Zwak paard sterft als gevolg van laagvarende heteluchtballon

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Dinopino

Zwak paard sterft als gevolg van laagvarende heteluchtballon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-13 19:38

www.horseandhound.co.uk / gem

De eigenaar van een ziek paard dat ingeslapen moest worden, na de stuipen op het lijf gejaagd te zijn door een laagvarende Virgin heteluchtballon, heeft contact opgenomen met Sir Richard Branson over het ongeluk.

De 18-jarige merrie Della van Liz Jones werd behandeld aan rhinopneumonie (EHV1), toen de ballon laag over haar terrein van Friar Park Stables voer in Henley (Groot-Brittannië). De piloot had een mislukte landing bij de plaatselijke rugby-club.

Mevrouw Jones zei dat er een "enorm geschreeuw en vlammen" was, toen de piloot de branders aan deed. Della probeerde te vluchten, maar viel op de grond. Ze was niet meer in staat om op te staan en moest ingeslapen worden.
"De veterinair zag wat verbetering in haar symptomen en zei dat het paard een kans zou maken als ze de nacht doorkwam." zei mevrouw Jones.

Ze weet nog steeds niet hoe Della EHV-1 kon oplopen, omdat ze de merrie niet op wedstrijden uitbrengt en had gekocht voor haar dochter Kathryn die momenteel op de universiteit zit. De gebruikelijke quarantaine procedures zijn gevolgd op het stalterrein.

"Ik heb naar het kantoor van Mr. Branson geschreven dat de piloten niet zo laag zouden moeten varen. Ik wil dat de piloten meer rekening houden met levende kuddedieren en voorzichtig zijn in de buurt van paarden.", zei mevrouw Jones.

Een woordvoerder van Virgin meldt dat het hen erg spijt te horen over het verlies van Della, maar dat zij niet geloven dat de piloot, met 30 jaar ervaring, onverantwoordelijk geweest zou zijn.
"Het gebied wordt al 7 jaar zonder problemen gebruikt om op te stijgen en landen.", voegde hij er aan toe.
"Alle ballonvaarders hebben geleerd rekening te houden met het welzijn van dierenkuddes. In dit geval betrof het een samenloop van omstandigheden, inclusief het feit dat het paard niet fit was, resulterend in een erg verdrietige afloop.

Het gebied is nu aangemerkt als "gevoelig gebied" op ballonvaart-kaarten.
Eerder dit jaar bleek Virgin ook ingestemd te hebben met een schadeloosstelling, nadat één van hun heteluchtballonnen een paard opgeschrikt te hebben in Cambridgeshire, waarbij het tienermeisje en haar, aan de hand, grazende paard gewond raakten.

Chroosje

Re: Zwak paard sterft als gevolg van laagvarende heteluchtballon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 19:46

Bah wat naar, heel sneu voor de eigenaren van het paard..

AmyxDomino

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 19:48

Wat ongelofelijk jammer voor de eigenaren en wat ongelofelijk stom van de heteluchtballon vaarders!

marlonFloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 19:50

jeetje...

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 19:58

Tja ze komen hier ook wel eens laag over en ook helicopters die regelmatig langs komen. Vaak staan de paarden gewoon te eten, een enkele keer zijn wat jonge dieren wat schrikkerig.
Soms zijn de omstandigheden niet anders...

Rambogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 20:04

Ik ken het. Bij ons wordt er ook vaak geland en zelfs nadat er bijna een ongeluk met een stalgenootje plaatsvond, vonden ze het nodig direct na de landing een champagnefles te laten knallen. Ze hadden zelfs het fatsoen niet om te vragen of mijn stalgenootje niks mankeerde!!! Asociale mensen vind ik het!!!

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 20:27

Bah, het kan zo mooi zijn zo'n ballon. Maar dit is niet de eerste keer dat er zo'n ongeluk gebeurt. Ken ook iemand wiens paard van schrik door de draad heen is gerend en die moesten ze laten inslapen.
Zou bijna zeggen dat het maar verboden moet worden als het zo moet!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 20:31

Zonde van het paard.
Ook ik weet een paard (misschien dezelfde van Scum?) die na het schrikken van een luchtballon afgemaakt moest worden (gezond jong paard). In het verleden ook vaak genoeg paarden door de draden gehad omdat ze in het weiland gingen landen of net ernaast, gelukkig nooit iets gebeurd maar wel een hoop stress en werk.
Een ballonvaart is mooi en speciaal maar eigenlijk zou zulke overlast niet voor mogen komen (en volgens mij is het niet te voorkomen, die dingen zijn niet te sturen toch?)

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 20:34

Ik las van de week ook al een verhaal (op een ander forum) over een paard wat een beenblessure opliep en waarschijnlijk niet meer goed gaat komen omdat er in zijn weide een ballon was geland...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 20:43

Wat sneu, voor paard en eigenaren.
Hier staan we praktisch naast hoogspanningsmasten, gelukkig zijn hier met die reden geen ballonlandingen. Ze komen wel over trouwens.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 20:50

Jongens kom op zeg, beetje lullig om die hete lucht ballon de schuld te geven en meteen gaan zitten zeggen dat ballonvaarders asociale mensen zijn????

Paarden schrikken van zoveel en kunnen om zoveel redenen door draad gaan of -bij al ernstige verzwakking- het loodje leggen.

De hele wereld kan niet stoppen met leven alleen maar omdat er misschien ergens een keer een paard kan schrikken. Als je wilt dat je paard er geen last van heeft, moet je niet de ballonnen stoppen, maar moet je je paard opvoeden en zorgen dat ie daar allemaal niet meer van schrikt.

