http://www.knhs.nl
De Nederlandse eventingruiters hebben op het EK in Malmö teleurstellend gepresteerd. Het Nederlandse team zakte terug naar de achtste plaats en Tim Lips wist zijn top tien positie net niet te behouden en staat nu elfde. "Dit is een resultaat waar ik eigenlijk niet mee thuis zou willen komen", vertelde bondscoach Martin Lips, die overduidelijk aangaf uiterst ontevreden te zijn. Het verschil tussen de elfde plaats van Lips met 44.20 p. en de nu op de zesde plaats staande Zweed Niklas Lindbäck bedraagt minder dan vier strafpunten, waardoor Lips nog wel steeds uitzicht heeft op een plaats bij de beste tien van dit EK.
Martin Lips was na afloop van de cross ontwapenend eerlijk. "Als ik eerlijk ben dan heeft alleen Andrew Heffernan dat gedaan wat ik van hem gevraagd heb, en dat is met Millthyme Corolla met een geringe overschrijding in de tijd foutloos naar huis rijden. Tim heeft in Keyflow een volbloed onder het zadel die weet wat galopperen is. Daarom had hij binnen de tijd moeten eindigen. Met de acht seconden die hij langer werk had valt te leven, maar ik had meer van hem verwacht. Waar ik geen rekening mee had gehouden waren de twee weigeringen van Elaine Pen met Vira op de laatste hindernis. Dat leverde ons niet alleen een vracht strafpunten op (zestig), maar dat kostte ook nog eens een hoop strafpunten voor de overschrijding van de tijd. Het resultaat van Pen ging meetellen omdat de debutante Althea Bleekman door een val de eindstreep niet haalde. Weet je, in de dressuur hebben al mijn teamleden boven hun kunnen gepresteerd en ik had gehoopt dat ze dat in de cross ook zouden kunnen. Niet dus. Ik baal hier echt van, dat mag duidelijk zijn".
De Nederlandse equipe zat er sip bij te kijken. "In het begin heb ik getracht Keyflow in een mooi ritme te krijgen en dat heeft me tijd gekost. Op een bepaald moment lag ik zelfs twintig seconden op mijn schema achter. Na hindernis 22 heb ik toen vol gas gegeven en hebben we nog 12 seconden weten in te lopen. Er waren een paar buitjes gevallen en daardoor was het terrein hier en daar iets glad, dus moest ik in de wendingen af en toe even terugnemen om niet onderuit te glijden", aldus Tim Lips, die de schimmel Keyflow nu drie jaar heeft en die een team met hem is gaan vormen. "Ik heb hem goed leren kennen en we nergens een moeilijk moment gehad".
Ook Andrew Heffernan was tevreden met zijn resultaat. "In het begin was Millthyme Corolla iets sterk, maar ze was ook moedig. Voor mij was het tijdens het lopen duidelijk dat het een cross was die respect afdwong en de ruiters hebben de cross met dat respect gereden. Daardoor is het totale resultaat van de cross beter dan ik had verwacht. Maar liefst een derde van de 61 deelnemers reden de cross foutloos en binnen de tijd. Daaruit kun je dus ook concluderen dat de cross iets aan de lichte kant was. Waar ik het zelf moeilijk mee had waren de vele bochten die in de cross zaten. Ik houd er zelf van om wat meer rechte stukken in de cross te hebben", aldus Heffernan, die nu als 28ste in de tussenstand staat.
Voor Rabo Talententeamlid Althea Bleekman kwam het misfortuin op het uilennest. De hindernis, die op een bult in het park was geplaatst, bestond uit een rond gat waar de paarden doorheen moesten springen. Daar liet Ziomf een been hangen, waardoor de combinatie tijdens de sprong in onbalans raakte. "Het leek misschien wel op een reusachtige sprong, maar het was meer een mislukte sprong, waardoor ik mijn balans verloor. Mede omdat het direct heuvelaf ging kon ik niet meer terugkomen in het zadel. Dit is voor het eerst dat ik in een wedstrijd van mijn paard gevallen ben en dat vind ik, juist omdat ik debuteerde op een EK in het Nederlandse team, heel erg vervelend! Voor mezelf ben ik er van overtuigd dat ik wel was blijven zitten als deze hindernis op vlak terrein had gestaan, maar daar koopt niemand iets voor", aldus een verdrietige Althea.
