Merrie overleeft een tumor van 2 kg

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Dinopino

Merrie overleeft een tumor van 2 kg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-13 06:32

www.horseandhoud.co.uk/ gem

Een merrie die vorig jaar nog 25% overlevingskansen kreeg, als gevolg van een forse tumor in haar nek, heeft een opmerkelijk herstel doorgemaakt. Ze was vorige week geplaatst in een springrubriek in Hickstead.

Wealden Silvanite, "Silvia", doorstond vorig jaar zomer 2 operaties en 8 weken chemotherapie om van een kwaadaardige melanoom af te komen, die meer dan 2 kg woog.

Het 6 jaar oude Ierse sportpaard verblijdde haar eigenaresse, Michaela Francis, door 2 x foutloos te springen in de 1.05 m tijdens de Royal International op 4 augustus.
"Het voelt als een mirakel", zei Michaele uit West Sussex.
"Ik voelde me gesloopt toen de veterinair haar slechts 25% kans gaf de operatie te doorstaan, en veel mensen zeiden dat we haar hadden moeten laten inslapen. Maar wij dachten, omdat ze pas 5 jaar was, dat we haar een kans moesten geven." voegde ze er aan toe.

Silvia raakte kreupel en ontwikkelde een bult in haar nek in juni 2012. Het verwijderen van de agressieve tumor veroorzaakte een gapend gat in haar nek. Ze moest 8 maanden boxrust houden, wegens infectiegevaar en haar verbanden werden dagelijks ververst.

Sinds ze weer aan het werk mag, heeft Silvia elke "double clear" (2 foutloze rondes binnen de tijd achter elkaar) uitgesprongen, en Michaela hoopt zich volgend jaar te kwalificeren voor de 1.20m finale amateur-klasse tijdens de "Paard van het Jaar - show".

Veterinair Suzanne Duncan van de Arundel Paardenkliniek, die Silvia behandeld heeft, vond het resultaat erg verheuglijk.
Ze voegde er aan toe: "Met melanomen is er altijd een kans dat ze terug kunnen komen, maar hoe langer het duurt, hoe groter de kans dat ze ook weg blijven."
Laatst bijgewerkt door Aurora3 op 30-08-13 09:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Mila11

Re: merrie overleeft een tumor van 2 kg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 06:42

Wow! Wat goed, felicitaties aan de dokters :-)

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 06:52

Jeetje zeg op de foto's is het idd een flink gat zeg.
Nu hopen dat het ook daadwerkelijk weg blijft.

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 07:06

Brr wel een groot gat inderdaad!
Maar wat geweldig dat die vrouw zoveel voor haar paard over heeft, ondanks dat de overlevingskans maar 25% was..
Menigeen zal de stekker eruit hebben getrokken bij wijze van

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 07:11

Wat een gat zeg!

vind het wel heel leuk, hoe ze het verband laten verdwijnen met dat stof en die sterretjes. Vind het er nog niet eens storend uit zien.

En nu hopen dat t weg blijft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 08:06

Wow, ik denk niet dat veel eigenaren haar nog hadden laten opereren, maar super dat het gelukt is !
Wel even zorgen dat de titel met een hoofdletter begint...

Hope2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 08:19

Wauw super zeg van de eigenaren haar een kans te geven.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 08:35

Ik bekijk dit bericht met dubbele gevoelens, super dat de merrie het heeft overleefd, maar de kans op terug komen is volgens mij best aanwezig en de revalidatie tijd is wel erg lang voor het dier geweest.
Bekijk dit alsjeblieft niet te negatief ik geef enkel mijn persoonlijke mening.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 08:42

Balou_k schreef:
Ik bekijk dit bericht met dubbele gevoelens, super dat de merrie het heeft overleefd, maar de kans op terug komen is volgens mij best aanwezig en de revalidatie tijd is wel erg lang voor het dier geweest.

Ik snap precies wat jij bedoeld hoor want die gedachte had ik er ook bij.

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 09:17

Ik vind 8 maanden boxrust geen uitzichtloze situatie, of lange revalidatie tijd, en kan me voorstellen dat je met een paard, waar je een goed gevoel bij hebt, ervoor wil gaan. Bij een peesblessure ben je ook al snel een half jaar onder de pannen.

Voor de eigenaresse een mooie 'beloning' voor de kosten en revalidatie tijd die ze in haar paard heeft gestopt. Hopelijk blijven de melanomen weg, en kunnen ze nog lang samen rondspringen.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 09:20

Heb het niet enkel over die 8 maanden, maar wat daarin is gebeurt, flinke operatie en dan heb ik nog niet gesproken over de chemo kuur, al heb ik wel begrepen dat deze voor dieren anders zou zijn. Ik moet bekennen dat ik dit niet voor mijn dier zou willen. Deze staat 24/7 met inloopstal buiten, (anderhalf jarige) en ik denk dat ik hem meer verdriet doe dan dat ik hem gelukkig maak.

Een paard heeft geen besef van 'tijd', het is nooit te vroeg voor een paard. Wel te laat.

