Gezichtsuitdrukkingen tonen pijn bij paarden aan

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ThePast03

Gezichtsuitdrukkingen tonen pijn bij paarden aan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-13 14:55

http://www.bokt.nl

"Een paard loopt een bar binnen en de barman zegt: "He makker, waarom het lange gezicht?"."
Een hele oude grap, maar onderzoekers uit Italië, Duitsland en Groot Brittannië boeken serieuze vooruitgang in het ontcijferen van gezichtsuitdrukkingen bij paarden.

Gebaseerd op de resultaten van een recente studie hebben de onderzoekers een standaard ontwikkeld die ze de Horse Grimace Scale (HGS) noemen. Deze standaard kan helpen om te ontdekken of een paard pijn heeft. Volgens Dr. Michela Minero kunnen de bevindingen van dit onderzoek het welzijn van paarden verbeteren welke standaard ingrepen ondergaan zoals bijvoorbeeld castraties.

Slechts 36,9% van de paarden in Europa krijgt na een castratie pijnstillers terwijl aangetoond is dat de ingreep pijnlijk is.
Een mogelijke verklaring hiervoor is dat er niet herkend wordt dat het paard pijn heeft.

Voor het onderzoek werden zesenveertig hengsten van verschillende rassen gebruikt, variërend in de leeftijd van één tot vijf jaar.

Groep A bestond uit 19 paarden. Deze paarden ontvingen een injectie met FLunixin_meglumine, algemeen bekend als BANAMINE, onmiddellijk voor de verdoving.
Groep B bestond uit 21 paarden en deze ontvingen hetzelfde geneesmiddel zowel voor de verdoving als zes uur na de operatie.

Alle onderzochte paarden verbleven vijf dagen in de kliniek. De paarden werden gefilmd vanaf een half uur voor de operatie tot acht uur na de operatie. De filmbeelden zijn van hoge kwaliteit en de beelden van de hoofden werden vergroot.
Deze beelden werden vervolgens blind gescoord door vijf behandelaars.

De gezichtsuitdrukking welke pijn uitdrukte waren: Oren naar achteren, ogen samenknijpen, spanning boven het oog, gespannen kaakspieren en gespannen mond en neusgaten. Pijn gerelateerd gedrag kwam voornamelijk voor acht uur na de operatie.

De resultaten hebben een zeer hoge nauwkeurigheid van 73,3 procent wat betekent dat een dergelijke schaal heel goed zou kunnen werken bij paarden die een pijnlijke ingreep hebben ondergaan.

Volgens de onderzoekers waren donkere paarden lastiger te beoordelen dan licht gekleurde paarden.

MacavityL

Re: Gezichtsuitdrukkingen tonen pijn bij paarden aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 15:05

Ik ben benieuwd naar de link van het orginele onderzoeksartikel?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 15:08

Uhm, what else is new?
Leven die wetenschappers onder een steen of hoe zit het?

Ik denk trouwens dat ze vaak geen pijnstillers krijgen opdat ze niet te gek zouden gaan doen...

geshahquille

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 15:10

Dat weet toch elke paarden bezitter? Natuurlijk doet het pijn na een castratie en kijken ze echt niet vrolijk daarna.

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 15:49

Vind het altijd knap dat iedereen de resultaten van een onderzoek allang weet, al voor het onderzoek is geweest!

Ik vind het juist positief dat ze nu eens dieper op dit onderwerp ingaan, omdat er teveel gecastreerde paarden zijn die het zonder pijnstilling moeten doen. als ik in het ziekenhuis lig moet ik altijd een score geven van 1 tot 10, en zo'n dier kan niet praten.
En hoe vaak wordt zo'n dier verkeerd begrepen?

Katyatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 16:12

Het gaat dan ook niet enkel om castratie. Het is een standaard ingreep die ze genomen hebben om te testen. In de praktijk kunnen ze dit toepassen op eender welke operatie. En uiteraard doen operaties pijn en is het logisch dat paarden achterna pijnstilling nodig hebben. Maar als deze proeven echt zo goed werken dan kunnen ze bv ook aanduiden wanneer pijnstilling niet werkt, of niet genoeg.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 16:26

ivy_power89 schreef:
Vind het altijd knap dat iedereen de resultaten van een onderzoek allang weet, al voor het onderzoek is geweest!

