Lief of streng? Het effect van je stem op je paard

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

liesd

Lief of streng? Het effect van je stem op je paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-13 14:28

www.thehorse.com / bokt.nl

Iedereen praat tegen zijn paard. We weten dat ze de woorden die we gebruiken niet begrijpen, maar ze kunnen toch dingen afleiden uit de manier waarop je praat? Je paard kan er bijvoorbeeld heel relaxed uitzien wanneer je op een zachte toon praat. Of is dat toeval?

Katrina Merkies van de universiteit van Ontario en haar collega’s hebben die theorie getest. Ze zetten daarvoor acht trekpaardruinen afzonderlijk in een round pen en filmden hen elk tien minuten. Vijf minuten lang registreerden ze het basisgedrag van het paard en de hartslag. Daarna ging een voor het paard bekend persoon bij de round pen staan. Tegelijkertijd lieten ze tien seconden lang een stemopname afspelen. Er waren vier stemopnames beschikbaar: een lage aangename stem, een hoge aangename stem, een strenge lage stem een en strenge hoge stem. In de opnames was telkens een kort gedichtje te horen.

De onderzoekers beschreven het gedrag van het paard per seconde gedurende het afspelen van de opname en tien seconden erna. Ze gaven daarna scores aan de gangen van het paard, de positie van het hoofd, de positie van de oren en de positie van het lichaam per stem en merkten dat:
- de paarden sneller bewogen wanneer de lage strenge stem werd afgespeeld en het minste bewogen wanneer de lage aangename stem werd afgespeeld;
- de paarden hun hoofd het laagste hielden wanneer er geen stem te horen was, maar dat alle paarden hun hoofd in de lucht staken wanneer er iemand naast de round pen ging staan of ze een stem hoorden;
- de paarden hun lichaam meer in de richting van de aanwezige persoon draaiden wanneer een aangename stem te horen was;
- de paarden hun oren meer in de richting van het geluid spitsten wanneer de persoon aanwezig was;
- de aanwezigheid van de persoon geen invloed had op de hartslag van het paard, maar het stemgeluid wel. De hartslag ging het meeste omhoog bij het afspelen van de lage strenge stem.

Merkies stelt vast: “ Deze resultaten tonen aan dat paarden minder gestresseerd zijn wanneer er een persoon bij hen is die met een aangename stem spreekt, en duidelijk minder op hun gemak zijn wanneer ze een strenge stem horen.” De onderzoekster geeft aan dat het niet echt duidelijk was of de paarden reageerden op enkel het stemgeluid, of op het stemgeluid in combinatie met lichaamstaal. “Het geloof van de paardenmensen dat met een kalme stem spreken helpt om een paard te kalmeren blijkt echter waar te zijn.”

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 14:32

Weer wat geleerd vandaag.

Tafje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 14:43

Wat een uitzonderlijke uitslag :') dit is bij paardenvolk toch wel bekend? (Werkt bij honden ook zo trouwens). Mijn merrie is erg gevoelig en daardoor merk ik nog sneller dat ze bij laag en aangenaam stemgeluid meer ontspannen is.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 14:46

:roll:
Dit verdient echt de prijs van meest baanbrekend onderzoek van 2013.

Joscaa

Re: Lief of streng? Het effect van je stem op je paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 14:49

Ik vind de Bokt nieuws pagina op de "home" erg leuk, mits het een beetje nuttig blijft.... :')

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 14:50

Ik denk dat het voornamelijk om de energie gaat die je gebruikt in combinatie met je stem. Wat je woordelijk zegt, boeit een paard niet echt :+ , maar van rust uit jezelf, krijg je veel meer rust van je paard terug. En dat geldt voor veel dieren (en eigenlijk ook voor mensen). Dus zeer boeiend onderzoek. :P

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 14:51

Ongelooflijk! Dit verandert de wereld :')

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 14:52

Zoveelste onderzoek waarvan de uitkomst door paardenmensen al verspeld kon wordende maar wat wellicht nog nooit officieel getest is.

Al twijfel ik aan de significantantie bij n=8.

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 14:53

sjongejonge..Zal best waar zijn ,maar zet grote vraagtekens bij de wetenschappelijkheid van dit onderzoek.
De voor het paard bekende persoon.. welke persoon is dat? Is het voor ieder paard dezelfde persoon (zelfde stal?) of is dat iemand die ze traint? Iemand die ze voert? De veearts?! Met welke lichaamstaal/ energie stond die persoon er, was dat iedere keer wel hetzelfde? Veranderde de lichaamstaal van die persoon niet per ongeluk bij het horen van een kalme of juist strenge stem en verklaard dat dan weer de resultaten?
Laatst bijgewerkt door jorretje op 09-09-13 14:55, in het totaal 1 keer bewerkt

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 14:54

dus als je stem maar goed is?Voor de rest mag je lichaamstaal helemaal fout zijn en mag je peentjes zweten als je in de buurt van een (lastig)paard komt....

