Een paardeneigenaresse wiens merrie stierf na een gruwelijk incident met een tekeer gaande hengst, heeft er bij hengstenhouders op aangedrongen om meer rekening te houden met paarden van buren.
Carry Smart's 14-jarige merrie Holly stierf aan een hartaanval op 17 augustus. Een hengst sprong in haar wei bij Bromsgrove (Engeland), waar haar vijf merries en twee shetlanders stonden.
Volgens Carry's dochter zijn de merries de hele nacht wreed opgejaagd: "We waren er helemaal niet van op de hoogte dat er een hengst in de naburige wei was losgelaten. Hij brak door de omheining en werd razend. We kwamen de volgende dag aan en vonden Holly in een gruwelijke staat. Overal lag bloed en ze moet, God-weet-hoeveel-keer, gegrepen zijn door de hengst."
Ze vertelde dat de andere merries ook snijwonden, blauwe plekken en bijtplekken hadden, na gemarteld te zijn door de hengst, en dat een jaarling (van anderhalf) nu drachtig is. "Ik gaf het door aan de politie, maar ze zeiden dat ze er niets meer aan konden doen."
De eigenaar van de hengst wees de aansprakelijkheid af, zeggende dat de 8 maanden oude hengst normaal erg braaf was en dat de merrie nergens bijtplekken zou hebben.
Debbie Graver van World Horse Welfare zei hierover dat hengstenhouders beter moeten oppassen als ze hun hengsten per se "heel" willen houden: "Als zij niet willen castreren, moeten ze zorgen voor een veilige leefomgeving en liefst uit het zicht en reuk van merries". Wat betreft de merriehouders voegde Debbie er aan toe: "Wanneer je merrie gewond of gedood is, zoek professioneel advies. Dit is ook van toepassing wanneer je dierenartskosten moet maken om een einde te maken aan drachtigheid."
Hanna Campbell van HorseSolictor voegde hier aan toe: "Als een paard op iemand anders zijn wei komt en daar schade veroorzaakt aan paard of weiland, is de eigenaar van het paard aansprakelijk."
jesus daar schrik ik wel van.... een hengst die een merrie grijpt en door toedoen van de hengst overlijd...de andere in de wei gewond... Ben benieuwd of de eigenaar van de hengst nog een commentaar gaf of geeft hierop...
troi
Geplaatst: 10-09-13 13:12
Een veulen eigenlijk dus nog met amper 8 maand.. IK zou het dier direct naar de klinek doorsturen met de vraag of er een hormonaal probleem kan zijn als hij zich nu al zo waanzinnig gedraagt eigenlijk.
Koetjesreep
Geplaatst: 10-09-13 13:14
De hengst in kwestie is 8 maanden, hoe kan een, in mijn ogen veulen, zoveel schade aanrichten?
Mioux
Geplaatst: 10-09-13 13:21
Even naar de bron geloerd en ja...weet niet of dit mogelijk is met 8 maanden hengst?
Lijkt me sterk dat een veulen van 8 maanden zo'n schade aan kan richten in een hele kudde. De eigenaar van het veulen is ook nergens te vinden in dit artikel is het is erg eenzijdig allemaal. Een verhaal heeft altijd twee kanten en deze kant van het verhaal is een beetje vreemd.
Misschien was het veulen een stuk ouder dan 8 maanden en probeert de hengstenhouder zo buiten schot te blijven, of is er sprake van een typfout, is de hengst 18 maanden of zo. Wie weet is er een ander paard ook ontsnapt... tja, wie weet wat er allemaal gebeurd is. De reactie van de hengstenhouder is typisch zo'n "zoiets doet ie anders nooit" reactie.
Ik vind het toch vreemd dat ze die hengstenhouder verder niet ondervragen.. (Lijkt het in het bericht)
Als je dieren houdt ben je er toch zelf verantwoordelijk voor.
Als mijn hond een andere hond of mens bijt dan zou ik daar ook aansprakelijk voor gesteld worden, toch? Zou het raar vinden als deze hengstenhouder er dan zo makkelijk vanaf komt.
In het oorspronkelijke bericht gaat het over een 18 maanden oude hengst. Maar dan nog is de ravage erg groot, 5 merrie's tov 1 anderhalf jarige hengst.... Vreselijk om je dier zo te vinden.