Chantal Nijpjes
Foto: Focussed
Hippiade is de naam van de breedtesportkampioenschappen van de KNHS. De springruiters streden in de klassen L, M, Z en ZZ om de titels. Sabrina van Rijswijk kreeg de titel in het ZZ niet cadeau. De klasse Z heeft in Tom Krog een Zweedse winnaar. De 20-jarige ruiter is in dienst van stal Zoer uit Echten. Fieke Houwen werd gehuldigd als kampioene in de hoogste klasse dressuur, het ZZ-licht. Dorien Hoppener won de titel in de klasse Z2-dressuur. Er werden nog vier dressuurtitels verdeeld in de klassen L2, M1. M2 en Z1.
Springen - ZZ
"Super. Ik had nog nooit meegedaan aan de Hippiade en dan gelijk winnen", glundert kampioene Sabrina van Rijswijk na afloop van de laatste springrubriek aan de Hippiade. "Ik reed normaal altijd internationaal tijdens de Hippiade. Maar heb anderhalf jaar in de lappenmand gezeten, door flinke blessures aan mijn been. Ik moest weer in vorm komen. Dit is een mooie pleister op de wonden."
Sabrina ging met haar 13-jarige Matsuru Tuidam de Tivoli (Guidam x Amethist) als laatste in de barrage vol in de aanval op de toptijd van Marcel de Boer en zijn grote B. Amelusina (v.Sam R), die de fantastisch rit en toptijd van Hester Klompmaker en Aimee (v.Solitair) uit de boeken had gereden. "Mijn paard is heel snel en al ervaren. Ik kon zesde of eerste worden, dus het was alles of niets", verklaart de 34-jarige moeder van twee dochters haar overwinning. "Ik ben fulltime in de paarden actief. Ik heb Tuidam de Tivoli samen met mijn vader. Zijn bedrijf Matsuru is ook mijn sponsor."
Springen – Z
De twintigjarige Zweedse ruiter Tom Krog wist als enige foutloos te blijven over de twee zware omlopen in de klasse Z springen. Daarmee won de stalruiter van Stal Zoer de Hippiade titel met zesjarige Come Back (v.Whitesnake). Tom rijdt de zesjarige ruin nog niet zo lang. "Zoer kocht hem twee maanden geleden van Lisa Mulder. Ik had Come Back eigenlijk meegebracht naar de Hippiade om ervaring op te doen. Ik had in het ZZ een paard dat meer kansen had om te winnen, maar die zat er niet bij."
De Zweedse ruiter kwam vorig jaar november naar Nederland. "In Zweden zijn in de winter niet zoveel wedstrijden. En via vrienden hoorde ik dat Zoer op zoek was naar een ruiter. Het is een hele mooie ervaring en ik krijg goede paarden te rijden. Ik vond het parcours vandaag niet heel hoog, maar het is voor jonge paarden wel heel kijkerig en dat maakt het moeilijk.
Lisa de Graaf reed De Paardenplaza’s Silversstar G Z (v.Siverstone) naar de tweede plaats met vier strafpunten over twee manches. Derde werd Sophie Claassen met Belisina (v.Concorde), voor Nella Bijlsma met Vdo Vuzora (v.Indoctro).
Springen – L
Amber Meijer (14) uit Muntendam is kampioene op de Hippiade paarden in het L-springen. Amber kreeg de titel echter niet cadeau. Ze moest afrekenen met 24 concurrenten in de barrage. Haar bruine merrie KM Carrera (v.Clearway) werkte geweldig mee. Met grote galopsprongen en heel veel techniek en vermogen sprongen ze naar de winst in een zeer snelle tijd van 34.43.
“Ik ben hier heel blij mee. Ik rijd KM Carrera pas een paar weken. Mijn vader kocht haar vorig jaar en ze is al in de sport uitgebracht door Jur (Vrieling, red.), bij wie ik ook train”, zegt de VWO-scholiere. “Voor een wedstrijd haalde ik KM Carrera altijd een week of een paard dagen van te voren op. Nu voor de Hippiade hebben we haar vier weken geleden al naar huis gehaald. Ik wil nu zo snel mogelijk naar het Z en dan de overgang maken naar de junioren.
