Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
ElCid schreef:Dus het voorwaarts, neerwaarts is nog steeds te prefereren boven de Roll kur; iets wat veel mensen al wisten maar een beetje bewijs is altijd prettig. Dat alle min of meer "gedwongen en onnatuurlijke" houdingen een effect hebben boven de vrije, natuurlijke houding lijkt me logisch.
Inherent aan dit onderzoek kan je dus meteen stellen dat een paard in veel takken van sport zich meer of minder ongemakkelijk voelt, maar zelden echt prettig............Daarbij denk ik dat het per ras ook scheelt; onze Lusitano bijv. loopt van nature al met een hogere hals houding, vind dat prettig, en neemt het niet in dank af als hij te laag zou moeten lopen, maar onze Paint loopt graag laag en wordt gestrest als hem oprichting gevraagd wordt; logisch, toch? Nu nog trainers en ruiters overtuigen...................
LiesbethDW schreef:e houding het grootste effect op de bovenste luchtwegen en de zenuwen en spieren in de hals gemeten. Over het algemeen bleek de houding waarbij de hals gebogen is en de neus richting de voorknie wijst een meer vergelijkbaar resultaat op te leveren met de vrije houding.
troi schreef:LiesbethDW schreef:e houding het grootste effect op de bovenste luchtwegen en de zenuwen en spieren in de hals gemeten. Over het algemeen bleek de houding waarbij de hals gebogen is en de neus richting de voorknie wijst een meer vergelijkbaar resultaat op te leveren met de vrije houding.
Ik snap niet zo goed waarom de vrije halshouding als meest optimaal wordt gezien. Als het paard uit zichzelf op de meest optimale manier ging lopen dan was elke vorm van training immers overbodig..
_Noor schreef:saskiakefie schreef:Als dat zo zou zijn zouden paarden ook niet uit zichzelf nageeflijk gaan lopen...
Dat doen ze toch ook alleen als de mens daar iets voor doet? Vanaf de rug of vanaf de grond?
In het land zie ik paarden inderdaad niet uit zichzelf nageeflijk lopen.
Prrrr schreef:"Hoewel het effect van de rollkur op stressindicatoren zoals gedrag en cortisolmetingen niet overtuigend was"
Kortom: het onderzoek heeft minder opgeleverd dan anti-rollkürers zouden willen. Dit onderzoek draagt in elk geval niet bij aan een verbod van de methode.
Boras schreef:Prrrr schreef:"Hoewel het effect van de rollkur op stressindicatoren zoals gedrag en cortisolmetingen niet overtuigend was"
Kortom: het onderzoek heeft minder opgeleverd dan anti-rollkürers zouden willen. Dit onderzoek draagt in elk geval niet bij aan een verbod van de methode.
Ik ben niet tot de pro's of contra's te rekenen, maar vind je het effect op de twee andere onderzochte gebieden, de bovenste luchtwegfunctionaliteit en spier- en zenuwfunctie, dan niet van belang?
LiesbethDW schreef:Hoewel het effect van de rollkur op stressindicatoren zoals gedrag en cortisolmetingen niet overtuigend was, werd in deze houding het grootste effect op de bovenste luchtwegen en de zenuwen en spieren in de hals gemeten.
janderegelaa schreef:Dan nog zijn 7 paarden niet representatief. Daarnaast zal een paard met een hele open keel uitsnijding veel minder snel last hebben dan een paard die dat niet heeft. Dus ook dat moet gedocumenteerd worden.