Avonturier te paard van Patagonië naar Noord-Alaska

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

liesd

Avonturier te paard van Patagonië naar Noord-Alaska

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-13 09:55

www.horsetalk.com / bokt.nl

Guenter Wamser, een Duitse avonturier, rijdt te paard door de wildernis van Alaska, en komt zo dichter bij het einde van een uitzonderlijk paardenavontuur. Zijn reis begon in 1994 in Patagonië, dicht bij het zuidelijkste punt van Zuid-Amerika. Wanneer hij zijn bestemming bereikt, zal hij meer dan 25.000 kilometer hebben afgelegd.

Zijn reis op een paardenrug bracht hem eerst van Argentinië naar Chili en verder naar Bolivië, Peru en Ecuador. Vijf jaar later, in 1999, bereikte hij het noordelijkste punt van Zuid-Amerika. In 2001 zette hij zijn reis verder en bereikte via Panama, Costa Rica, Nicaragua, Honduras, El Salvador en Guatemala uiteindelijk Mexico. Nadat hij Mexico doorkruist had, mocht hij de Verenigde Staten niet in met zijn criollos. De dieren waren besmet met piroplasmose, een door teken overgebrachte ziekte.
De paarden werden opgevangen, en Wamser nam vier mustangs onder zijn hoede. De mustangs waren eerder gevangen door de overheid en getraind door gevangenen in Colorado, als deel van een rehabilitatieprogramma.

In 2007 begonnen Wamser en zijn reisgenote Sonja Endlweber aan de Continental Divide Trail, een route dwars door Noord-Amerika. Ze doorkruisten het land in noordelijke richting door New Mexico, Colorado, Wyoming en Montana voor ze Canada binnenreden. De ruiters brachten de winter door in Yukon en begonnen toen aan het laatste noordelijke deel van de trip, waarin ze telkens in de zomer verder reden.

CuChullaine O’Reilly is lid van het Long Riders’ Guild, de internationale vereniging voor ontdekkers te paard en langeafstandsruiters. Wamser is zelf stichtend lid van die vereniging. “Guenter Wamser heeft al verschillende gevaren overwonnen op zijn reizen, heeft voor enorme uitdagingen gestaan en heeft zijn paarden altijd zeer zacht behandeld. Door criollos te gebruiken op de pampa’s en mustangs voor de hoogvlaktes, heeft hij de twee delen van zijn reis gemaakt met inheemse paarden. Het zijn geen dure paarden, maar ze laten goed zien dat goede en sterke inheemse paarden zeer geschikt zijn voor reizen te paard. Guenter en zijn paarden herinneren ons aan de emotionele ervaring, zowel voor ruiter als paard, wanneer ze samen een lange reis ondernemen. Doordat hij zijn dieren altijd goed behandelt, zijn de paarden in superconditie, ondanks de lange reizen door soms zeer zware gebieden. Guenter Wamser is daarom een goed voorbeeld van hoe een ethische reiziger te paard verschillende uitdagingen kan aangaan, terwijl hij eerlijk blijft naar zijn paarden toe en hun welzijn vooropstelt.”

Guenter Wamser en Sonja Endlweber hebben ook een reiswebsite, waar je verhalen kan lezen en foto’s kan bekijken: http://www.abenteuerreiter.de/2013/

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 16:54

Als ze negentien jaar doen over ruim 25.000 kilometer, dan hebben ze dus gemiddeld zo'n 4 kilometer per dag gereden. Dat vind ik een beetje weinig... Al geef ik toe: ik kan niet inschatten hoe lang een paard moet herstellen van een zwaar stuk door de bergen.

_KiMbErLeY_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 17:00

LiesbethDW schreef:
De ruiters brachten de winter door in Yukon en begonnen toen aan het laatste noordelijke deel van de trip, waarin ze telkens in de zomer verder reden.

;)

Mooie prestatie en super dat de paarden het zo goed doen!!

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 18:03

musiqolog schreef:
Als ze negentien jaar doen over ruim 25.000 kilometer, dan hebben ze dus gemiddeld zo'n 4 kilometer per dag gereden. Dat vind ik een beetje weinig... Al geef ik toe: ik kan niet inschatten hoe lang een paard moet herstellen van een zwaar stuk door de bergen.

Ze hebben ook winters niet gereden, rustdagen, op dit soort afstanden vaak ook rustweken, wachten bij grenzen enz., je moet niet denken dat ze elke dag rijden. Meestal rijden mensen op dit soort tochten zo'n 10 tot 25 km. per dag gemiddeld op de dagen dat er dus wel gereden wordt. Soms iets langer als men moet zoeken naar een overnachtingsplek maar dan wordt daar vaak weer een korte dag of rustdag achteraan geplakt. In bergachtig gebied gaat dat aantal kilometers uiteraard sterk naar beneden en is soms 5 km. al een complete dagtocht. Tijd is op dit soort tochten geen factor, het is geen race tegen de klok of een wedstrijd, het gaat om de tocht zelf, niet om het doel.
Op de site van de Long Riders Guild http://www.thelongridersguild.com/LRG.htm nog veel meer van dit soort geweldige reisverslagen.
Of deze van Bernice die al zo'n 8 jaar onderweg is : http://www.endeofthetrail.com/
Of Dane Hartwell, al sinds 1993 onderweg http://www.horsebackamerica.com

Anne_bor

Re: Avonturier te paard van Patagonië naar Noord-Alaska

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 08:45

wat gaaf!!

Lante

Re: Avonturier te paard van Patagonië naar Noord-Alaska

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 12:33

Geweldige ervaring denk ik, zal de site eens goed bekijken. :)