Ik vind het juist positief dat ze nu eens dieper op dit onderwerp ingaan, omdat er teveel gecastreerde paarden zijn die het zonder pijnstilling moeten doen. als ik in het ziekenhuis lig moet ik altijd een score geven van 1 tot 10, en zo'n dier kan niet praten.
En hoe vaak wordt zo'n dier verkeerd begrepen?

maar jij doet ook rustig aan wanneer jou gezegd wordt dat dat moet ondanks de pijnstillers. Dat kan je een dier ook niet duidelijk maken.

Ik zou het erg vinden als iemand op bokt met eigen paarden uit d lucht gevallen komt bij deze resultaten... Als dat zo is, vind ik het niet gek dat ze zo vaak verkeerd begrepen worden. De enige manier om het te begrijpen is door je paard te kunnen lezen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 16:41

Daar ben ik het wel mee eens.
Dit hoort toch gewoon bij de lichaamstaal van een paard?
Zijn er echt mensen met (verstand van) paarden die dit niet zouden opmerken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 16:45

Gut wat een vermoeiende reacties altijd op onderzoeken. Ja, natuurlijk weten 'we' alles allaaaaang, maar het 'probleem' is dat zo een uitspraak gebaseerd op jouw persoonlijke ervaring vaak niet tot acties/gevolgen zal leiden. Een conclusie gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek, dus onderzocht en bewezen, kan wel weer leiden tot een andere aanpak van bepaalde zaken of andere acties. Maar dan moet er wel eerst iets bewezen worden, ik denk dat de ervaring van 10 willekeurige bokkers niet voldoende bewijs vormt in veel gevallen...

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 16:49

Het gaat er toch om dat de pijn wordt aan getoond door middel van een gezichtsuitdrukking? Niet dat een paard pijn heeft na een castratie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 16:53

WildWings: Zie je mij zeggen dat ik alles (allang) weet??
Ik vraag me gewoon oprecht af of er mensen zijn die pijnuitdrukkingen bij een paard niet herkennen.
Zie niet in wat daar mis mee is?

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 16:55

waarom in vredesnaam zou een paard het niet kunnen aangeven? Ik heb mijn merrie duidelijk pijn aan zien geven in diverse situaties de gene die mij zelf veel pijn deed was het gezicht tijdens de bevalling

duidelijke taal toch?
https://sphotos-b-ams.xx.fbcdn.net/hpho ... 9609_n.jpg

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 17:05

Ik kan aan de ogen ook altijd goed zien hoe ze zich voelt. Ik zag meteen dat ze niet lekker in haar vel zat. Inderdaad aan de lichaamstaal en uitdrukking in de ogen.
Maar dat lijkt me niks nieuws. Als je je paard goed kent dan zie je zulke dingen meteen.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 17:11

is wel okay dat het nu ook wetenschappelijk onderbouwd is...worden we niet steeds voor gek verklaard als we ze emoties en gevoelens toekennen

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 17:25

Woogy schreef:
waarom in vredesnaam zou een paard het niet kunnen aangeven? Ik heb mijn merrie duidelijk pijn aan zien geven in diverse situaties de gene die mij zelf veel pijn deed was het gezicht tijdens de bevalling

duidelijke taal toch?
https://sphotos-b-ams.xx.fbcdn.net/hpho ... 9609_n.jpg

Da bedoel ik... Sprekende foto trouwens... Krijg er meteen "ach gut arm ding" gevoel bij.

Kzou het een slechte zaak vinden als het merendeel van de reacties hier op bokt een oprechte: "JOH!!! Echt?!!" zou zijn. Arme dieren dan...
Soms is de uitdrukking op een paardengezicht genoeg om en DA te bellen... Ook al lijkt er op het eerste zicht lichamelijk niks mis.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 17:27

Woogy schreef:
is wel okay dat het nu ook wetenschappelijk onderbouwd is...worden we niet steeds voor gek verklaard als we ze emoties en gevoelens toekennen

Ja, is het niet gek dat 'de wetenschap' nu pas begint te 'willen' onderkennen dat paarden pijn kunnen hebben en dat hun uitdrukking dat aangeeft.

Er was ook een tijd dat je dieren alleen als onpersoonlijke instinctmachines mocht zien, in ethologische settings werd dan ook gesproken van dier A en dier B. Pas later kwam men tot de opzienbaarlijke conclusie dat dieren, net als wij, individuele karakters en preferenties hebben en dat in groepssamenstellingen er dus verschillen bestaan in interactie, die daardoor worden veroorzaakt.

