Ondanks verbod toch verlotingen van paarden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ThePast03

Ondanks verbod toch verlotingen van paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-13 14:30

www.spitsnieuws.nl

Het is verboden, maar het gebeurt nog regelmatig: het verloten van paarden en pony’s. Dat blijkt uit een onderzoek van de Dierenbescherming. Zulke verlotingen vinden vaak plaats op paardenmarkten. De Dierenbescherming heeft melding van deze overtredingen gemaakt bij het landelijk meldpunt 144 en roept mensen op hetzelfde te doen.

Op 7 augustus werd op een paardenmarkt in Vriezenveen een pony verloot. Twee maanden eerder kon in Rijnsburg ’bemiddeling voor de aanschaf van een paard of pony’ ter waarde van 500 euro worden gewonnen. Op de paardenmarkt in Valkenburg lijkt op 11 september aanstaande de constructie van de tegoedbon te worden gebruikt, waarbij een veulen kan worden gewonnen. Ook op Terschelling is een verloting van een veulen aangekondigd.

Niet alleen paarden en pony’s, maar ook andere dieren worden verloot. In het Drentse Pesse werd op 9 maart een kalf verloot bij een rundershow. Hetzelfde gebeurt met duiven bij diverse duivenevenementen.

Volgens Artikel 57 van de huidige Gezondheids- en Welzijnswet voor Dieren (GWWD) is het ‘verboden dieren als prijs, beloning of gift uit te loven of uit te reiken bij wedstrijden, verlotingen, weddenschappen of andere dergelijke evenementen’. Omdat de wet via een constructie met waardebonnen te omzeilen was, heeft de Dierenbescherming aangedrongen op aanscherping van de regels.

De nieuwe wet is officieel pas vanaf 1 januari van kracht, maar het concept ligt er al. Daarin staat dat het niet alleen verboden is om dieren aan te bieden ‘bij’ wedstrijden, verlotingen en dergelijke, maar ook ‘naar aanleiding van’. Daarmee wordt het onmogelijk om de regels met tegoedbonnen te ontduiken. Een rechter stelde een manegehouder uit Assendelft vorig jaar al in het ongelijk omdat hij een waardebon verlootte waarmee de winnaar één van zijn paarden kon kopen.

Esther Ouwehand van de Partij voor de Dieren (PvdD) noemt de manegehouder hardleers. „Het was al verboden toen er een omweg werd bedacht met waardebonnen. Daarna zei de rechter dat het niet mag en werden de regels aangescherpt, en toch blijven sommige blijven figuren in de paardenwereld het doen. Het is niet voor niks verboden. Ik hoop dat de staatssecretaris strenger toezicht gaat houden.”

De Dierenbescherming en de Partij voor de Dieren vinden het verloten van dieren bezwaarlijk omdat het levend wezen is. „Een paard is geen koelkast”, zegt beleidsmedewerker Marcel Reijnen van de Dierenbescherming. Een andere reden is dat iedereen op deze manier dus zomaar aan een dier kan komen, ook wie er de ruimte of kennis niet voor heeft. „Daarmee loop je het risico dat een dier gedumpt of verwaarloosd wordt.”

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 14:34

Heel fijn dat de regels aangescherpt zijn, belachelijk vind ik het.
Krijg ook altijd een raar gevoel bij dekkingen verloten.
Waarschijnlijk past de hengst niet bij je eigen merrie, want daar gaat harstikke veel tijd in zitten om de juiste uit te zoeken.
En een veulen lijkt geweldig en lief, totdat het wat groter is en niet meer schattig is. Dan moet het verkocht worden...

Verloot lekker hoofdstellen of dekjes.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 14:35

Mwah als zo'n kalf verloot wordt op een keuring en gewoon bij een boer terecht komt zie ik het probleem niet..
Net als een sportduif of paard mits er gewaakt wordt voor het welzijn van het dier.

xBostonx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 14:36

Giolli schreef:
Waarschijnlijk past de hengst niet bij je eigen merrie, want daar gaat harstikke veel tijd in zitten om de juiste uit te zoeken.
En een veulen lijkt geweldig en lief, totdat het wat groter is en niet meer schattig is. Dan moet het verkocht worden...

Verloot lekker hoofdstellen of dekjes.

Helemaal mee eens!

xxIsaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 14:37

Ik rijd toevallig bij deze manege in Assendelft ;) Jarenlang is het een groot feest geweest op de open dag van onze manege met 'Bingo', het paard dat je kon winnen door het kopen van een lootje. Helaas heeft de dierenbescherming hier een eind aan gemaakt. Aan het welzijn van de paarden lag het niet, die zijn de afgelopen 10 jaar goed terecht gekomen ;) Dit jaar is er opnieuw een 'Bingo' die je kan winnen met een lootje, alleen mag het paard nu een jaar niet weg van onze manege, dit voor het dierenwelzijn.
Jammer dat het zo moest lopen, maar onze manege eigenaar geeft niet op & daar zijn wij als manegeklanten & pensionklanten hartstikke blij mee ! :D
Bovendien heeft de Dierenbescherming er nu niks meer over te zeggen, omdat het volgens de wet toegestaan is :) .