Ook Elaine Pen liep te sippen. Haar paard Vira verloor in de cross een hoefijzer. "Ik weet niet waar ik exact dat hoefijzer verloren ben, maar ineens merkte ik dat Vira zich minder zeker in het terrein voelde. Zo af en toe gleed ze iets weg en dat vergt veel energie. Juist omdat er in de cross zoveel wendingen zaten heb je een paard nodig dat voldoende grip heeft. Nu kon ik veel van die bochten niet op volle snelheid rijden. Op de combinatie van hindernissen helemaal aan het einde van cross raakte Vira even het eerste onderdeel. Daardoor raakten we even lichtelijk in onbalans en besloot ik in een split second voor het alternatief te kiezen. In de wending naar die sprong toe was het net alsof Vira ineens leegliep. Na enige aansporingen lukte het mij mijn merrie nog zo te motiveren dat ze na twee weigeringen alsnog de hindernis sprong. Dat ben je aan je team verplicht", aldus Elaine Pen, die nu de 52ste plaats inneemt in het individuele klassement.
Jan van Beek (Rijsbergen), die als individuele ruiter aan dit EK deelnam, staat met Rinus op de 45ste plaats in het tussenklassement. "Ik weet dat Rinus de snelheid mist. Het is een diesel, maar eentje zonder turbo. Op de hindernissen sprong hij fijn, alleen tussen de hindernissen zou hij iets harder mogen lopen. Dat weet ik, dus had ik tijdfouten ingecalculeerd. Het was te langzaam maar het is wel kicken als je een EK cross zonder hindernisfouten weet af te leggen!".
Na dressuur en cross gaat regerend Europees, wereld en Olympisch kampioen Michael Jung uit Duitsland aan de leiding met Halunke. Jung was één van de twintig combinaties die de gehele uithoudingsproef foutloos wist af te leggen. Datzelfde geld ook voor de Brit Willam Fox Pitt die met Chilli Morning tweede staat. De Zweed Ludwig Svennerstal moest met Shamwari 0.4 strafpunten voor het overschrijden van de tijd accepteren, maar staat nog steeds derde. Daarmee is de top drie na de dressuur niet veranderd. De voorsprong van Jung op Fox Pitt is exact acht punten, dus twee balken in de afsluitende springproef. In het landenklassement gaat Duitsland aan de leiding, voor Zweden, terwijl Frankrijk derde staat. Het Nederlandse team staat achtste.
EK Eventing, tussenstand individueel na cross:
•1) Michael Jung (Dui) - Halunke FBW - 28.60
•2) William Fox-Pitt (Eng) - Chilli Morning - 36.60
•3) Ludwig Svennerstal (Zwe) - Shamwari - 38.00
•11) Tim Lips (Breda) - Keyflow (Colonel Collins x Alicante) - 44.20
•28) Andrew Heffernan (Cheshire Eng.) - Millthyme Corolla (Cappucino x Dallas VII) - 56.80
•45) Jan van Beek (Rijsbergen) - Rinus (Frühlingshaft x Zeres) - 90.00
•52) Elaine Pen (Voorschoten) - Vira (Jazz x Whinny Jackson) - 138.00
•--) Althea Bleekman (Devon Eng.) - Ziomf (Guidam x Goodtimes) - diskw.
Stand landenklassement na cross:
•1) Duitsland - 112.20
•2) Zweden - 120.60
•3)Frankrijk - 135.40
•4) Italië - 155.00
•5) België - 163.00
•6) Groot-Brittannië - 167.60
•7) Ierland - 250.40
•8) Nederland - 239.00
•9) Zwitserland - 247.60
•10) - Wit-Rusland - niet geplaatst
Klik hier voor de uitslag na de cross.
Klik hier voor de stand van de landenteams.