De Duitse vereniging voor ruiterij (FN) heeft de springruiter Michael Kölz voorlopig uitgesloten voor deelnames aan wedstrijden. De disciplinecommissie van de FN in Warendorf heeft hiertoe besloten toen bleek dat hij bij controle op medicijngebruik positief testte. Ze vonden het middel Morfine, een stof die op de dopinglijst staat. Er volgt nu een onderzoek.
Micheal Kölz startte met Dejavue van Stalypso-Powerprinz in juni nog in Sorge en werd derde bij de springproef klasse M. Hij rijdt ook internationale wedstrijden en wordt gezien als een belofte voor de toekomst. In mei was hij nog tweede bij de Grote Prijs van Redefin en met de ruin Quaddro won hij het kampioenschap van Verden.
Volgens mij gaat het hier om de morfine die in de ruiter is gevonden, want er staat: "Warendorf heeft hiertoe besloten toen bleek dat hij bij controle op medicijngebruik positief testte" Er staat 'hij' en niet 'het paard'. Bovendien wordt niet 1 paard specifiek genoemd.
karijn
Het Duitse artikel is iets uitgebreider. Daar staat in dat hij tijdens een concours positief is getest. Tijdens dit concours reed hij het paard Dejavue. Blijft gissen of ze de ruiter of het paard bedoelden. Ik denk zelf het laatste.
Dit geeft ook de indruk dat het om het paard ging. Volgens mij is het geen verboden middel bij paarden maar wel "controlled". Dus heeft hij of de wachttijd niet in acht genomen nadat het gegeven was of het paard heeft veel klaproosjes gegeten.