Column: Paard breekt steeds weer uit

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Dinopino

Column: Paard breekt steeds weer uit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-13 06:28

www.deweekkrant.nl

Column van wijkagent Frank Kwakernaak

De afgelopen weken kregen we diverse meldingen van een loslopend paard. Het ‘Belgische trekpaard’, stond in een stukje weide omringd door een slootje. Daaruit ontsnapte het paard dagelijks en stond vervolgens bij een van de buurtbewoners de tuin leeg te eten.
De eigenaresse bleek in de buurt van Rotterdam te wonen en is diverse malen gebeld met het verzoek het hek te verstevigen. Ze deed tevergeefs een aantal pogingen om verdere ontsnapping te voorkomen. Laatst in een avonddienst en uiteraard op het moment dat mijn dienst er op zat weer een melding over een ontsnapt paard. Het paard stond weer naast zijn wei en ging er op mijn voorzichtige benadering in gestrekte draf vandoor… Ik ook, maar dan om uit de baan van het paard te raken. Gelukkig was er weinig verkeer. De eigenaresse werd gebeld die na een goed half uur verscheen en het paard weer in z’n wei zette. De man die daarbij was uitte een verdenking richting buurtbewoners. Die zouden het hek open gezet hebben. Ik heb hem heel duidelijk gemaakt dat het paard beter verzorgd werd door de buurtbewoners dan door de eigenaresse. Het kaalgevreten stukje weide was absoluut te schraal voor zo’n paard; hij was nog zo goed doorvoed doordat omwonenden het paard van voedsel voorzagen. De eigenaresse is proces-verbaal aangezegd. Wij en de buurtbewoners waren het meer dan zat.
Laatst bijgewerkt door ThePast03 op 31-08-13 14:57, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: aangepast

pipo

Re: Paard breekt steeds weer uit

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 07:01

Doe mij die maar haha krijgt ie vriendjes en te eten.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 07:29

Stom va de buurtbewoners, zo hebben ze geen poot om op te staan mbt de verzorging...

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 07:52

Kent iemand dat paard dan? Misschien wordt hij wel expres op een kaal stuk land gezet ivm hoefbevangenheid ofzoiets.

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 07:59

+1
Misschien wel een medisch reden...

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 08:01

Ja inderdaad, die van mij staan in de winter ook schaars... is echt niet omdat ik ze opzettelijk geen eten geef! :Y)

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 08:41

Maar een paard allen is niet goed te praten!

MondyJoker

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 08:51

Wat een vaag verhaal :?

kiimberley

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 09:22

Beestje stond er inderdaad alleen. Zelf denk ik ook meer aan een medische reden, met combinatie trekpaard. Mager was hij in elk geval niet. Maar als mensen een kaal land zien, vinden ze het al snel zielig.

Beestje is vaak uitgebroken, sneu dat hij alleen stond. Daar verbaasde ik me wel eens over. Beestje stond aan de rand van een woonwijk, dus dan heb je al snel dat mensen zich ermee gaan 'bemoeien'.

Haarbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 10:16

...en wat is de nieuwswaarde van dit bericht? Ik vind dit nou niet wat je noemt "voorpagina-nieuws". Ik vraag me uberhaupt af wat de criteria voor voorpaginanieuws zijn!

MondyJoker

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 10:19

Dat vraag ik me dus ook af ? Meerderheid gaat over de dressuur en springsport en over de fokkerij. Interessant natuurlijk maar vind het "gewone" paarden nieuws toch wat meer voorpagina waardig :)
Maar dit bericht is zo vaag en nietszeggend, drie kwart van bokt staat vol met dit soort berichtjes.Niet echt vvoorpagina nieuws imo.

cariena1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 10:42

Wij hebben paar jaar een pony naar een modderige wei gebracht overdag(ze zag wel vriendjes in ander stuk land en kon neuzen) Ze was ernstig hoefbevangen en vond verlichting bij modderbad, werd ook commentaar opgegeven dat ze in de modder liep(was voor paar uur per dag) Dierenbescherming is geweest de boel uitgelegd en nooit geen problemen weer
mee gehad die toonden alle begrip.Wel lastig als ie steeds ontsnapt.

matasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 11:11

ontsnappen of de mogelijkheid hebben tot laten ontsnappen ( door buurtbewoners) is niet goed te praten en moet wat aan gedaan worden, snap best dat mensen daarover klagen, want het is levensgevaarlijk.
op een schraal weiland daar moeten ze eerst eens navraag naar doen voordat er actie word ondernomen.. paard kan inderdaad hoefbevangen zijn, of er gevoelig voor zijn, of misschien van lang gras problemen met slokdarm verstopping oid.
mensen moeten eens niet meteen van het slechte uitgaan, maar dat blijft lastig bij leken...

Ik heb er zelf ook last van, mijn friese merrie is veel te zwaar, zet ik ze op een kort gemaaide wei, zie ik 'savonds om 23:00 een auto bij de wei.. ivm de paardenbeul direct gaan kijken, worden mijn paarden dus gewoon gevoerd met hooi en ander voer.. ja zo schiet het afvallen wel op ja.
die brutaliteit om gewoon een willekeurige wei in te lopen tegenwoordig word ik toch wel een beetje erg moe van.

LdJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 13:07

Dit bericht stond een poosje terug in de (plaatselijke?) krant. Met een foto'tje en artikel erbij. Er stond echt niks niets te eten voor t dier. Een jong paard (ik meen dat het een jaarling of twee jarige is) hoort niet in een woonwijk, alleen, zonder enige verzorging vind ik. De eigenaresse schijnt haast niet tot niet te komen en niet eens in de buurt te wonen. Volgens mij stond er in het artikel dat er helaas niets aan gedaan kon worden, buiten elke keer als het paard ontsnapt was, een proces verbaal voor mevrouw op te maken. Als een paard om mediche redenen zo staat kom je wel elke dag bij je paard kijken lijkt mij ?

matasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 16:49

dat is het lastige zonder achtergrondinformatie... als het inderdaad om hetzelfde dier gaat snap ik waarom hij uitbreekt, hij heeft honger... dan hou je er niks aan.
dan nog steeds het deel van buurtbewoners die het dier vrijlaten zodat hij ergens anders kan gaan eten... onverantwoord!! gooi er dan hooi of brood/gras weet ik wat neer, maar ga niet een ongeluk uitlokken met een onschuldig paard ( met alleen honger, geen doodswens)

LdJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 18:01

Naar mijn idee stond er dat hij steeds ontsnapte ipv losgelaten werd.. Maar dat weet ik verder ook niet :)

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 13:30

matasja schreef:
dat is het lastige zonder achtergrondinformatie... als het inderdaad om hetzelfde dier gaat snap ik waarom hij uitbreekt, hij heeft honger... dan hou je er niks aan.
dan nog steeds het deel van buurtbewoners die het dier vrijlaten zodat hij ergens anders kan gaan eten... onverantwoord!! gooi er dan hooi of brood/gras weet ik wat neer, maar ga niet een ongeluk uitlokken met een onschuldig paard ( met alleen honger, geen doodswens)

Er staat dat hij zelf steeds ontsnapte, en of hij honger heeft weet je niet. Je hebt van die type's die vinden dat het gras van de buren altijd groener is en gewoon overal door heen stampen, of zelf het hek losmaken

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 14:02

Moderatoropmerking:
Opmerkingen over de nieuwswaarde van dit bericht achterwege laten aub. Deze zijn off topic en zullen vanaf hier worden verwijderd. Op- en aanmerking over de keuze van de Nieuwsberichten kun je kwijt bij de Nieuwsredactie.