EK Eventing Malmö: Tim Lips achtste na dressuur

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ThePast03

EK Eventing Malmö: Tim Lips achtste na dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-13 16:54

http://www.knhs.nl

Tim Lips heeft met de schimmel Keyflow voor een daverende verrassing gezorgd door zich met een fantastische dressuurproef in de top tien van het klassement te rijden. "Ik heb er alles aan gedaan om Keyflow optimaal ontspannen in de dressuurring voor te stellen en dat is gelukt. Ik daardoor wist Keyflow mooi ontspannen in het front door de baan te rijden, en dan op een EK een persoonlijk record scoren is echt kicken!", aldus Tim Lips, die voorlopig achtste staat. Nederland staat in de landenwedstrijd op de voorlopige zevende plaats, maar de verschillen zijn nog erg gering.

Terugblikkend op de dressuur, het eerste onderdeel van het EK Eventing, moet worden vastgesteld dat de inbreng van de bondscoach van de dressuurruiters Wim Ernes groot is geweest. Drie combinaties - Tim Lips, Althea Bleekman en Jan van Beek - scoorden alle drie een persoonlijk record en dat kan geen toeval zijn. In de dagen voorafgaande aan het EK en gedurende de voorbereidingen op de ritten gaf Ernes kleine aanwijzingen die resultaat afwierpen.

De inmiddels 16-jarige schimmel kwam ontspannen de wedstrijdring binnen. "Ik heb Keyflow vandaag drie maal gereden. Eenmaal vanochtend om hem aan de atmosfeer te laten wennen. Ik moest na een Zweed binnenrijden en gelet op het vele publiek dat erg met de Zweedse ruiters meeleeft wilde ik dat Keyflow daar niet van zou schrikken. Daarom heb ik hem zowel vanmorgen als vanmiddag lekker ontspannen op het voorterrein gereden. Keyflow is aan het rumoer gewend geraakt en daarna ben ik hem gaan voorbereiden op de dressuurproef. Juist omdat Keyflow een volbloed is moet je de ontspanning blijven zoeken. Op het laatst van de voorbereiding was hij iets snel aan het been, maar ook dat heb ik kunnen laten afvloeien, waardoor we heel ontspannen de ring binnen konden rijden".

De bondscoach van de dressuurruiters Wim Ernes begeleidde Tim Lips ook op weg naar zijn proef. "Ik heb in deze proef steeds een heel mooi constant beeld in de aanleuning gezien, waarbij het neusje steeds iets voor de loodlijn bleef. Dat zien de juryleden in deze discipline graag. In stap had Keyflow een fractie actiever mogen zijn, maar hij bleef wel zuiver in takt. De eerste galopwissel was goed, maar de tweede was echt excellent. Ook het halthouden was beide malen sterk gereden. Het mooiste vind ik dat Tim nergens een puntje heeft laten liggen", aldus Wim Ernes.

Klik hier voor de stand na de dressuur.

Klik hier voor de stand van de landenwedstrijd.