Paardenpezen verwerkt in sponzen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Dinopino

Paardenpezen verwerkt in sponzen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-13 19:55

derstandard.at/ bokt.nl

Bij het opereren van patiënten proberen chirurgen er voor te zorgen dat deze zo weinig mogelijk bloed verliezen. Het Japans farmaceutische concern Takeda in Linz ontwikkelde hiervoor verbandmateriaal dat op basis van paardenpezen is gemaakt. Dit biologische vlies stopt tijdens de operatie het bloeden en lost zichzelf op in het lichaam.

Dit vlies genaamd Tachosil, wordt geproduceerd in productie ruimtes waarin men zeer nauwlettende processen volgt, die moeten voorkomen dat vuil of ziektekiemen de productieruimtes indringen.
Tachosil is slechts een van de vele producten die het Japanse concern in Linz produceert.
Het product zelf ziet er niet spectaculair uit. Het lijkt nog het meest op een gele keukenspons. Deze spons kan echter bij grote operaties aan lever, milt en gal, waarbij grote bloedvaten betroffen zijn, zeer goede dienst doen. Het snelle stoppen van deze vaten is zeer belangrijk om überhaupt verder te kunnen opereren, aldus Andreas Shamiyeh, leider van een van de grootste chirurgische afdelingen in het Academisch ziekenhuis van Linz. Dit wondpleister krijgt dit voor elkaar omdat het bedekt is met twee menselijke bloedstollende stoffen (Thrombine en Fibrinogeen).

Tijdens de operatie legt de chirurg de spons met de gele kant naar beneden op de bloedende plek. Nu komen de stoffen thrombine en Fibrinogeen vrij. Dit zijn twee menselijke stollende stoffen die de bovenkant van het orgaan als het ware helemaal afdekken.
Het vlies kan gewoon in het lichaam blijven omdat het zich zeer snel vanzelf oplost.
In de afgelopen 10 jaren kon door deze methode het gebruik van bloedconserven met 70 % worden teruggedrongen in dit ziekenhuis.

Het basisproduct van deze spons bestaat uit paardenpezen. Dit wordt door het menselijke lichaam het beste geaccepteerd. Het thema zou heikel kunnen zijn vanwege dit aandeel. Maar dat hoeft niet. Voor dit product hoeft geen enkel paard zijn leven te laten in Europa.
Het concern haalt de paardenpezen uit landen waar paardenvlees sowieso op de menukaart staat. Het voordeel van paardenpezen ten opzichte van koeienpezen is dat er geen risico op BSE bestaat.

De pezen van paarden zien er uit als veel te grote asperges. Ze worden diepgevroren aangeleverd en door de medewerkers geschild.
Uit deze pezensnippers worden vervolgens met behulp van melkzuur eiwit-gel gewonnen. In het volgende proces wordt hiervan schuim gemaakt die in blokken worden gegoten en vervolgens langzaam gedroogd en in smalle repen gesneden.
Parallel bij dit proces worden de bloedstollende producten voorbereid. Er wordt een proces toegepast die verhinderd dat de stoffen Fibrnogeen en Thrombine zich mengen wanneer het op de "spons" wordt aangebracht. Om het geheel ook echt steriel te krijgen kan men het niet echt verhitten. Hierbij zouden de eiwitten vernietigd worden. Daarom worden de verpakking van de pads radioactief bestraalt. Natuurlijk wordt het product zelf niet bestraalt.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 20:01

Ik krijg er zere pezen van als ik dit lees :\

Janine1990

Re: Paardenpezen verwerkt in sponzen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 20:05

Wat interessant! en wat mooi dat het zo kan!

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 20:07

BaileyMix schreef:
Ik krijg er zere pezen van als ik dit lees :\

Ik ook. -O-

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 20:07

en daarom lieve mensen zijn de onderbenen van een paard slecht doorbloed ;)

Tof dat er steeds meer van onze vrienden hergebruikt kan worden alleen rest de vraag...hoe in vredesnaam kom je erop ;)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 20:10

Woogy schreef:

Tof dat er steeds meer van onze vrienden hergebruikt kan worden alleen rest de vraag...hoe in vredesnaam kom je erop ;)

Was het niet ook zo dat bot/been van paarden makkelijker hecht met mensen bot/been? Was een paar jaar terug een nieuwsbericht geloof ik.

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 20:12

Woogy schreef:

Totdat er een bio-industrie voor paarden ontstaat, omdat ze worden "gekweekt" voor het maken van zulk materiaal...

MarisdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 20:14

Ach, er is toch een enorm paardenoverschot :o ik zie het probleem niet zo, paarden worden nu toch ook geslacht? Zou het wel mooi vinden als er dan nog iets nuttigs mee gedaan wordt.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 20:41

interessant :)
Al snap ik niet zo goed waarom perse paardenpezen. Het nut van de pezen is (als ik het goed begrijp) om het op te vangen en tegen te houden als een vlies, dan zou het zelfde effect toch kunnen met bv. varkenspezen?

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 20:57

Ilse_123 schreef:
Al snap ik niet zo goed waarom perse paardenpezen. Het nut van de pezen is (als ik het goed begrijp) om het op te vangen en tegen te houden als een vlies, dan zou het zelfde effect toch kunnen met bv. varkenspezen?

Lezen...paardenpezen worden het best geaccepteerd.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 21:03

En ik vermoed dat paarden aanmerkelijk minder gevoelig zijn voor bepaalde ziekten die varkens vaker hebben

Katyatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 21:17

Zo'n vaart zal het wel niet lopen dat hiervoor paarden gefokt moeten worden. Er is, zoals gezegd, nu al zo'n groot paardenoverschot.

Taucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 21:18

Dinopino schreef:
Om het geheel ook echt steriel te krijgen kan men het niet echt verhitten. Hierbij zouden de eiwitten vernietigd worden. Daarom worden de verpakking van de pads radioactief bestraalt. Natuurlijk wordt het product zelf niet bestraalt.
correctie wat betreft bestraling. Het klopt dat de sponsjes (waarin dus de pezendelen verwerkt zijn) ingepakt gesteriliseerd worden door bestraling, maar dit gaat gewoon door de verpakking heen. Er is nog geen geschikte manier gevonden om de pezen steriel uit het lichaam te krijgen en steriel in de spons te verwerken en dat nog steeds steriel in te pakken. Vandaar dat alles gesteriliseerd moet worden. Zowel verpakking als ook de sponsjes.

Bestralen is een goed alternatief om alle aanwezige micro-organismen dusdanig te beschadigen dat ze geen schade meer aan kunnen richten. De straling werkt op sneller delende cellen en dus niet op de cellen in de peesdeeltjes want deze delen niet meer zo snel. In principe kan het bestralen met een opgewaardeerde magnetron gebeuren. Dus zowel verpakking als al het materiaal erin wordt via bestraling gesteriliseerd. Meeste plastic wegwerp materialen die bijvoorbeeld in het ziekenhuis worden gebruikt, worden bij de fabrikant bestraald in de verpakking.

Overigens zijn de sponsjes in vele vormen al een hele tijd op de markt. En je kunt met 1 pees een hoop sponsjes maken.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 21:51

Wat interessant en nuttig :j

marjotje82

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 21:53

Ja klopt wij gebruiken dit al enige jaren op de ok!
Nooit geweten dat t paarden pezen bevat.
Interessant stukje

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 22:54

Oud nieuws dus lijkt mij...

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 08:24

er zullen altijd paarden geslacht worden en als het betekend dat er meer van zijn delen hergebruikt kunnen worden vind ik dat een heel mooi iets, zo gaat er steeds minder verloren en worden onze onbetaalbare vrienden steeds meer gewaardeerd om wie ze zijn.

wittepit

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 08:30

marjotje82 schreef:
Interessant stukje

Ja, grappig, ik wist het ook niet! De wondersponsjes voor als het echt niet stolt.
Helemaal prima toch, nou nog een beter leven keurmerk erop :)* want van die roemeense slachtpaarden worden we niet zo blij natuurlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 09:41

wittepit schreef:
marjotje82 schreef:
Interessant stukje

Ja, grappig, ik wist het ook niet! De wondersponsjes voor als het echt niet stolt.
Helemaal prima toch, nou nog een beter leven keurmerk erop :)* want van die roemeense slachtpaarden worden we niet zo blij natuurlijk.

Hahaha! 'beter leven keurmerk', raap me op XD

Dioxide

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 11:52

marjotje82 schreef:
Interessant stukje

Wij gebruiken Spongostan op de ok, bijna dezelfde werking maar ik meen dat die meer gelatineus zijn. Dit alternatief lijkt me wel effectiever gezien de toevoegingen van thrombine en fibrinogeen.

Woogy schreef:
Er zullen altijd paarden geslacht worden en als het betekend dat er meer van zijn delen hergebruikt kunnen worden vind ik dat een heel mooi iets, zo gaat er steeds minder verloren en worden onze onbetaalbare vrienden steeds meer gewaardeerd om wie ze zijn.

Helemaal met je eens! Dieren zullen altijd geslacht worden, dan kunnen we ze net zo goed maar zo veel mogelijk gebruiken :)

wittepit

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 12:53

Joaltijd schreef:
raap me op XD

Ben je gevallen? Misschien een sponsje tegen het bloeden? :+

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 14:05

wat goed dat ze van iet wat normaal slachtafval is, zo iets nuttigs kunnen maken. Slachtafval genoeg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 14:48

wittepit schreef:
Joaltijd schreef:
raap me op XD

Ben je gevallen? Misschien een sponsje tegen het bloeden? :+

Whahahahaa XD

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 16:38

is het ook gewoon slachtafval ? of moet het ook steriel "gewonnen" worden ?

vwb de straling, of het door de verpakking komt ligt eraan welke bron ze gebruiken. Alpha straling kun je tegenhouden met papier, maar dat lijkt me moeilijk toepasbaar omdat je het kunt indenken als een laser straal, beta straling kun je tegenhouden door aluminium en gamma alleen door beton en/of lood.

Waar is de verpakking van gemaakt ?

Voedsel wat je in de supermarkt koopt kan overigens ook bestraald zijn. Ze gebruiken dat om verwelking tegen te gaan (bederf) dus groenten, aardappelen (tegen het kiemen), voorverpakte vis (garnalen met name)...en ja, niet in verweggistan, maar in NL zitten ook bedrijven die dit doen.

in dit artikel kun je zien wat voor "keurmerk" er dan op de verpakking moet staan http://en.wikipedia.org/wiki/Food_irradiation

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 17:08

janderegelaa schreef:
Ilse_123 schreef:

Lezen...paardenpezen worden het best geaccepteerd.

ik bedoel dat ik niet helemaal snap waarom paardenpezen het best geaccepteerd worden, wat is er zo anders aan paardenpezen dan aan varkenspezen? Aangezien hartkleppen van varkens ook worden gebruikt voor mensen. Al lossen die niet op, maar die worden wel geaccepteerd. Het feit dat de pezen oplossen betekend toch juist dat het niet wordt geaccepteerd maar door het lichaam wordt afgestoten en vernietigd? Of denk ik nu helemaal de verkeerde kant op?