Imke Schellekens-Bartels test de teugeldrukmeter

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ThePast03

Imke Schellekens-Bartels test de teugeldrukmeter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-13 17:34

http://www.imkebartels.com

Dierenarts en instructeur Menke Steenbergen van Centaur ontwikkelde een teugeldrukmeter. Een aantal weken geleden bezocht ze Academy Bartels om samen met Imke en het magazine Bit de meter te testen. Dit is de eerste keer dat een topruiter de teugeldrukmeter uitprobeert.

Ook bondscoach Wim Ernes was bij de test aanwezig, hij was vooral benieuwd wat je uiteindelijk kunt verbeteren als je weet hoeveel druk een ruiter op de teugels heeft. Menke Steenbergen legt uit dat haar streven is om de ruiter ook direct het meetresultaat te laten zien, op dit moment kun je de resultaten alleen nog maar van de zijkant bekijken. Door de meting te filmen kan de ruiter uiteindelijk de resultaten wel vergelijken met de prestatie te paard.

Imke heeft de meter met verschillende paarden en leerlingen getest. ‘’ Ik vind het een prachtig instrument om meer bewustwording te kweken.’’ Wim Ernes beaamt dat en voegt er aan toe: ‘’ Het is ook een goed instrument voor instructeurs. Hiermee kun je meten of datgene wat je ziet ook daadwerkelijk gebeurt.’’

horsiegek

Re: Imke Schellekens-Bartels test de teugeldrukmeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 18:07

Goed product lijkt mij! Alleen is het natuurlijk ook weer per paard verschillend welke teugeldruk zij als fijn ervaren. Ik neem aan dat daar ook wel onderzoek naar is geweest.

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 18:16

Zeer interessant als instructrice, is er een richtprijs bekend?

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 18:19

Katyatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 18:47

Interessant product, had er al vaker van gehoord. Wist alleen niet dat je voorlopig enkel van de zijkant kan zien hoe het zit met de druk. Als ze dit kunnen aanpassen zodat je het als ruiter zelf kunt zien zal het wel meer succes boeken denk ik.

Mloui

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 19:20

Die uit de link is een andere. De teugeldrukmeter van Centaur heeft een display die je op het kopstuk van het hoofdstel bevestigt. Zo zie je als ruiter direct wat je links en rechts aan druk hebt. Heel duidelijk en je hebt al zo snel te veel druk!

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 19:22

Lon83

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 19:30

Super interessant! Ik heb al een aantal keer contact gehad met Menke over deze teugeldrukmeter. Het is zéér zeker een andere dan die van de EJ ;) de oude variant had inderdaad ledlampjes op het kopstuk waardoor de ruiter directe feedback kreeg, de nieuwe variant heeft dat niet meer, maar kan de data beterr combineren met andere apparatuur. De oude komt geloof ik wel weer in productie, en dan ga ik hem zeker kopen voor mijn bedrijfje! Ik gebruik hem dan om ruiterrs inzicht te geven in het verschil in hulpen wat ze geven op wedstrijd en in de thuissituatie. Zeker bij stress gaan mensen verkrampen, en hebben ze vaak een veel hogere teugeldruk dan thuis. En ja... Dan gaat je paard anders lopen :Y)

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 19:57

Ik heb ook een keer gereden met de teugeldrukmeter van Centaur, inderdaad met lampjes bovenop het kopstuk, en ik vond ook dat je heel mooi kunt zien wat je precies aan het doen bent, en daardoor wat werkt, en wat niet werkt. Zou hem er wel weer eens aan willen hangen om te kijken hoe het nu gaat :j

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 19:59

erg mooi om een keer te testen, zal wel duur zijn helaas, maar voor een instructrice lijkt me zoiets erg handig om te laten gebruiken

mala26

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 20:22

Ik heb bij Marlies staartjes vorige jaar een clinic gereden met de teugeldruk meter, vondt/vindt het ontzettend interressant en heeft mij echt bewust gemaakt met hoeveel "druk" ik moest rijden.