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 14:54

Iris82 schreef:
Al twijfel ik aan de significantantie bij n=8.

Dat noem ik ook meer een pilot, geen goed volledig onderzoek.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 14:58

Nou, baanbrekend!

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 15:07

Mijn paard vinden het vooral fijn als ik helemaal niets zeg en mijn mond eens dicht houdt. :D

Veel mensen zeggen dat ook wel eens.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 16:39

Wat is de definitie van een 'aangename stem'?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 18:14

Ik mis het resultaat tussen een hoge aangename stem en een lage aangename stem. Want daar denk ik dat wel nog verschil zit. Want om mijn paard gerust te stellen gebruik ik een laag stemgeluid. Doet ze echter iets fantastisch goed in de training dan kan ik heel enthousiast (en dus op een hogere toon) 'goed zo' zeggen. Bij beide reageert ze positief, maar ik weet niet of dat aangeleerd is of dat dat een natuurlijke reactie is.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 19:04

Ik mis ook 'geen stem'.

Cheese

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 23:31

Baanbrekend! Zag het al voorbijkomen in het rtl en nos nieuws! :|

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 06:59

Ja.... en als je verkouden bent met een stem als verroest staal? Wat dan?
Pfff wat een tijdverdrijf voor iets wat al vele mensen weten...

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 07:16

Gaat er echt iedere keer lacherig gedaan worden wanneer een dergelijk onderzoek gepubliceerd wordt? Jeetje zeg. Er is al meerdere keren (in andere gelijkaardige) topics uitgelegd waarom dergelijke onderzoeksvragen toch nog van waarde zijn. Denk je dat ieder baanbrekend onderzoek waarin wel iets nieuws naar boven komt een alleenstaande studie is? Nee hoor, dergelijke kleinere vooronderzoeken kunnen daartoe een grote bijdrage aanleveren. Dat is het mooie aan wetenschappelijk onderzoek. Het zijn geen alleenstaande papers op zich, maar het vormt een lange keten waarbij het ene onderzoek weer aanleiding geeft voor het andere etc. En kijk niet alleen naar jezelf, kijk ook eens naar de rest van de wereld. Jij weet het misschien al, maar de anderen nog niet. Toen het onderzoek boven water kwam dat dolfijnen zo intelligent waren dat ze zichzelf in de spiegel kunnen herkennen, dachten dolfijnentrainers vast 'ja duh, oud nieuws'. Terwijl ik als leek toch echt wel verbaasd was. Niet ieder onderzoek wordt voor jou persoonlijk gevoerd. ;)

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 07:22

Nou ik praat niet zo hard hoor met zo piep en gekras er door heen :')

tellom

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 07:38

Ha ha dit is voor mij al heeeeel oud nieuws maar leuk dat ze het nu toch onderzocht hebben *\o/*

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 10:24

Een paard begrijpt geen woord? nou als ik roep ETEN,verstaan ze dat echt wel.
Als ze niet willen komen,als ik wil gaan rijden, roep ik altijd heel hard ETEN en dan komen ze dus wel.Lijkt me dat ze dat woord echt wel verstaan.Uiteraard geef ik ze een paar brokjes Biks als ze komen,anders trappen ze er niet meer in.

Marian_lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 13:00

baanbrekend nieuws hoor, even een voorbeeld;toen ik op les ging met mijn ondeugende hond }> ( 6 maand oud toen ik hem kreeg) moest hij leren om te gaan zitten op comando als ik hem toespraak .
,ik spraak zo duidelijk dat veel honden gingen zitten behalve die van mij zelf _O-
later is dat helemaal goed gekomen :):)

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 13:11

Kunnen ze beter groene paarden nemen, want je weet niet wat het paard geleerd heeft. Als de eigenaar een lage boze stem opzet als waarschuwing op een straf., een tik of been logisch dat die daar dan meer op reageert. Ik denk dat het namelijk ook deels aangeleerd gedrag is.. Ik ben benieuwd hoe de uitslag zou zijn bij groene paarden.

Kruimeltje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 14:54

Sorry hoor, maar dit is echt een onderzoek met een "open deur".... Ik denk dat iedereen minder op z'n gemak is als je wordt toegesproken met een strenge stem... :?