Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

jolanda20 schreef:10.000,- vind ik echt nog niet zo'n gek bedrag.
Gemiddelde dekking kwpn paard is toch snel 1800,- (voor een redelijke hengst)
Scan bij de dierenarts, misschien ook wel extra voer voor je merrie, de controles na de bevalling, voer voor je veulen, dan 3 jaar opfokken wat rond de 100-150,- in de maand is. Eenmaal thuis voor beleren. Keuze breng je hem weg of doe je het zelf. verplichte chippen en enten. Kosten van stro, ruwvoer enz of stallingskosten niet te vergeten
Of zie ik dit verkeerd?
RianneH schreef:Ik vind het niet zo goed dat de opfok kosten hoog zijn. Vergeleken met bijv Frankrijk hebben we minder beschikbare grond, kleigrond waardoor winters een groot deel naar binnen moet, waardoor je aan strooiselkosten komt, opbouw en onderhoud gebouwen, enz. Had Zweden alleen wel goedkoper ingeschat, weet iemand waarom die kosten zo hoog zijn daar?
JessicaD88 schreef:RianneH schreef:Ik vind het niet zo goed dat de opfok kosten hoog zijn. Vergeleken met bijv Frankrijk hebben we minder beschikbare grond, kleigrond waardoor winters een groot deel naar binnen moet, waardoor je aan strooiselkosten komt, opbouw en onderhoud gebouwen, enz. Had Zweden alleen wel goedkoper ingeschat, weet iemand waarom die kosten zo hoog zijn daar?
Staat in het artikel; er zijn veel strenge wintermaanden
pillow schreef:Hier zitten we toch ook op 21% btw. En €10000,00 lijkt me redelijk overdreven. Als ik alles uitreken kom ik op zo'n € 4000,00 nog teveel.
cp112 schreef:Mijn paarden kosten mij gemiddeld 1000- 1500,- per jaar (en dan moeten er geen gekke dingen gebeuren)
Ik heb ze aan huis, kan voor een degelijke prijs aan hooi komen (kopen op stam), voer bijna alleen ruwvoer en weinig tot geen krachtvoer. Opfok staat niet binnen, alleen weidegang (waar ik dan wel weer huur voor moet betalen).
Heb zelf een dekhengst dus dekkosten heb ik ook niet.
Hier geld de 'regel' bij de verkoop van de veulens, dat als ik ze voor 6 maand niet verkocht heb ze blijven staan tot 3 jaar.
De prijs van een enter/twenter ligt bijna gelijk aan een veulen (gemiddeld zo'n 1500 euro op het moment). Kan je dus nagaan dat je er dan al snel bij moet leggen.
Bij 3 jaar kan ik net weer quitte spelen als ik mazzel heb.
sarabande schreef:cp112 schreef:Mijn paarden kosten mij gemiddeld 1000- 1500,- per jaar (en dan moeten er geen gekke dingen gebeuren)
Ik heb ze aan huis, kan voor een degelijke prijs aan hooi komen (kopen op stam), voer bijna alleen ruwvoer en weinig tot geen krachtvoer. Opfok staat niet binnen, alleen weidegang (waar ik dan wel weer huur voor moet betalen).
Heb zelf een dekhengst dus dekkosten heb ik ook niet.
Hier geld de 'regel' bij de verkoop van de veulens, dat als ik ze voor 6 maand niet verkocht heb ze blijven staan tot 3 jaar.
De prijs van een enter/twenter ligt bijna gelijk aan een veulen (gemiddeld zo'n 1500 euro op het moment). Kan je dus nagaan dat je er dan al snel bij moet leggen.
Bij 3 jaar kan ik net weer quitte spelen als ik mazzel heb.
Nogmaals het gaat om sportpaarden en die kunnen niet de hele winter buiten, 1500,00 per jaar is wel een redelijke schatting, dus reken maar uit als ze 3 zijn plus de dekking en een jaar een drachtige merrie voeren, plus het zadelkmak maken röntgenen etc dan kom je echt wel aan een hoger bedrag dan 4000,00
Angela schreef:Gemiddeld ben je dus al 10.000 euro verder van drachtig tot 3 jarige ingereden paard? Geen wonder dat er geen droog brood te verdienen is in de fokkerswereld. Voor dat bedrag koop je echt wel een goede 3 jarige, en dan hebben ze dus alleen de kosten er uit...??
sarabande schreef:pillow schreef:Hier zitten we toch ook op 21% btw. En €10000,00 lijkt me redelijk overdreven. Als ik alles uitreken kom ik op zo'n € 4000,00 nog teveel.
Denk dat ze het over sportpaarden en de dekprijzen daarvan hebben.
Daarnaast worden die ook bijgevoerd s winters en zomers, hoefsmid iedere 6 weken ontwormen enten, zadelmak maken en aanrijden etc etc, dat doe je niet voor 4000,00 euro all in zelfs niet als je alles zelf doet.