Desondanks vind ik het niet slecht van de eigenaren van dit paard, ik heb enkel mijn mening gegeven.

kiki1976

Re: Merrie overleeft een tumor van 2 kg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 10:15

Ik denk dat het komt dat wij het te veel met ons eigen paard vergelijken Balou. Want ik vrees dat mijn paard 6mnd op stal met bv een peesblesure compleet gek word. Is geen paard om te lang op stal staan. 'Snachts gaat met de winter prima hoor en bij hoge uitzondering een keertje als het bv veel te glad is buiten ivm ijzel....maar langer niet.

Van wat ik heb begrepen (weet het niet 100% zeker) worden dieren niet zo ziek van chemo als wij mensen.
Maar ergens heb ik er een bepaald gevoel bij, en kan niet helemaal goed omschrijven wat ik bedoel, maar ik begrijp Balou d'r opmerking wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 11:44

Paard heeft het goed doorstaan, is nog maar 6 en loopt alweer en springt zelfs wedstrijden. Dan maar een jaartje iets minder maar met een toekomst voor zich, dan gelijk de stekker er uit trekken omdat men 8 maanden boxrust teveel vindt. Maar goed das mijn mening met een paard die ook altijd buiten staat ;)

En Balou, als een paard geen besef heeft van tijd, zou het in principe voor het paard niet uit moeten maken of hij 1 week of 8 maanden boxrust heeft?

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 12:02

Moeilijk dit, hoor!

Blijkt dus idd een fantastisch paard te zijn: 8 maanden stalrust na zo'n riskante operatie en nu weer vrolijk aan de bak. =:)

Zelf had ik het niet gedaan met zo'n prognose en kijkend naar mijn eigen paarden, denk ik.
Hoe hou je 8 maanden stalrust leuk voor een paard?!?

Alle lof dus naar de artsen toe en eigenaar.
Opereren is 1 ding, maar nazorg ook en hierin heeft niemand gefaald in dit verhaal. +:)+

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 13:09

Mindim schreef:
Paard heeft het goed doorstaan, is nog maar 6 en loopt alweer en springt zelfs wedstrijden. Dan maar een jaartje iets minder maar met een toekomst voor zich, dan gelijk de stekker er uit trekken omdat men 8 maanden boxrust teveel vindt. Maar goed das mijn mening met een paard die ook altijd buiten staat ;)

En Balou, als een paard geen besef heeft van tijd, zou het in principe voor het paard niet uit moeten maken of hij 1 week of 8 maanden boxrust heeft?

Geen besef van tijd als in 8 maanden later weet het dier niet goh ik stond 8 maanden op stal.. Het dier weet ik sta nu op stal, ik sta al behoorlijk lang op stal en ik kan mijn energie niet kwijt.

Maar het weet niet ik ben nog maar 6 en te jong om te sterven..

Dat bedoel ik meer. :+

Sjolvir

Re: Merrie overleeft een tumor van 2 kg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 18:35

Prachtig dat ze het weer goed doet, maar ben ik de enigste die zich afvraagt, waarom ze
dan niet iets aan die tumor hebben gedaan toen die nog kleiner was?

hannah41

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 18:45

Balou_k schreef:

Ik ben het met je eens. Aan de ene kant erg fijn dat hij het overleeft heeft, en super dat ze dat voor hem over hadden. Maar aan de andere kant, de kans dat het terug komt is erg groot, en 8 maand boxrust vind ik erg lang, zeker als het dier waarschijnlijk pijn had. Ik weet niet of ik dat gedaan had (niet omdat ik het er niet voor over zou hebben, maar geheel in het belang van het paard). Maar goed, ik was er niet bij dus eigenlijk kan ik het niet goed inschatten en het is mijn keus ook helemaal niet dus het doet er ook niet toe, ze hebben veel voor hem over gehad, respect daarvoor en natuurlijk super dat hij het overleeft heeft. :)

Shalimar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 20:49

Neem aan dat het paard goede pijnbestrijding kreeg en goed medisch begeleid is. zal ook heus de stal wel uitgekomen zijn. En ter nuancering, hoeveel paarden zijn er wel niet die uberhaupt niet in de wei komen ... sneu genoeg hoor voor die paarden, maar die krijgen daarom toch ook geen spuitje? ik zie het probleem bij dit paard niet zo. Met liefhebbende eigenaresse een mindere periode doorgemaakt, en uiteindelijk weer gezond de sport in, prima toch?

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 13:35

Sjolvir schreef:
Prachtig dat ze het weer goed doet, maar ben ik de enigste die zich afvraagt, waarom ze
dan niet iets aan die tumor hebben gedaan toen die nog kleiner was?

Toevallig net een paar dagen terug gehoord van een paard met een tumor van 6 kilo die de dag ervoor nog een zware wedstrijd uitgelopen heeft en bij de nacontrole door de veearts hele goede waardes had. Karakter bleek iets te veranderen en dus naar de kliniek gegaan en toen kwamen ze erachter.