Valt de Belgische paardenbeul nu ook pony's aan?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ThePast03

Valt de Belgische paardenbeul nu ook pony's aan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-13 19:27

http://www.nieuwsblad.be

De pech blijft zich opstapelen voor foorkramer Marcel Turelinckx uit Sint-Truiden. Nadat zijn woning vorige maand volledig uitbrandde zit hij nu met ongewenste bezoekers die zijn pony's opjagen, waardoor die gewond raken. De politie onderzoekt de zaak.

De politie en het parket onderzoeken een voorval in een weide aan de Alkerweg in Sint-Truiden. Daar liep een pony van Truienaar Marcel Turelinckx (50) heel wat verwondingen op. De foorkramer baat enkele paardenmolens uit en heeft een zestal weiden in de streek rond Sint-Truiden. De politie stelde vrijdag vast dat er twee gaten werden gemaakt in de omheining van de weide aan de Alkerweg.

‘Er werd eerst gedacht dat de gevreesde paardenbeul aan het werk was, maar daar is geen zekerheid over. Het dier werd wellicht opgejaagd door iemand en heeft zich dan meermaals verwond aan de omheining toen het werd achterna gezeten’, weet Marcel. ‘Het dier is helemaal hysterisch en verdraagt geen mensen meer in de buurt. Enkele weken geleden was er nog zo'n voorval. Toen heb ik het paard moeten laten afmaken omdat een opgelopen wonde van de omheining te diep was.’

Limburg is de laatste maanden in de ban van een paardenbeul, die diepe sneden maakt in het lichaam van de dieren. ‘De politie doet er alles aan om een dader te strikken. Dat heb ik zelf aan de lijven mogen ondervinden. Ik werd een tijd geleden klem gereden door agenten in een combi toen ik naar een van mijn weiden was geweest. Toen ze in de gaten kregen dat ik de eigenaar was, hebben ze me laten gaan. Er is dus echt wel een intensieve klopjacht aan de gang.’

Ook S., die woont aan de Alkerweg, werd vrijdag ondervraagd door agenten. ‘Ze vroegen me of we iets verdachts hadden opgemerkt’, zegt ze. ‘Ik hoop niet dat het hier het werk is van de beul maar eerder een toevalligheid.’

‘Ik doe 's nachts geen oog meer toe’, zegt Marcel, die op 18 juli nog in onze krant stond omdat zijn woning in Ordingen volledig afbrandde. ‘De pech blijft zich opstapelen. Ondertussen is het zeker dat de oorzaak van die zware brand ligt bij een ontplofte airco. Dat werd bevestigd door de branddeskundige van het parket en door de verzekering.’

‘Ik lig nu ook in de knoop met de verzekering. Ze willen me een heel stuk minder uitbetalen dan het verzekerde bedrag. Voorlopig woon ik in een caravan, maar dat is voor een foorkramer geen probleem’, besluit Marcel.

Gini

Re: Valt de Belgische paardenbeul nu ook pony's aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 20:15

Niet iedere verwonding die een paard nu oploopt is het werk van de paardenbeul. Maar goed, we kunnen alleen maar toejuichen dat er zo een waakzaamheid is.
Maar wat blijkt, kermispony's hebben de beschikking over meer weideland dan menig boktpaard.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 06:20

Wat is een foorkramer?

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 06:31

@Bravura: kermisattractie-uitbater :) Of wat is een ABN woord ervoor :')

Foorkramer is typisch een Vlaams woord.

Het is inderdaad net of alles wat er gebeurd is het werk van 'de paardenbeul'.
Bij ons zijn de paarden ook los door 3 verschillende weides getrokken, ook werk van 'de beul'? :')

Feria

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 09:32

Blijkbaar is de omheining wel stuk gemaakt en de pony heeft angst voor mensen nu, dus er is wel degelijk iets gebeurt lijkt mij.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 10:42

Omheining gaat niet uit zichzelf stuk door er gaten in te knippen. Kinderen die zich vervelen?

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 13:27

Hier noemen ze het exploitanten ...
Balen zeg dat die pony's geplaagd worden .
En balen dat er nog paardjes molens bestaat