www.knhs.nl
Met overmacht won de jonge menner Bas de Koning met zijn pony Bobby dit weekend de KNHS titel in de klasse 3 enkelspan pony. Voor De Koning die deel uit maakt van het perspectieventeam van bondscoach Ad Aarts een mooie afsluiting van zijn carrière in de klasse 3, want De Koning heeft inmiddels de overstap naar klasse 4 gemaakt.
Door veruit de beste dressuurproef te rijden had Bas de Koning een riante voorsprong opgebouwd voordat hij zaterdag de marathon in ging. “Ik had geen last van zenuwen”, vertelt hij, “maar ik wilde geen grote risico’s nemen.” “Bas heeft heel netjes gereden” voegt trotse vader Govert de Koning toe. Toch mondde deze tactiek niet uit in een matig marathonresultaat, want hij boekte het tweede resultaat in de terreinproef, die werd gewonnen door Chantal Vermerris. Ian van Dasselaar, die als enige een foutloze vaardigheid reed, was in de marathon niet zo snel als De Koning, maar het was wel genoeg voor een podiumplek want hij werd tweede. “Ik ben vooral trots op mijn pony Tembo. Hij is veel kleiner dan al die anderen, maar zo fel en dapper”, straalt de reservekampioen.
In de klasse 2 ging Arion Vissers na twee onderdelen aan de leiding. Maar zij kon die positie niet vasthouden. “Ik heb het verprutst in de marathon, want ik ben in een hindernis mijn zweep verloren”, vertelt ze. Ronald Looijmans zette na zijn zevende plek in de dressuur een foutloos vaardigheidsresultaat neer en wist de marathon te winnen. Zo kaapte hij het goud weg voor de neus van Arion Vissers die nipt tweede werd. De bronzen medaille was met slecht 0,04 (!) verschil voor een dolgelukkige Caroline van den Brink die pas sinds april de pony van haar echtgenoot in het enkelspan uitbrengt.