www.knhs.nl
In IJsselsteyn vonden de KNHS kampienschappen samengesteld mennen plaats. In haar eerste seizoen bij de enkelspan paarden gaat Milou Huisman direct met het hoogst wenselijke naar huis: de titel KNHS kampioen in de klasse twee. Een jaar geleden reed Huisman nog met een vierspan pony’s, maar toen ze het paard Cresendo van Koos van de Bunt mocht gaan uitbrengen verkocht ze haar pony’s. “Daar heb ik nu echt geen spijt meer van”, straalt ze. “Ik ben heel blij dat ik de kans heb gekregen om dit paard te rijden.”
Dat bleek letterlijk een gouden kans, want Cresendo viel zowel dit jaar, als vorig jaar al op bij de KWPN paardendagen voor jonge menpaarden. Milou startte de tuigpaard gefokte ruin in de klasse 2 en won bijna overal waar ze aan de start verscheen. Vooral in de dressuur maakt het paard indruk, maar op alle onderdelen kan hij goed mee. “Hier wist ik dat ik het niet van de marathon moest hebben, want deze hindernissen liggen hem gewoon niet zo. Ik wilde persé goed vaardigheid rijden” kijkt ze terug. De nulronde in de vaardigheid was een goede basis voor de uiteindelijke titel. Joop Gommers reed alles uit de kast voor een podiumplek en werd met Bandit reservekampioen, gevolgd door Michiel Klep met Piccolo.
Na vorig jaar kampioen te zijn geworden in klasse 2 pakte Jaap van der Horst nu de titel in de klasse 3 bij de enkelspan paarden. Het was een grote en sterke rubriek in het KNHS kampioenschap samengesteld mennen.
Met zijn talentvolle paard Zorro reed Van der Horst op vrijdag een schitterende dressuurproef die beloond werd met 47,47 strafpunten, maar in de vaardigheidsproef moest hij twee ballen en tijdfouten incasseren. Daardoor was het nog lang niet zeker dat hij aan de leiding zou blijven. Johan Coolen, die het beste vaardigheidsresultaat boekte in de rubriek, volgde hem op slechts twee punten afstand in het tussenklassement na vrijdag. Maar ook Johannes Strootman en Saskia Siebers hadden nog kansrijke posities. Rustig aan doen in de marathon was er dus niet bij.
Dat vond ook Saskia Siebers die duidelijk niet tevreden was over haar dressuurproef. “We hebben wel eens beter gereden”, is haar commentaar kort na de proef. Maar ook haar paard Axel is een alleskunner, getuige de prestatie in de marathon. Siebers reed de terreinproef uit het boekje. Was gefocust reed niet alleen razendsnel maar ook heel vakkundig naar het winnende marathonresultaat. Het was niet genoeg om het verschil met Van der Horst te overbruggen, maar het bracht haar wel de reservetitel.
Jaap van der Horst kan ook in alle onderdelen goed mee en wist dat hij in de marathon niets kon laten liggen. Toch speelden de zenuwen hem wat parten en kende hij wat kleine probleempjes. “In hindernis 4 bleef mijn leidsel ergens achter haken en kon ik even niet goed sturen”, vertelt hij. In de waterpartij dook de enthousiaste Zorro bijna het verkeerde gat in en moesten ze even achteruit, maar dankzij het perfecte groomwerk van zijn echtgenote wist Van der Horst de hindernis tot een goed einde te brengen en bleek hij niet teveel te hebben verspeeld. Blij en opgelucht nam hij de felicitaties in ontvangst. Saskia Siebers werd tweede en Johan Coolen won het brons.