Reserve-kampioene Anne Borgers van LR de Lunaruiters probeerde het echt in de barrage met Deen’s Venjolie DN (v.Carnute), maar moest aan de finish ruim 3 seconden toegeven op Amber Meijer. Anouk Lorist uit IJsselmuiden reed de opvallend goed springende Coline (v.Verdi) naar het brons.
Springen - M
“Ik moest Benz wel even hard aantrappen”, zegt Sophie Arends, winnares van de klasse M-springen. “Ik had dit niet verwacht. Mijn tweede Hipiade, foutloos en dan ook kampioen.” Glenn Knoester en de fijn springende Bluf (v.Ukato) won zilver. Routinier Marcel de Boer reed zich met een scherpe barrage met Hvr’s Chipolata (v.Carolus II) naar brons.
De negentienjarige Sophie Arends is studente kinderopvang aan het Drents College in Assen. “Ik werk en train in mijn vrije tijd bij Arjen Vos in Dwingeloo. Benz is van Arjen en mijn vader. Dit was onze vierde wedstrijd. Ik was blij dat ik foutloos was. Nadat ik Marcel de Boer z’n barrage had zien rijden was mijn plan om Benz maar even hard aan te trappen. Het ging nog bijna mis op de dubbelsprong. Met deze titel ben ik hartstikke blij.”
Dressuur – ZZ-licht
In de klasse ZZ-licht dressuur was Fieke Houwen de beste met haar paard Zweed. Geert-Jan Raateland eindigde als tweede, Florentine Rootveld reed Winea naar het brons.
De jury loofde de mooie lichte muziek van Fieke Houwen in haar Kür, die heel mooi past bij haar grote, wat klassiek aandoende vosruin Zweed. "Het is eigenlijk de Kür van Miss Loxley waar ik lichte tour meer rijdt. Dat is wel een kleinere merrie, maar de muziek past Zweed gewoon heel goed."
Het is opvallend dat Fieke, die in Venlo in het Vicarie ziekenhuis radiologisch assistente is, op de Hippiade meedeed met twee hele grote paarden. Ze reed ook met Be Special (v.Special D) in het Z2. "Als de motor van een paard goed is en het karakter werkt mee, dan maakt dat niets uit", zegt de frêle amazone (25).
Dressuur – Z2
Dorien Hoppener won de Kür op Muziek in de klasse Z2 en dat was samen met het resultaat van de tweede proef goed voor de Hippiade-titel. Dorien reed Boa Vista Do Bria (v.OO Seven) naar een totaal van 72,17. Lid van het Rabo Talententeam, Stephanie Kooyman , werd tweede met Rialdo Royal. Brons ging naar de Canadese international Dana Hazeleger-Hewett met Sancerre.
De jury was onder de indruk van de correcte proeven van kampioene Dorien Hoppener. "Ik wilde ook zo netjes en harmonieus mogelijk rijden. Boa Vista Do Bria kan heel spectaculair bewegen. Maar ik heb vorige keer tijdens de indoorkampioenschappen, waar we derde werden in het Z1, geleerd dat de jury dan vindt dat ze met te veel spanning loopt. Dus ik heb gecalculeerd gereden."
De inwoonster van Den Haag traint wekelijks met Ton de Kok bij wie ze al dertien jaar haar paarden stalt. "Ton heeft me echt zo goed geholpen deze dagen. Eens in de twee maanden train ik bij Theo Hanzon. Ik rijd één paard, puur uit hobby. Ik werk als beleidsmedewerker bij het ministerie van VWS bij de directie sport.”
Dressuur – Z1
“Precies tien jaar geleden won ik hier voor het eerst in het Z1, toen met mijn pony”, vertelt de 25-jarige Femke Beljon. De amazone uit Raalte won op de Hippiade met de merrie Charmante (Jazz x Flemmingh). “Ik kocht haar drie jaar geleden als slachtpaard omdat ze vals in de omgang was.”
