Elaine Pen en Vira hebben in de dressuurbaan tijdens het EK Eventing in het Zweedse Malmö niet kunnen stunten. In de voorring liep de combinatie de sterren van de hemel. "Voor mij reed een Zweedse combinatie en toen ik binnenreed maakte de stadionspeaker de score bekend, wat tot groot enthousiasme leidde bij het publiek. Daardoor kwam de spanning bij Vira en ik was helaas niet in staat die direct af te laten vloeien", vertelde de amazone.
Ondanks de score van 53.80 was Elaine niet ontevreden. "Ik weet dat ze veel beter kan en ik zou ontzettend graag willen dat Vira in de wedstrijdring net zo goed door haar oefeningen loopt als dat ze op het voorterrein doet. Die spanning is in de dressuur een nadeel, maar dat alerte en scherpe heb ik in de cross juist nodig", aldus Pen. In de eerste middendraf ging Vira even over in galop toen een verruiming werd gevraagd. Ook in het achterwaarts gaan stak het spanningsduiveltje weer even de kop op. Wim Ernes hierover: "Door de spanning in het eerste deel verloren Elaine en Vira veel punten. In het tweede gedeelte van de proef presteerde de combinatie sterk. Ze reed mooie verruimingen en ook de wissels werden goed gesprongen. Alleen blijkt het dan voor de jury moeilijk om het eerste gedeelte te vergeten, waardoor ze niet de punten kreeg waar ze eigenlijk recht op had. Het verschil tussen wat ik op het voorterrein en in de ring zie is te groot. Op het voorterrein zie ik een combinatie die een topproef neer kan zetten. Adelinde kan alleen haar ereronde oefenen op een wedstrijd, want thuis kun je die omstandigheden nooit nabootsen. Misschien zou je deze combinaties ook eens de kansen moeten geven om op een stil momenten in het programma op een groot concours binnen te rijden. Dan zouden de paarden aan omstandigheden in een stadion gewend kunnen raken en met minder spanning aan een wedstrijd beginnen!", aldus Ernes.
Elaine Pen staat met een score na 31 combinaties die op de eerste dag gestart zijn op de 21e plaats, terwijl Andrew Heffernan met Millthyme Corolla nu 14e staat.
Wat een leuk blij mens. Verslaggever probeert haar bijna een slecht gevoel aan te praten, maar ze blijft gewoon positief en trots op haar paard. Volgende keer weer beter .