaafd.

Maar goed, er zullen vast vele soorten zijn, in ieder geval mooi dat met zulke 'simpele' middelen eigenlijk zulke goede resultaten te behalen zijn!

Klassiek autisme gaat vaak gepaard met een laag IQ (en dus verstandelijke beperking). Dus die zijn inderdaad ook 'ernstig disabled'. Autisme omvat een heel spectrum aan gradaties, en het 'normale' autisme is dus inderdaad met een verstandelijke beperking. Als daar geen sprake van is dan wordt het (in de literatuur) meestal hoog-functionerend autisme genoemd.

Ehona

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 09:01

lemanthia schreef:

Hoezo als je niet anders gewend bent? Als je als ouder kunt praten en dus gewend bent om jezelf uit te drukken, dan is het heel lastig dat je kind zichzelf niet (verbaal) uitdrukt. Iedereen is het gewend (van zichzelf) dat mensen zich uitdrukken. Bovendien is het gewoon een emotionele last als jij als ouder niet weet wat er in dat koppie omgaat. Ook als je dat, zoals jij het zegt, niet gewend bent, als ouder wil je gewoon dat je kind zich goed voelt. En als hij dat niet kan aangeven, of niet kan aangeven wat hij voelt en waarom hij zich zo voelt, dan is dat echt heel moeilijk om mee om te gaan.

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 09:48

Ik begrijp lemanthia wel hoor, maar ik denk dat diep van binnen elke ouder de wens/hoop koestert dat er een manier is of wordt ontwikkeld waardoor het kind zich beter kan uiten en ouders het kind beter begrijpen en verder kunnen helpen in de ontwikkeling van het kind. Als die manier er niet is of zou zijn, dan ga je door. Maar ik vind dit niet missen maar ontbreken van...

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 09:53

Als kinderen zich niet goed kunnen uiten krijgen ze ook vaak last van driftbuien, zeker autistische kinderen, en die kunnen soms heel ver gaan. Als die verminderd kunnen worden door deze methode dan denk ik dat veel gezinnen daar ontzettend mee geholpen zijn.

lemanthia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 09:56

ook autisten die wel kunnen praten hebben driftbuien

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 10:00

lemanthia schreef:

Klopt (niet alle), maar als kinderen niet (goed) kunnen praten hebben ze daar sneller last van.

Mijn achterneefje kon helemaal niet praten en werd heel moeilijk als je hem dan niet begreep.
Nu kan hij plaatjes gebruiken en kan hij wat woordjes zeggen, daardoor zijn zijn "driftbuien" met 90/95% verminderd.

lemanthia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 10:03

wat fijn dat die door middel van plaatjes tog een beetje kan praten.

Ehona

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 10:07

lemanthia schreef:

Ook kinderen zónder autisme hebben driftbuien.

Waar het om gaat is dat driftbuien meer voorkomen als een kind zich ook niet kan uitdrukken. En dat die driftbuien dus verminderd kunnen worden door hen te leren zich op een andere manier te uiten.