Brand in manege Alphen aan den Rijn

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Flew

Brand in manege Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-13 09:16

http://www.nos.nl / http://www.bokt.nl

Zondagochtend is er, vlak voor 06.30 uur, een grote brand uitgebroken in een manege in Alphen aan den Rijn. Voor zover op dit moment bekend is, zijn er gelukkig geen gewonden gevallen en staan alle paarden buiten. De brandweer heeft de brand inmiddels onder controle en naburige gebouwen lopen dan ook geen gevaar.

Wel is er asbest vrijgekomen bij de brand, al lijkt dit niet buiten het manegeterrein terecht te zijn gekomen. Uit eerdere controles van de brandweer bleek al dat het gebouw niet brandveilig was. Op de rijbak en schuur werden dak- en wandbedekking met asbest in zeer slechte staat aangetroffen. Toen is gewaarschuwd voor het risico van een asbestbesmetting als er brand uit zou breken en de effecten hiervan op de gezondheid van de omwonenden.

De gebreken werden niet allemaal aangepakt, waardoor de gemeente in februari 2013 tot handhaving (toezicht houden op het naleven van de gestelde regels, wanneer nodig wordt deze naleving afgedwongen) is overgegaan. Of de mankementen hierna wel allemaal zijn verholpen is niet bekend.

jiehaaa

Re: Brand in manege Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 09:19

Mistic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 09:42

Slecht artikel van de nos wat zo goed als klakkeloos door bokt is overgenomen. Er zit een heel verhaal achter deze stal waar de gemeente net zo goed debet aan is.

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 09:58

Mistic schreef:
Slecht artikel van de nos wat zo goed als klakkeloos door bokt is overgenomen. Er zit een heel verhaal achter deze stal waar de gemeente net zo goed debet aan is.

Inderdaad, er zit meer achter...

Het lullige is dat voor zover ik op het filmpje van Alphen cc kon zien nu het deel wat wel al opgeknapt is in de fik stond.

Hele heisa trouwens, ik moest vanmorgen vroeg aan het begin van de weg bij de politie melden waar ik naartoe wilde (mijn paard staat aan dezelfde weg en ik ga ook vaak bij de Alphense Ruiters rijden) want er zou asbest zijn. Ik mocht er "op eigen risico" langs.Toen ik net weer ging om de paarden weer buiten te zetten hadden ze de hele weg maar gewoon afgesloten. Bewoners die er uit wilden moesten dus een hek verplaatsen om eruit te kunnen. Daar komt overigens bij dat de boer waar mijn paard staat niet eens gewaarschuwd was om z'n ramen of iets dicht te houden dus een beetje tegenstrijdig. Aan de ene kant wel de weg afsluiten vanwege calamiteiten en asbest en aan de andere kant niet de bewoners in de buurt waarschuwen dat er asbest kan zijn...

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 11:42

Idd een beetje tegenstrijdig Delaja :? Maar verder snap ik heel goed dat ze mensen niet doorlaten. Ook om kijkers tegen te gaan, en met asbest meot je voorzichtig zijn. Maar goed, dat van die ramen dicht is dan weer een beetje vreemd.... Schrok mij rot vanmorgen toen ik het zag, vroeg mij al af wat er was gebeurd! Zoveel zwaailichten!

En idd, slecht artikel. Ik had begrepen dat er al een hoop was verbouwd.

Lui_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 13:58

Vreselijk zeg! Gelukkig hebben de paarden een tijdelijk nieuw onderkomen, hier moet je toch niet aan denken!

MondyJoker

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 17:27

Toch wel apart dat bij elk ander artikel gelijk met het vingertje wordt gewezen als er ook maar een gerucht is dat er iets niet helemaal veilig is. En nu blijkt dat er inderdaad een hoop dingen niet veilig waren en dan wordt het afgedaan met ; ze waren nog aan het verbouwen en er zitten meer verhalen achter. Er zit altijd een verhaal achter. Niet dat ik nu wil speculeren over deze betreffende stalbrand, meer iets wat me op valt qua reacties. Al ben ik wel van mening dat veiligheid van mens en dier altijd zo goed mogelijk hoort te zijn.
Gelukkig zijn er geen slachtoffers gevallen (materieel na dan)

Mistic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 18:25

Mondy, misschien dat je eens op deze stal en het politieke spelletje eromheen en de rol van de gemeente googlen. Wellicht dat je het dan beter begrijpt.

MondyJoker

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 20:23

Wat ik net typ, het gaat mij niet zozeer om het hele verhaal. Het valt mij gewoon op dat men heel snel oordeelt over verhalen die er in t nieuws komen mbt brand/veiligheid. In dit geval staat er dus genoeg over het verhaal er achter op internet, bij anderen staat er misschien geen verhaal op internet. Wat ik er mee zeggen wil is dat er overal een verhaal achter zit, en dat er dan toch altijd gespeculeerd wordt dat er niet genoeg aan de veiligheid is gedaan. En dat is bij dit verhaal dan weer ineens niet. Ik doe dus geen uitspraken over deze brand aangezien ik er niks van weet (ook omdat er vaak de regel geld waar er twee vechten/ waar rook is ...) ik ken de stal niet dus ben niet in de positie er iets over te zeggen. Als blijkt dat het daadwerkelijk heel gevaarlijk zou zijn dan maakt het mij niet uit of de gemeente tegen werkt of niet, dan moeten er geen paarden staan tot de gemeente wel meewerkt. Is het wel veilig geweest en is de gemeente aan het klooien en allerlei onwaarheden aan het rondstrooien dan hoop ik dat de gemeente flink op het matje wordt geroepen. Ik heb geen idee wat er in staat omdat ik op google alleen die brand zie verschijnen, en weet dus niet wat er gaande is geweest. Dat maakt verder ook niet uit, ben al lang blij dat mens en dier niet gewond is geraakt en dat de paarden bij een andere manege zijn ondergebracht :j