Welzijnseffecten van hoofd- en halshoudingen sportpaarden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

liesd

Welzijnseffecten van hoofd- en halshoudingen sportpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-13 13:20

* www.uu.nl

Afbeelding
Gebogen hals bij een paard - http://www.focussed.nl

Dierenarts Janneke Sleutjens onderzocht bij sportpaarden de welzijnseffecten van verschillende hoofd- en halshoudingen. De training van het (dressuur)paard heeft als doel een harmonieus geheel te vormen tussen paard en ruiter. Ruiters zijn van mening dat de hoofd- en halshouding een belangrijk onderdeel zijn van de gymnastische africhting en training. De rollkür, waarbij het paard wordt getraind met de hals sterk gebogen en de neus op de borst, staat de laatste jaren ter discussie. De houding zou mogelijk ongemak en zelfs pijn veroorzaken bij het paard en daarmee het algemeen welzijn aantasten.

Sleutjens keek naar de volgende houdingen: de hals gestrekt, de kruin hoog en de neusbrug rond de loodlijn (de wedstrijdhouding); een sterk gebogen hals en de neus richting de borst (de rollkur); een extreem gestrekte hals en de neusbrug ver voor de loodlijn; de hals gebogen en de neus richting de voorknie; een vrije houding als referentie waarmee ze de andere houdingen kon vergelijken. Ze trainde zeven paarden aan de longe. Vervolgens bestudeerde Sleutjens het effect van deze houdingen in drie verschillende klinische gebieden die van invloed zijn op paardenwelzijn: de spier- en zenuwfunctie in de hals, de bovenste luchtweg-functionaliteit en stressindicatoren.

Hoewel het effect van de rollkur op stressindicatoren zoals gedrag en cortisolmetingen niet overtuigend was, werd in deze houding het grootste effect op de bovenste luchtwegen en de zenuwen en spieren in de hals gemeten. Over het algemeen bleek de houding waarbij de hals gebogen is en de neus richting de voorknie wijst een meer vergelijkbaar resultaat op te leveren met de vrije houding. Daarmee zou geconcludeerd kunnen worden dat als men het gemiddelde dressuurpaard in een gebogen hoofd- en halshouding wil trainen, de houding met de neus richting de voorknie wellicht te prefereren is boven de houding met de neus naar de borst. Overigens benadrukt de onderzoekster dat bij het gemiddelde dressuurpaard iedere hoofd- en halshouding, anders dan de vrije houding, een effect heeft

ElCid

Re: Welzijnseffecten van hoofd- en halshoudingen sportpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 13:43

Dus het voorwaarts, neerwaarts is nog steeds te prefereren boven de Roll kur; iets wat veel mensen al wisten maar een beetje bewijs is altijd prettig. Dat alle min of meer "gedwongen en onnatuurlijke" houdingen een effect hebben boven de vrije, natuurlijke houding lijkt me logisch.
Inherent aan dit onderzoek kan je dus meteen stellen dat een paard in veel takken van sport zich meer of minder ongemakkelijk voelt, maar zelden echt prettig............Daarbij denk ik dat het per ras ook scheelt; onze Lusitano bijv. loopt van nature al met een hogere hals houding, vind dat prettig, en neemt het niet in dank af als hij te laag zou moeten lopen, maar onze Paint loopt graag laag en wordt gestrest als hem oprichting gevraagd wordt; logisch, toch? Nu nog trainers en ruiters overtuigen...................

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 13:59

"Hoewel het effect van de rollkur op stressindicatoren zoals gedrag en cortisolmetingen niet overtuigend was"

Kortom: het onderzoek heeft minder opgeleverd dan anti-rollkürers zouden willen. Dit onderzoek draagt in elk geval niet bij aan een verbod van de methode.

Katyatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 14:02

ElCid schreef:
Dus het voorwaarts, neerwaarts is nog steeds te prefereren boven de Roll kur; iets wat veel mensen al wisten maar een beetje bewijs is altijd prettig. Dat alle min of meer "gedwongen en onnatuurlijke" houdingen een effect hebben boven de vrije, natuurlijke houding lijkt me logisch.
Inherent aan dit onderzoek kan je dus meteen stellen dat een paard in veel takken van sport zich meer of minder ongemakkelijk voelt, maar zelden echt prettig............Daarbij denk ik dat het per ras ook scheelt; onze Lusitano bijv. loopt van nature al met een hogere hals houding, vind dat prettig, en neemt het niet in dank af als hij te laag zou moeten lopen, maar onze Paint loopt graag laag en wordt gestrest als hem oprichting gevraagd wordt; logisch, toch? Nu nog trainers en ruiters overtuigen...................

Ik vind niet dat je dit zo kan afleiden uit dit onderzoek. Er is een grote middenweg tussen voorwaarts neerwaarts en rollkür. Ik vind het dan ook jammer dat er verder geen resultaten besproken worden van de andere halshoudingen.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 14:37

LiesbethDW schreef:
e houding het grootste effect op de bovenste luchtwegen en de zenuwen en spieren in de hals gemeten. Over het algemeen bleek de houding waarbij de hals gebogen is en de neus richting de voorknie wijst een meer vergelijkbaar resultaat op te leveren met de vrije houding.

Ik snap niet zo goed waarom de vrije halshouding als meest optimaal wordt gezien. Als het paard uit zichzelf op de meest optimale manier ging lopen dan was elke vorm van training immers overbodig..

