Afstammelingenkeuring Gelders paard

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ThePast03

Afstammelingenkeuring Gelders paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-13 14:56

www.kwpn.nl

Afgelopen zaterdagmiddag vond de afstammelingenkeuring van de Gelderse hengst Danser (Sander x Ahoy) plaats bij zijn eigenaren, de familie Schilder in Kampen. Veel publiek was hier getuige van. Tevens werd een aanvullende collectie getoond van Chablis (Upperville x Zep) van Mw. N. Plas en Wilson (Koss x Cabochon) van M.G. Heinemans.

Danser toonde een uniforme collectie ruim voldoende ontwikkelde en goed in het Gelders type staande veulens met uitstraling. De veulens bewegen met veel houding en een goede beentechniek waarbij het achterbeen iets meer zou mogen ondertreden.

De veulens van Chablis en Wilson passen in het beeld van de tussentijdse rapportage.

Van Danser en Chablis dienen nog enkele veulens thuis te worden geïnspecteerd om aan het voor de eindrapportage vereiste aantal van 10 veulens te komen.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Re: Afstammelingenkeuring Gelders paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 17:37

Het iets meer ondertreden van het achterbeen wordt onderhand wel het stokpaardje van het KWPN. Je leest het zo ongeveer bij iedere afstammelingenkeuring.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 17:43

Ben benieuwd naar beelden van de afstammelingen .
Wil heel graag een chabliss veulen fokken bij mijn ahoy merrie ooit nog .

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 21:25

Zijn er ook foto's/filmpjes van?

stoffel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 06:54

De Chablis veulens schitterden door afwezigheid.

stoffel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 06:55

janderegelaa schreef:
Het iets meer ondertreden van het achterbeen wordt onderhand wel het stokpaardje van het KWPN. Je leest het zo ongeveer bij iedere afstammelingenkeuring.

Eerst even gaan kijken en dan pas bekritiseren

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 09:00

stoffel schreef:
janderegelaa schreef:

Wie zegt dat ik niet ga kijken?

Als ik het zo ongeveer bij iedere afstammelingenkeuring lees is er iets structureel mis met onze fokkerij. Raar genoeg lees ik het alleen nooit terug bij de 3 jarigen.

stoffel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 10:48

Zoals jij het hier schrijft is het net als of je het er in dit geval niet mee eens bent, terwijl het best wel een aandachtspuntje was vooral bij de moeders met een minder achterbeen.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 16:53

stoffel schreef:
Zoals jij het hier schrijft is het net als of je het er in dit geval niet mee eens bent, terwijl het best wel een aandachtspuntje was vooral bij de moeders met een minder achterbeen.

Oh nee hoor, het zal best kloppen maar het is nu gewoon de standaard opmerking. Ik kijk er zelfs van op als het er niét staat :D

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 18:42

stoffel schreef:

Dat heeft meer met de gebrekkige communicatie naar de hengstenhoudster te maken dan met onwil of gebrek aan kwaliteit bij de nakomelingen.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 18:57

stoffel schreef:
janderegelaa schreef:

Dat is een te makkelijke opmerking. In de tijd van Hamoen is die term vooral bij Geldersen geïntroduceerd en meestal was het gewoon gelul in de ruimte. Ik denk dat het vooral te maken heeft met de leeftijd van de veulens ten tijde van de keuring. Geldersen fokkers laten hun veulens gewoon iets later geboren worden, wat voor de gezondheid beter is dan februari-veulens, die te lang binnen staan.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 18:59

Albert schreef:
stoffel schreef:

Dat heeft meer met de gebrekkige communicatie naar de hengstenhoudster te maken dan met onwil of gebrek aan kwaliteit bij de nakomelingen.

De jury had de twee afgemelde veulens toch al gezien dus had noch al weinig toegevoegde waarde.

stoffel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 14:13

Dat de communicatie vanuit het wel of niet beter kan daar kan ik niet over oordelen feit is dat het bij de liefhebbers en fokkers al wel enige tijd bekent was, wanneer het dan gaat waarbij je persoonlijk belang hebt kun je ook zelf contact op nemen. Ik neem verder aan dat de communicatie naar de andere twee hengsten houders het zelfde is geweest en ondanks dat hadden zei het wel voor elkaar, Waarbij de Wilson ook al twee keer eerder is gezien door de jury evenals drie van de 9 Danser veulens. Verder vind ik het heel netjes dat de eigenaren van het enige aanwezige Chablis veulen wel de moeite hebben genomen om aanwezig te zijn, en ons daarmee een zo breed mogelijk beeld van de nafok van Chablis te geven, en op die manier proberen om er een geslaagde middag van te maken. Ik blijf erbij dat de Chablis schitterden door afwezigheid, ik ben het wel eens met Albert dat hij zegt dat dit niet het gevolg was van gebrek aan kwaliteit, echter bij zijn opmerking over onwil heb ik mijn eigen mening

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 17:12

Stoffel. De eigenaar van Chablis lag ten tijde van de afstammelingen keuring in het ziekenhuis en niet voor zweetvoeten.
De eigenaar van twee van de veulens kan je heel veel verwijten maar niet een gebrek aan inzet voor het Gelderse Paard. Want als er een familie is die zich heeft ingezet voor het behoud van het Gelderse Paard dan is het de familie Hekkert wel.
Dan kan je dit onwil noemen maar die onwil komt wel van twee kanten.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 20:50

Mijnheer Stoffel; ik begrijp dat u goed op de hoogte bent. Ik vind uw opmerkingen t.a.v. Chablis en impliciet zijn eigenaar nogal ongepast.

stoffel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 08:11

Van de situatie betreffende de eigenaresse van Chablis was ik niet op de hoogte dit maakt het het verhaal van haar kant heel anders hetstukje onwil slaat niet op haar. Echter er was wel een chablis veulen het kon dus wel.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 11:30

Ok, zand er over.