Top veterinair waarschuwt tegen behandeling van sarcoïden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ThePast03

Top veterinair waarschuwt tegen behandeling van sarcoïden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-13 14:12

http://www.bokt.nl / Gem

Afbeelding
Foto: BoktWiki

Een vooraanstaand veterinair is bezorgd om de groeiende trend van paardeneigenaren die tandpasta gebruiken om sarcoïden (huidtumoren) te behandelen.

Het gerucht dat tandpasta sarcoïden kan genezen is niet nieuw, maar professor Derek Knottenbelt, paardendermatologie-expert verbonden aan de Liverpool University, meent dat de social media-discussies hebben bijgedragen tot een vergroot aantal paardeneigenaren die de methode proberen.

Professor Knottenbelt schat dat hij nu 2 of 3 sarcoïden per week ziet, waarbij de eigenaren geprobeerd hebben te behandelen met tandpasta.
"Het is compleet belachelijk: dit is kanker waarmee we te maken hebben." vertelt hij.
"Denk je in dat je naar de dokter gaat met kanker en ze sturen je naar de supermarkt om tandpasta te gaan kopen."

Ondanks dat er geen medisch bewijs is voor de behandeling, beweren er toch mensen dat het werkt.
Een eigenaar op het forum van Horse and Hound zei: "Ik bleef het lezen over tandpasta, dus ik dacht, waarom zou ik het geen kans geven? Ik heb het erop gekwakt en tot mijn verbazing ging het ding weg. Wie had gedacht dat het echt zou werken?"

Ongeveer 10% van de paarden geneest op een natuurlijke manier van sarcoïden. Dit is wat professor Knottenbelt denkt dat mensen doet geloven dat tandpasta werkt.
Hij waarschuwt dat niet alleen de remedie niet werkt, maar dat het ook nog eens gevaarlijk is omdat het de behandeling vertraagt en de sarcoïd kan irriteren.
"Ik zie elke keer gevallen waar het niet werkte en waarbij de sarcoïd verslechterd is.", voegt hij er aan toe.
"Deze mensen beweren van hun paard te houden, maar toch zijn ze bereid om hen zo te behandelen. Het is compleet idioterie."

Piepdruif

Re: Top veterinair waarschuwt tegen behandeling van sarcoïden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 14:22

Dan heb ik wel mazzel met mijn paardje. Hoort blijkbaar bij die 10%, want na 5 jaar niks doen aan een sarcoïd is ie uit zichzelf verdwenen!
Het advies was destijds dat ik goed in de gaten moest houden of hij groter zou worden of veranderen, zolang dat niet het geval was, niks aan doen.
Toch weer raar dat mensen geloven dat tandpasta zou werken, dat smeer je toch op niet op een verdachte moedervlek!

Susie1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 14:50

Ik gebruik wel tandpasta tegen rotstraal. Volgens mijn hoefsmid droogt het zo uit en sluit het de boel niet af. Dit doet teer wel. Dus als je het dan toch wilt gebruiken..

proudmama

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 16:02

Vroeger gebruikten we ook tandpasta op acne, inderdaad droogde dit dan uit, maar op huidkanker ??

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 19:19

Is er een referentie waar je na kunt lezen dat prof Knottenbelt dit beweert oftewel waar komt dit vandaan?

MissDD

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 21:57

Hoe behandel je een sarcoid op de juiste manier dan?

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 22:14

Bij mijn pony is de tumor weggesneden. Deze zat in de ooghoek en werd steeds groter.

Afkloppen, tot nu toe is er nog niets terug gekomen.

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 13:06

Bij ons is hij weg gelaserd nadat een operatie van snijden niet gewerkt had. Tandpasta voor kankergezwellen?
Nooit van gehoord...

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 22:02

OK ik heb de bron gevonden, http://www.horseandhound.co.uk/news/top ... -sarcoids/ Er staat dat Knottenbelt 2 a 3 patiënten per week ziet die met tandpasta behandeld zijn, dat betekent dus dat ie heel veel patiënten per week ziet die niet met tandpasta behandeld zijn. Beetje ongeloofwaardig allemaal.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 22:05

Tja, nadat bij mijn paard de BCG behandeling van kwaad tot erger ging en de sarcoid over de maanden steeds groter en enger werd ben ik van ellende ook maar tandpasta gaan gebruiken.
Hij was toen binnen 8 weken weg :=