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 21:12

Ik heb ook met de teugeldrukmeter gereden van menke. Ik heb toen ook de resultaten van imke gezien. Grappig om te zien. Ik reed bv met standaard 8kg druk, zij reed een 8 jarige en een 4 jarige. Beide met ong. 700 gram met als de hulpen een keer niet doorkwamen bij de 8 jarige ging ze naar 2 kg en bij de 4 jarige naar een kilo of 7. Ik vond het echt interessant.
Zelf heb ik met van alles gereden. Ook een zadeldrukmat en een hartslag van mijn paard. Was toen voor onderzoek. Moet de uiteindelijke resultaten nog krijgen. Maar bij mij was heel duidelijk te zien dat ik mijn buitenteugel er heel erg bij had en binnenteugel constant een kilo minder. Terwel dat in principe voor het grootste gedeelte gelijk moet zijn. Vandaar dat ik de resultaten van imke te zien kreeg, daar kon je dat heel mooi bij zien.

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 21:37

Wat leuk om zo een inzicht te krijgen in haar druk, 700 gram klinkt super!

kayleegevers

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 22:56

Ik heb aantal keren met de teugeldruk meter gereden op school(nhb deur e) 1 keer voor clinic en op 6 paarden als test. Werkt fijn je weet gelijk wat de druk. Je kan je als je. Je ervan bewust bent hoeveel druk je hebt fijn op aanpassen in bepaalde oefeninge!

Tesssie14

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 23:12

klinkt interessant, weten jullie toevallig ook of die van de EJ goed is? want die vind ik nog wel te betalen!

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 23:59

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 07:12

Jammer dat die 'oude' met kopstuk nog steeds niet te krijgen is.
De nieuwe, zonder kopstuk is in mijn ogen nutteloos voor de ruiter.

RobinSputnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 08:14

Ik heb drie keer met die teugeldrukmeter gereden, een keer met mijn ene paard en twee keer met de ander. Bij Thyrill vond ik het erg leuk en grappig om te zien dat hij meteen ging nageven zodra ik de juiste druk (1 groen lampje aan beide kangen) had. Met Sputnik vond ik het iets minder succesvol want die display is vrij groot en hij heeft al een hekel aan dingen aan/bij zijn hoofd en oren dus van die display kreeg hij wel stress en als hij stresst is er vaak niet zoveel meer met hem te doen want dan gaat hij ook de tolt en draf etc door elkaar gooien :p . Ik heb met de oude variant met lampjes gereden overigens :) Maar ik vond het wel interessant! :D

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 08:20

Ik heb ook 2 jaar terug met zo een teugeldrukmeter met die lampjes gereden, was geen succes. Hij vond dat geval op zijn hoofd maar niks, dus bleef schudden en kantelen om het geval kwijt te zijn. Heb ze er ook na 10 minuten af gehaald en kon weer heerlijk rijden.

Winxz_Bas

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 11:11

Wij hebben die ook en om eerlijk te zijn vind ik het net niks. het vertraagd je snelheid waarmee je correcties kunt geven. en voordat de meter groen wordt is al best veel druk vereist.

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 11:31

ik ben heel benieuwd of dit een eigen leven gaat leiden als het aanslaat! Ik heb het idee dat het vergelijkbaar is met een hartslagmeter; sporters vergeten soms alles en trainen alleen nog maar op dat ding. Nu zie je steeds meer dat het een ondersteuning is van je trainingsopbouw, een indicatie en niet de pure leider.

Ik dacht een tijdje eerder begrepen te hebben dat deze meter elektronisch is "(daarom zijn resultaten alleen vanaf de grond af te lezen), dus niet vergelijkbaar met de mechanische van EJ

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 11:39

Romyv schreef:
ik ben heel benieuwd of dit een eigen leven gaat leiden als het aanslaat! Ik heb het idee dat het vergelijkbaar is met een hartslagmeter; sporters vergeten soms alles en trainen alleen nog maar op dat ding. Nu zie je steeds meer dat het een ondersteuning is van je trainingsopbouw, een indicatie en niet de pure leider.

Ik dacht een tijdje eerder begrepen te hebben dat deze meter elektronisch is "(daarom zijn resultaten alleen vanaf de grond af te lezen), dus niet vergelijkbaar met de mechanische van EJ

Klopt, ze worden naar een programma gestuurd wat je alleen kunt openen op een computer oid. Dus om precies te weten wanneer je welke druk hebt, moet je het filmen om terug te kunnen zien.

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 11:53

Dat zou ik ook nog wel es willen.....met zon teugeldruk meter willen rijden...

Interresant..

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 19:23

Ook zou ik wel beneiuwd zijn, hoe adelinde cornelissen uit de teugeldruk meter test komt...