“Onder het zadel is ze heel makkelijk, maar in de omgang nog steeds een beetje speciaal. Ik heb haar zelf zadelmak gemaakt en opgeleid. Charmante wil graag werken. Als jong paard viel ze niet echt op. Ze is heel groot, 1.80m. In het begin was ze slap, dat kostte tijd. In de jonge paardenwedstrijden wilden de juryleden haar helemaal niet zien. Charmante is altijd wel heel lenig geweest.”
Chantal Nijpjes en de stoere en sterke Checavara N (v.Rubiquil) werden tweede in het kampioenschap. De derde plaats werd ingenomen door Jenneke Overduin 9Steenbergen, NB) met Closehorses Candreo (v.Sandreo).
Dressuur – M2
“Mijn man Erwin vierde gisteren zijn verjaardag. Als ik vandaag kampioen zou worden, is dat zijn mooiste verjaardagscadeau”, zegt Bianca Vliex-Spauwen. Met haar merrie Anilla (v.United) won ze de Hippiade-titel in de M2 dressuur. Vorig jaar was de combinatie al de beste in het L2.
“Ik ben een echte amateur”, zegt de 43-jarige Bianca, lid van LR de Paarden Vrienden. “Ik heb heel vaak een kippenvel-gevoel als ik haar rijdt. Op de Hippiade ook.”
Dressuur - M1
Lilian Merx won vandaag haar derde Hippiade-titel met een eigen fokproduct. “Ik was al een keer kampioen vaker kampioen in het M1 en in het L2. Alle keren met een ander paard en allemaal zelf gefokt.” Lilian en Darkhill (v.Uphill) wonnen beide proeven van het kampioenschap. Op het podium stonden drie amazones met vijfjarige paarden. Zilver was voor Miranda Pakvis met Diamante (v.Tuschinski), brons ging naar Linda Kouwenhoven met Diva (v.Florencio).
Kampioene Lilian Merx runt haar eigen stal in Oisterwijk. “Rijden en lesgeven is de hoofdzaak. Darkhill is het laatste veulen van onze Cocktail-merrie Harla. Het is echt een super meewerkend paard, los in zijn lijf met drie goede gangen. Hij is super braaf elastisch. Ik heb hier op de Hippiade super gereden. Ik kon er lekker aan rijden, helemaal fijn”, vertelt Lilian.
Dressuur – L2
“Je verwacht het nooit”, zegt Corina Verbocht, Hippiade-kampioene L2-dressuur. “Taxi Buroon Delgado heeft de hele zomer zo goed gelopen. Ook vandaag ging het foutloos. Het is gewoon eng, zo goed als hij loopt. Hij gaat er altijd honderd procent voor. Op de Brabantse kampioenschappen wonnen we op zaterdag en zondag. We hebben gewoon alles gewonnen”
Pauline Oudijk werd tweede met de Valdez-nakomeling Dallas Lady, voor Anouk Ivits met Golden Suprice (v.Karolinger I).
Verenigingskampioenschappen
De Pasruiters uit Neede wonnen het verenigingskampioenschap. Vier verenigingen uit regio Gelderland bezetten de eerste vier plaatsen in de uitslag. De Flevoruiters uit Droten werden tweede voor De Flevoruiters uit Dronten, rijvereniging De Liemers uit Beek en De Randmeerruiters uit Hierden.
Bij de kampioenschappen voor de zestallen was regio Drenthe onverslaanbaar. Rijvereniging Exloo won bij in de klassen Licht en Zwaar. Paardrijvereniging Zuidenveld uit Sleen was de beste in de klasse M. Exloo won ook de Kür op Muziek voor viertallen.
Het kampioenschap bij viertallen in de klasse L ging naar Landelijke Rijvereniging De Dongeruiters uit Dokkum. De Oosterhoffruiters uit Rijssen wonnen de klasse M en Rijvereniging S.E.O. uit Schildwolde pakte de titel in de klasse Z viertallen.