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 14:37

Aan de ene kant vind ik het goed dat er naar gekeken wordt, maar aan de andere kant, je kunt voor (bijna) niets shetlanders krijgen, is dat dan minder 'erg'?!

xBostonx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 14:38

moonfish13 schreef:
Mwah als zo'n kalf verloot wordt op een keuring en gewoon bij een boer terecht komt zie ik het probleem niet..
Net als een sportduif of paard mits er gewaakt wordt voor het welzijn van het dier.

Ja maar bij een verloting heb je toch geen enkel idee waar zo'n beestje naartoe gaat? Het
zou mooi zijn als een kalf bij een boer terecht komt, maar iedere onwetende persoon die het
wel 'schattig' of 'lief' vind kan een lootje kopen om er later achter te komen dat het kalf misschien
niet zo leuk meer is in de achtertuin als het een enorme stier of flinke melkkoe wordt. Ik ben er
heel erg tegen. Mooi dat de regels aangescherpt zijn!

xxIsaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 14:39

Kentaro schreef:
Aan de ene kant vind ik het goed dat er naar gekeken wordt, maar aan de andere kant, je kunt voor (bijna) niets shetlanders krijgen, is dat dan minder 'erg'?!

Daar heb je volledig gelijk in ! :j

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 14:39

xBostonx schreef:
moonfish13 schreef:

Ja maar bij een verloting heb je toch geen enkel idee waar zo'n beestje naartoe gaat? Het
zou mooi zijn als een kalf bij een boer terecht komt, maar iedere onwetende persoon die het
wel 'schattig' of 'lief' vind kan een lootje kopen om er later achter te komen dat het kalf misschien
niet zo leuk meer is in de achtertuin als het een enorme stier of flinke melkkoe wordt. Ik ben er
heel erg tegen. Mooi dat de regels aangescherpt zijn!

Mag toch hopen dat er geen stieren verloot worden en daarbij mag ik aannemen dat er geen kalf verloot wordt aan leken..?

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 14:42

Tsja................ het is wel goed dat ze de regels aanscherpen.

Ik heb zelf dus ook ooit een pony gewonnen. nog niet zo lang geleden overigens, dat was in 2007.
[PP] Heb vandaag een PONY GEWONNEN! *Update*: foto's op pag. 6

Bij de plaatselijke koetsenmarkt. Daar kocht je dan een lootje van 2 euro, en dan mocht je 2x het gewicht raden van de pony die daar dan stond. Na 2 dagen markt werd de pony op een speciale weegbrug gewogen (want niemand wist hoeveel het dier precies woog), en degene die er het dichtste bij in de buurt kwam, had dan de pony gewonnen.

Overigens keken zij wel degelijk waar 't beestje terecht kwam. Ik kon kiezen tussen de pony of een bouwradio, of een cadeaubon volgens mij.
Laatst bijgewerkt door JoyCiej007 op 30-08-13 14:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 14:42

moonfish13 schreef:

En hoe willen ze dat in de gaten houden dan? Wekelijks langs komen na dat je een dier hebt gekregen?
Belachelijk

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 14:43

"Een paard is geen koelkast"? Prima! Maar trek diezelfde lijn dan ook door in de rest van de wetgeving. Naar mijn smaak worden dieren nog te vaak als voorwerp beschouwd.

xxIsaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 14:44

Giolli schreef:
moonfish13 schreef:

En hoe willen ze dat in de gaten houden dan? Wekelijks langs komen na dat je een dier hebt gekregen?
Belachelijk

Vind ik ook ;) Stel dat het paard goed terecht komt, maar dat deze mensen het paard weer doorverkopen?
Dan hebben ze er ook niets over te zeggen, dat vind ik ook belachelijk.

xBostonx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 14:44

Ik durf erom te gokken dat niemand gescreend wordt alvorens ze een lootje kopen.
Ik heb het zelf weleens meegemaakt dat biggetjes verloot werden, met name de mannetjes
(beren). En ik weet uit eigen ervaring met mijn gecastreerde hangbuikzwijn dat mannelijke varkens ook erg dominant en gevaarlijk kunnen zijn. Ik sta dus nergens meer van te kijken als het daarop aankomt.

xxIsaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 14:45

& als er dan een keer een melding wordt gedaan over een paard dat tot zijn knieën in de modder staat, dan gaan ze niet even kijken, maar hier maken ze wel een reuzeprobleem van. Belachelijk.

Poeltje

Re: Ondanks verbod toch verlotingen van paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 14:52

Hier ook een aantal jaren terug een pony gewonnen via een loting.

Was echt een 'lot' uit de loterij: http://4.media.hyves-static.net/1539399 ... 99827.jpeg Hihi :=

Iemand anders had ook een pony gewonnen en heeft die dezelfde dag weer aan ons doorverkocht.
Beide pony's hebben we nog steeds op stal en zijn d'r heel wijs mee.

Vind het wel goed dat ze de regels aanscherpen, maar ze kunnen zich beter eerst bezig houden met andere probleemgevalletjes waar genoeg voor gebeld wordt, maar niet naar gekeken..

