Onderzoek: de interactie tussen ruiter, zadel en paard

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

liesd

Onderzoek: de interactie tussen ruiter, zadel en paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-13 14:59

http://www.thehorse.com / http://www.bokt.nl

Paarden zijn grote, stevige dieren die in staat zijn om honderden kilo’s te dragen. Ze dragen al eeuwen mensen mee up hun rug: op het slagveld, op de akker en in de wedstrijdpiste. Maar worden de gezondheid en de prestaties van het paard beïnvloed door de krachten die zadel en ruiter uitoefenen? En op welke manier? Met de komst van elektronische drukmeters kunnen onderzoekers die vraag beantwoorden.

In juli stelde Hilary Clayton, hoogleraar Diergeneeskunde aan de universiteit van Michigan, nieuwe onderzoeksresultaten voor rond wat zij de ‘ruiter-zadel-paard interface’ noemt. Clayton introduceerde eerst het innovatieve materiaal dat onderzoekers gebruiken om de verdeling van kracht en druk op de paardenrug te meten: het gaat om een draadloze en elektronische drukmat met 256 sensoren. Elke sensor kan 60 metingen per seconde doen, wat inhoudt dat het apparaat per seconde 15360 kracht-en drukmetingen kan doen.

Clayton legt het uit: “Kracht ontstaat tussen twee objecten die in contact zijn en veroorzaakt een verandering in beweging, bewegingsrichting of vorm.” De drukmat registreert enkel de kracht die loodrecht op het oppervlak wordt uitgeoefend. “In draf zijn ruiter en paard in de lucht tijdens het zweefmoment, de ruiter komt dan in het zadel wanneer een diagonaal paar hoeven de grond raakt,” zegt de onderzoekster. “ De totale kracht neemt dan toe en is maximaal wanneer het paard opnieuw omhoog beweegt naar het volgende zweefmoment toe. Het zadel drukt dan tegen de zit van de ruiter en duwt hem omhoog. De maximale totale kracht bedraagt ongeveer twee keer ruitergewicht in draf en drie keer het ruitergewicht in galop.” Druk is de kracht die uitgeoefend wordt over een volledig gebied, in dit geval dus de rug van het paard. De elektronische drukmatten laten de drukverdeling zien als een gekleurde scan. Clayton stelt dat lokale en/of voortdurende druk op de rug van het paard allerlei negatieve gevolgen kan hebben, zoals abcessen, afsterven van weefsel en spierschade.

Onderzoekers hebben in de afgelopen jaren kracht- en drukmetingen gebruikt om de effecten van verschillende soorten zadels, dekjes en rijstijlen op de paardenrug te onderzoeken. In 2009 bewezen Amerikaanse onderzoekers dat zadeldekjes van groot belang zijn: schuim- en gelpads deden de maximale algemene kracht met 44% dalen in stap, en gelpads en dekjes gemaakt van rendierbont in draf zelfs met 61%. Uit recent onderzoek bleek dat rendierbont het beste materiaal was om zadeldekjes mee te vullen. Zwitserse onderzoekers toonden in 2010 aan dat slechtpassende zadels effectief rugproblemen als pijn en ontsteking veroorzaakten. Clayton en haar collega’s bewezen dit jaar nog dat het rijden zonder zadel een grotere druk uitoefent op de paardenrug, en dat die druk geconcentreerd is onder de zitbeenderen van de ruiter. Zonder zadel rijden kan dus het risico op verwondingen door druk verhogen.

Kracht- en drukmetingen blijven belangrijk voor paardenwetenschappers. Op die manier kunnen maatregelen genomen worden om het comfort van het paard te verhogen, zijn de effecten van harnachement en rijtechniek duidelijk en kunnen de risico’s op rugproblemen bij bereden paarden verminderd worden.

Sky_As

Re: Onderzoek: de interactie tussen ruiter, zadel en paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 15:22

ontzettend interessant.
Dus toch maar wel een bontje of gelpad gebruiken, en ditmaal niet om het zadel passend te maken maar voor betere drukverdeling.
Zelf rijd ik met een dekje en een gelpad (onder het dekje)..... bontje vind ik vaak te dik waardoor het contact met het paard voor mijn gevoel minder goed is. Ik zou hier wel eens tests/schema's van willen zien.

leestmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 15:22

Dan vraag ik mij het volgende af. Mensen hebben een maximum gewicht wat ze op hun paard willen hebben.
nu wordt dat gewicht dus op sommige momenten 2 of 3 keer zoveel. In draf of galop.
hebben zij dit ook meegenomen in hun bepaling. Of hebben zij hier niet bij stilgestaan.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 15:42

Onvolledig stuk, elke ruiter heeft een ander gewicht en lang niet elke ruiter is behendig in het rijden. Als dit elke keer met dezelfde ruiter enz is uitgevoerd dan oke. Maar kijk eens op een manege in de beginnersles, bonk bonk bonk, misschien daar dekjes en zadels met schokdempers er in.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 22:00

Dit is wetenschappelijk onderzoek he ;)
Neem aan dat de steekproef groot genoeg is geweest en ze netjes statistiek hebben uitgevoerd. Deze uitkomsten zullen significant zijn, anders werden ze niet naar buiten gebracht door de universiteit.

Cheese

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 23:26

Interessant!
Ik ben altijd al fan van gelpads maar nu al helemaal!

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 23:34

Rendierbont... Yeah die dekjes zie ik dagelijks in de winkel liggen...

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 23:36

LiesbethDW schreef:

Paarden zijn grote, stevige dieren die in staat zijn om honderden kilo’s te dragen.

%)
Volgens mij kon alleen het paard van Troje dat maar zeg het gerust als ik me vergis.

Zo'n drukmeting is natuurlijk handig en nuttig om mee te nemen in onderzoek naar zadels en drukverdeling. Maar zoals al gezegd: iedere ruiter is anders. En de sensoren meten alleen loodrechte druk. Wie zit er nou als een legoblokje op z'n paard??

jacomijn1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 21:06

Dus geen bbp meer?

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 21:10

En ik mijn gelpad achterwege gelaten omdat het juist toch niet goed zou zijn..
hmm..

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 21:14

Sky_As schreef:
ontzettend interessant.
Dus toch maar wel een bontje of gelpad gebruiken, en ditmaal niet om het zadel passend te maken maar voor betere drukverdeling.
Zelf rijd ik met een dekje en een gelpad (onder het dekje)..... bontje vind ik vaak te dik waardoor het contact met het paard voor mijn gevoel minder goed is. Ik zou hier wel eens tests/schema's van willen zien.

Ja, maar wel eentje van rendierbont :)*

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 11:19

Koper schreef:
LiesbethDW schreef:

Paarden zijn grote, stevige dieren die in staat zijn om honderden kilo’s te dragen.

%)
Volgens mij kon alleen het paard van Troje dat maar zeg het gerust als ik me vergis.

maar als de druk in galop 3x ruitergewicht is, tillen ze dan wel 'honderden' kilo's dus dan klopt het wel degelijk.
Niet helemaal vergelijkbaar, maar toch. Verbaast me wel!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 11:24

O op die manier. Ja dan heb je gelijk. Nou bel de DB dan maar vast want er rijdt ruim 200 kilo op mijn paardje.