Duuuh. Raar he dat dierenbezitters op zon moment zeggen, goh moesten ze dat nou onderzoeken?

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 17:29

Sorry maar m'n eerste gedachte bij de titel was "No sh*t Sherlock".

Katyatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 17:32

Woogy schreef:

Daar heb je het!
Veeartsen zullen niet vaak meer pijnstillers toedienen enkel omdat de eigenaar zegt 'oh, wat heeft ie een strakke mond en samengeknepen ogen. Hij heeft vast pijn'. Als echter met onderzoek bewezen is dat die symptomen duidelijk wijzen op pijn, dan kan een veearts gaan handelen. En we willen allemaal het beste voor onze paarden, toch? Dus, niet zo vlug oordelen over een onderzoek. :)

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 17:35

onzin onderzoek is dit. iemand die niet aan een paardensmoeltje/lijf af kan lezen of het dier pijn heeft moet ver bij paarden vandaan blijven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 17:37

Ik vind het goed dat zulk onderzoek er is - juist voor de niet-paardenmensen die wel de beleidsmakers zijn. Humaan slachten is een groot goed waar stevig voor gevochten wordt, maar er wordt wel eens vergeten dat dieren op andere momenten ook pijn kunnen hebben. Dan is onverdoofd castreren een goed (nou ja, goed...) voorbeeld van wat er nog beter kan en moet voor het welzijn van het paard. Als je dan ook tegenover politici en wetenschappers kunt bewijzen dat paarden pijn kunnen voelen, dan ben je al een belangrijke stap dichterbij voor een verbeterd dierenwelzijn en kan er serieuzer (of stomweg gedwongen) naar betere oplossingen gezocht worden.

De volgende stap is dan natuurlijk dat wij echte paardenmensen ook de hand in eigen borst steken en eens serieus kijken de pijn- en stresssignalen die wij zelf veroorzaken tijdens het trainen van onze paarden. Alle paarden die met de staart zwiepen naar sporen en zweep omdat ze 'erg gevoelig' zijn, die hun mond opensperren tijdens het rijden maar dat gewoon uit zichzelf doen en niet door de inwerking van het bit en de hand van de ruiter...

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 17:40

Dat je weet dat een dier pijn kan lijden (waar heel wat conventionele trainingsmethoden ook op gebaseerd zijn, of je dat nou wilt onderkennen of niet) wil natuurlijk niet zeggen dat je dat dier nooit, om geen enkele reden, meer pijn wilt of moet doen...

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 17:53

Authentic schreef:
Sorry maar m'n eerste gedachte bij de titel was "No sh*t Sherlock".

_O- Sorry, oneliner, maar iets dergelijk kwam ook in mij op. _O-

proudmama

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 18:19

Ik ben het met MacavityL eens dat ik graag het originele artikel zou willen zien.
Waar komt dit vandaan , welke en wat voor onderzoekers , welk land ?

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 08:46

Mavelle schreef:
Het gaat er toch om dat de pijn wordt aan getoond door middel van een gezichtsuitdrukking? Niet dat een paard pijn heeft na een castratie.

Precies en de verschijningsvormen daarvan zodat ze daar waarschijnlijk op termijn een checklist van kunnen maken en dus ook in andere gevallen van pijn, beter kunnen aflezen of een paard pijn heeft als er verder weinig andere indicaties zijn dat hij/zij pijn heeft. Geeft dus een goede extra hulp bij het inschatten van situaties bij paarden.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 08:49

Iedereen reageert nu of ze dat allang wisten, maar ik moet zeggen dat ik eerlijk gezegd niet al deze symptomen kende als een teken van pijn en dat zal ook voor artsen en andere mensen wellicht gelden. Dus het waarnemen en vastleggen van vormen/symptomen van pijn bij paarden lijkt mij een heel goed hulpmiddel om te hebben, zodat je ziekte en andere situaties met paarden beter kunt inschatten - als eigenaar maar ook als bijvoorbeeld DA.

<<<De gezichtsuitdrukking welke pijn uitdrukte waren: Oren naar achteren, ogen samenknijpen, spanning boven het oog, gespannen kaakspieren en gespannen mond en neusgaten. Pijn gerelateerd gedrag kwam voornamelijk voor acht uur na de operatie.>>