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 14:54

Hej, da's Henkie toch? Hebben jullie die ook gewonnen ja???

-O- waarom heb ik daar toen niet aan meegedaan -O- :o

Poeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 14:58

JoyCiej007 schreef:
Hej, da's Henkie toch? Hebben jullie die ook gewonnen ja???

-O- waarom heb ik daar toen niet aan meegedaan -O- :o

_O-

Klopt helemaal. :)) Ons gewonnen pony'tje. Kwam bij ons als veulen (toen mochten er nog wel pony's verloot worden)

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 15:06

In mijn ogen is het echt gezeur op niks af. Mensen die de pony bij de Delft niet willen konden altijd kiezen voor geld. Vind het dan wel weer wijs dat hij wederom de mazen van de wet heeft opgezocht.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 15:38

Je zal de moeder zijn van een echte Penny van 10 jaar, 3 hoog achter wonen in de binnenstad en je kind wint een pony of een waardebon :D :D :D :D

Mag je één keer raden wat die Penny kiest................................en dat is niet de waardebon.

Ik vind het heel goed van de Dierenbescherming dat loterijen met dieren verboden worden _/-\o_
Een dier is geen impuls aankoop en ook geen impuls loterij lot.

En de voorbeelden dat het goed gaat en de dieren bij kenners komen, ken ik ook. :D Ik heb er eentje 23 jaar gehad, eerlijk gewonnen. Maar ik zou het nooit aanraden. De aanschaf van een pony moet een goede overdachte keuze zijn, want het is nogal een impact op het gezinsleven, als je geen paardenfamilie bent.

Ik heb naast een pony ook ooit eens een cavia gewonnen in een loterij. Waren mijn ouders niet blij mee }:) 4 dagen later had de cavia 3 jongen. Waren ze nog minder blij mee }:) _O-

Ik mag van de familie dan ook nooit meer mee doen aan loterijen, voor je het weet, win ik een olifant.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 15:54

Giolli schreef:

Onzin. Dekkingen worden meestal op hengstenshows verloot waar je heengaat om.....? Juist, een hengst uit te zoeken om mee te dekken. En het is geen puzzeltje waar maar 1 antwoord mogelijk is, dus er bestaat ook niet slechts 1 passende hengst.

En wat je verder noemt, iedereen kan en mag 'zomaar' dekken, verloting of niet en dat wordt tienduizenden keer vaker gedaan dan bij een dekking uit verloting

Op Terschelling komt het Friese veulen vaak bij eilanders in handen, vaak die al paarden hebben. En zoniet, de verloting geeft recht op de aankoop van het veulen voor een bepaald bedrag, maar je mag ook het bedrag houden en het veulen dus niet kopen. Dat gebeurd ook wel een enkele keer als het niet-paardenhouders zijn.
Ik heb daar minder moeite mee dan met de verloting van bijv Shetlanders die onverkoopbaar zijn er ergens in een achtertuin belanden

Wat ik van de dierenbescherming niet snap, moet je voor een verloting dan 114 bellen? Terwijl ze in echte gevallen van dierenmishandeling niks kunnen of willen doen, of pas ingrijpen als er al sterfgevallen zijn? Er staat ook in de wet dat er geen staarten gecoupeerd mogen worden en toch gebeurd dat nog volop, dat is pas dierenmishandeling. Lekkere prioriteiten.

Cerosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 16:20

Ik rijd zelf ook bij deze manege, ik weet dat de laarden de afgelopen jaren goed zijn terecht gekomen. De 'winnaars' krijgen een jaar lang begeleiding en zorg. Als de mensen zelf na een jaar besluiten geen klik te hebben met het paard (of onverwachte te hoge kosten ) zoekt de manege eigenaar persoonlijk een beter baasje voor hem.

Ik vind persoonlijk dat hij mensen die normaal gesproken niet het geld zouden hebben het paard zelf te kopen, een kans geeft.
Voorheen kochten mensen lootjes, ze weten dus dat er een kans isdat ze den paard cq. geldbedrag kunnen winnen.

Jammer dat de dierenbescherming bij een paard wat sterk vermagerd is, en tot zijn knieën dsg en nacht aan een ketting staan..

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 16:21

Het is 144 niet 114.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 16:22

Ohja, ik ken ook wel maneges die een veulen verloten bij de clubkampioenschappen. Schandalig om zo mensen te trekken! Echt schandalig.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 16:41

Ladonna1 schreef:
Ik vind persoonlijk dat hij mensen die normaal gesproken niet het geld zouden hebben het paard zelf te kopen, een kans geeft.
.

Kan je dit uitleggen? Lijkt me namelijk geen wenselijke situatie. Lijkt mij een kans waar je als paard niet blij mee hoeft te zijn.
Als je al geen geld hebt om een paard van 500 euro te kopen (meer zijn die paarden niet waard die verloot worden), maar dan wel de opgescheept worden met de maandelijkse lasten van 200/300 euro (als het niet meer is) plus alles wat er nog bij komt aan spullen/lessen.