Natuurlijk is het heel naar voor de eigenaren, en die wens ik ook sterkte met het verlies.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 20:53

Wat sneu! Wat een vreselijke pech, al was de kans alsnog aanwezig dat het paard het sowieso niet had overleefd.

De luchtballonvaarders kun je hier moeilijk de schuld van geven, paard was al erg zwak en kwetsbaar :(:)

__denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 20:54

Schriktraining met luchtballonnen, zie het al voor me! Daar kan toch geen opvoeding tegenop, kom op...

Sneu van het diertje...

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 20:56

Dat vind ik een beetje kort door de bocht. Wanneer er een luchtballon in het land waar je paard staat land bijvoorbeeld, is er geen enkele knol volgens mij die daar normaal naar gaat staan kijken, daar helpt geen enkele opvoeding voor, daar kan je je paard niet op voorbereiden. Ongelukkig zeker, maar ballonvaarders hebben ook verantwoordelijkheden. Er loopt ook niet ineens een trein door mijn weide heen, schrikken is 1 ding, een ongelukje zit in een klein hoekje, maar soms is het vragen om een ongeluk, daar kan iemand best verantwoordelijkheid voor nemen. Diegene bij wiens paard de ballon in zijn weiland landde, ik zou woedend zijn wanneer het hier gebeurd en mijn paarden staan er dichtbij. Er zijn ook regels in het verkeer, auto's zouden ook niet moeten claxoneren wanneer je een ruiter met paard in haalt, die zijn er niet voor niets, het blijven vlucht dieren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 20:56

Toydoll, heb je gelijk in. Onze paarden vlogen de wei door vanmiddag, omdat de buurvrouw een vloerkleed uitklopte en de merries willen door extreme hengstigheid ook nog wel eens door de draden vliegen.

Maar een paard opvoeden om niet meer bang te zijn voor een luchtballon, nah. Die van mij vind alles leuk, is nieuwsgierig, vliegers en de hele mikmak maakt niet uit. Maar van een luchtballon is ie behoorlijk onder de indruk hoor.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 20:59

als er geen ballon was geweest was het paard toch niet doodgegaan?Tenminste niet van de schrik.

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 21:19

ik snap eigenlijk niet hoe je een paard die geluk heeft als die de nacht door komt buiten zet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 21:31

Mwah, het is lekker weer toch, misschien voelt ie zich daar het fijnst.

vienna1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 21:36

Omdat sommige paarden normaal gesproken als er niks boven hun vliegt met een brander rustiger zijn in de wei dan op stal. Mijn paard is ook zo 1. Sorry hoor maar ik heb het zelf gehad tijdens het buiten rit dat een luchtballon zo laag vlogen dat ik hun stemmen kon horen en toen nog even net boven mijn paard de brander aan. Mijn paard schrok er enorm van, maar het paard waar ik mee samen was ging er vandoor en vloog zo de straat op. Gelukkig geen ongelukken, maar o wat hadden die lui in die lucht ballon een lol. Sorry ik heb geen goed woord over voor sommige. De paarden waren echt wel wat gewend. Vaak werd in het weiland zo naast hun een ballon op gelaten. Geen enkel probleem, maar als ze de brander net boven je paard opent en de ballon vliegt laag dan schrikken ze toch wel op zijn minst.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 21:38

Ik snap niet waarom je hem op stal zou zetten, kunnen ze zich vastrollen ect, lekker buiten met eventueel een dek op.

Hier kijken de paarden er niet meer van op, maar voorheen toch echt wel. Kan me goed indenken hoe dit gelopen is..

Sterkte voor de eigenaren.

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 21:39

Nja, erop trainen... Die van mij is 200% verkeersmak, kun je met een vrachtwagen voorbij rijden op minder dan een meter afstand en dan kijkt ze niet eens, maar ik weet niet hoor, wat ze zou doen met een luchtballon. Je kunt er zo moeilijk op trainen he... :roll:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 21:45

Sorry, ik kan me er niet erg druk om maken..
Wel erg sneu voor de eigenaar!

Maar hete luchtbalonnen komen niet erg vaak, dit keer op de verkeerde plaats/tijd! Ik ken wel mensen die ballonvaarten houden, en die zijn NIET arrogant! Ze hebben huis wel geleerd om niet te dicht in de buurt van kudde/vee dieren te komen.. Maar verkomen kan nooit! Er zullen altijd wrl situaties zijn dat ze op een ongelukkige plek landen!

Xx

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 21:47

vienna1987 schreef:
Omdat sommige paarden normaal gesproken als er niks boven hun vliegt met een brander rustiger zijn in de wei dan op stal. Mijn paard is ook zo 1. Sorry hoor maar ik heb het zelf gehad tijdens het buiten rit dat een luchtballon zo laag vlogen dat ik hun stemmen kon horen en toen nog even net boven mijn paard de brander aan. Mijn paard schrok er enorm van, maar het paard waar ik mee samen was ging er vandoor en vloog zo de straat op. Gelukkig geen ongelukken, maar o wat hadden die lui in die lucht ballon een lol. Sorry ik heb geen goed woord over voor sommige. De paarden waren echt wel wat gewend. Vaak werd in het weiland zo naast hun een ballon op gelaten. Geen enkel probleem, maar als ze de brander net boven je paard opent en de ballon vliegt laag dan schrikken ze toch wel op zijn minst.

_/-\o_ mee eens!! *\o/*
Alleen je zegt hier niet mee dat de vaarders arrogant zijn toch?! :) al zullrn er tissenzitten..

vienna1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 21:52

Nee, hoor ik heb het over sommige en nog niet eens over arrogant

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 21:55

Gelukkig :)
Maarja, er zitten bij...

Xx