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 14:40

troi schreef:
LiesbethDW schreef:
e houding het grootste effect op de bovenste luchtwegen en de zenuwen en spieren in de hals gemeten. Over het algemeen bleek de houding waarbij de hals gebogen is en de neus richting de voorknie wijst een meer vergelijkbaar resultaat op te leveren met de vrije houding.

Ik snap niet zo goed waarom de vrije halshouding als meest optimaal wordt gezien. Als het paard uit zichzelf op de meest optimale manier ging lopen dan was elke vorm van training immers overbodig..

Inderdaad en daarnaast vind ik het doel van dressuur echt niet alleen maar een harmonieus geheel vormen, dat is meer een resultaat..

_Noor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 14:44

De vrije halshouding zal vanuit het paard gezien het meest optimaal zijn omdat dit zijn natuurlijke houding is. En een natuurlijke houding hoef je ook niet te trainen.
Vanuit de mens gezien zal de 'wedstrijdhouding' zoals het hierboven genoemd worden de meest optimale (of gewenste) houding zijn, en dat vergt dan wel weer training omdat dit niet de natuurlijke houding van het paard is.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 14:47

Als dat zo zou zijn zouden paarden ook niet uit zichzelf nageeflijk gaan lopen...

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 14:50

Natuurlijke houding is dan ook niet met een ruiter erop, denk ik dan maar...

_Noor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 15:00

saskiakefie schreef:
Als dat zo zou zijn zouden paarden ook niet uit zichzelf nageeflijk gaan lopen...

Dat doen ze toch ook alleen als de mens daar iets voor doet? Vanaf de rug of vanaf de grond?
In het land zie ik paarden inderdaad niet uit zichzelf nageeflijk lopen.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 15:08

_Noor schreef:
saskiakefie schreef:

Dat doen ze toch ook alleen als de mens daar iets voor doet? Vanaf de rug of vanaf de grond?
In het land zie ik paarden inderdaad niet uit zichzelf nageeflijk lopen.

Klopt maar het gaat over een comfortabele houding, een houding wat het paard zelf zou kiezen? Of ik snap die hele OP niet dat kan ook nog.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 15:53

Prrrr schreef:
"Hoewel het effect van de rollkur op stressindicatoren zoals gedrag en cortisolmetingen niet overtuigend was"

Kortom: het onderzoek heeft minder opgeleverd dan anti-rollkürers zouden willen. Dit onderzoek draagt in elk geval niet bij aan een verbod van de methode.

Ik ben niet tot de pro's of contra's te rekenen, maar vind je het effect op de twee andere onderzochte gebieden, de bovenste luchtwegfunctionaliteit en spier- en zenuwfunctie, dan niet van belang?

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 18:35

Boras schreef:
Prrrr schreef:

Ik ben niet tot de pro's of contra's te rekenen, maar vind je het effect op de twee andere onderzochte gebieden, de bovenste luchtwegfunctionaliteit en spier- en zenuwfunctie, dan niet van belang?

Dan nog zijn 7 paarden niet representatief. Daarnaast zal een paard met een hele open keel uitsnijding veel minder snel last hebben dan een paard die dat niet heeft. Dus ook dat moet gedocumenteerd worden.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 18:59

Dan staat er ook nog eens niet wat voor effect dat precies geweest is... alleen dat er effect was.

Oliefanter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 19:13

Inderdaad, er wordt niet gesproken over positief of negatief... Als wetenschapper blijf ik dus absoluut kritisch, is het niet logisch dat elke vorm van training 'een' effect heeft, ongeacht dit positief of negatief is? Uiteindelijk willen we OP een paard gaan zitten, en willen we zijn gewicht van voor- naar achterhand brengen omdat met ons extra gewicht op zijn rug dat de meest ideale houding is om ons te dragen, daar heeft hij immers het meeste spieren... Dat het veranderen van halshouding in die training hoort lijkt me dus logisch, en best ook dat dat dus 'een' effect heeft... Alleen, hoe ver moet je gaan natuurlijk, rollkür ben ik niet voor en zodra je een paard moet in een bepaalde houding blijven forceren lijkt het me fout. Dat het ene paard makkelijker wat ronder, dieper, hoger of lager loopt lijkt me dan ook logisch aangezien elk paard anders gebouwd is...

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 04:30

Wel apart dat hier over een "wedstrijdhouding" gesproken wordt die allang niet meer te zien is in de wedstrijdsport, zelfs op het hoogste niveau zie je steeds vaker de hals als hoogste punt i.p.v. de nek en dit wordt nog beloond ook.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 10:32

LiesbethDW schreef:
Hoewel het effect van de rollkur op stressindicatoren zoals gedrag en cortisolmetingen niet overtuigend was, werd in deze houding het grootste effect op de bovenste luchtwegen en de zenuwen en spieren in de hals gemeten.

Dit lijkt mij toch vrij logisch. LDR is een extremere/vergevorderde manier van gymnasticeren. Het lijkt mij ook de bedoeling dat het effect heeft op de spieren. Als rekken en stretchen geen effect zou hebben op de spieren, waarom doen alle sporters dat dan?

janderegelaa schreef:
Dan nog zijn 7 paarden niet representatief. Daarnaast zal een paard met een hele open keel uitsnijding veel minder snel last hebben dan een paard die dat niet heeft. Dus ook dat moet gedocumenteerd worden.

Ook dat dus....

Weer een onderzoek wat in de prullenbak kan dus....

claudiaM33

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 11:34

Afbeelding

Mmmm mijn paarden lopen wel eens zo in het land of bak vanuit zichzelf......

(ps ben geen voorstander van de rollkur!!)