EK Herning: Zilver voor Nederlands dressuurteam

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ThePast03

EK Herning: Zilver voor Nederlands dressuurteam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-13 13:29

www.knhs.nl

Afbeelding
Helen Langehanenberg met Damon Hill
Foto: Fei.org

De Nederlandse dressuurruiters hebben op het EK in Herning een fantastische prestatie neergezet. Zij veroverden zilver in de spannendste strijd die deze discipline ooit heeft gekend. De verschillen waren minimaal en na de rit van Adelinde Cornelissen met Jerich Parzival was het Nederlandse team zeker van zilver. Goud was binnen handbereik, maar dan zou de laatste starter voor Duitsland, Helen Lagehanenberg met Damon Hill, niet boven de 83.692% mogen scoren. Dat deed zij wel en zij behaalde een score van 84.377%, waarmee de gouden droom voor Nederland over was en het zilver het resultaat was van een uitermate zwaar bevochten strijd.

Eerlijk is eerlijk, Helen Langehanenberg reed met Damon Hill een foutloze rit. Ze reed gedurfd en met veel expressie en haar score was zonder meer verdiend. Tijdens haar rit schommelde de amazone steeds net boven of fractioneel onder de score die zij moest realiseren om voor Duitsland het goud binnen te slepen. Op de laatste briljant gereden lijn maakte zij het verschil, maar direct na haar rit was het toch even "to close to call" of Duitsland of Nederland goud had gewonnen.

Na voortreffelijke ritten gisteren van debutante Daniëlle Heijkoop met Kingsley Siro en Hans Peter Minderhoud met Glock's Romanov zette Edward Gal met Glock's Undercover vanmorgen een bijna perfecte rit neer, die met een score van 81.763% werd beloond. Daarna draaide Adelinde Cornelissen een voorstelling af die er mocht zijn en haar rit werd beloond met een waardering van 80.851%, waarmee het Nederlandse team eindigde op een totaal score van 233.967% en dat was goed voor zilver.

Het werd uiteindelijk één van de spannendste landenwedstrijden ooit, want na de ritten van de Britse Olympische indivdiueel en team kampioene Charlotte Dujardin met Valegro en Cornelissen was al duidelijk dat Nederland zilver had gewonnen. Die beslissingen brengende rit tussen goud en zilver van Helen Langehanenberg liet ruim twee uur op zich wachten.

"Ik ben ongelooflijk trots op Parzival. We zijn na zijn hartoperatie pas zes weken volop in training en dan zo'n resultaat neerzetten? Geweldig! Vergeet niet dat het wedstrijdritme volledig ontbreekt en dan toch zo presteren", aldus Adelinde Cornelissen, die het Nederlandse kamp peentjes liet zweten toen zij aan de pirouette naar links begon. "Dat was stom, maar ik deed het niet met opzet. Parzival was me even voor en liep me daardoor even door het binnenbeen heen. Dat kostte me heel veel punten, ook al omdat deze punten dubbel tellen. En misschien had de eerste passage en piaffe toer iets aanvallender gereden kunnen worden", aldus Cornelissen, die haar gehele proef met misschien net iets meer 'go' had kunnen rijden. Toch overheerste het mooie gedragen open beeld en de constante rust in de aanleuning. "Parcival wordt nog steeds losser in zijn lijf en wint aan gedragenheid. Ik knijp mijn handen dicht in de wetenschap dat het nog beter kan", verelde Adelinde.

Edward Gal reed zonder enige twijfel de beste Grand Prix ooit met Glock's Undercover. "Het gevoel dat we verder waren in de weg naar een topprestatie had ik thuis al. Dan moet je het in de ring waarmaken en vandaag had ik het gevoel dat wat ik thuis kon ook in de ring heb laten zien. Dat is mooi, want het zou toch echt vervelend zijn geweest als je in de wedstrijd niet het laatste van wat je in huis hebt kunt laten zien", aldus Gal. In de piaffe en in de passage was Undercover weerGaloos mooi. Ook de pirouettes werd perfect in takt gereden, waarbij ze - zoals het hoort maar wat je zelden ziet - op een dubbeltje werden gedraaid. "Echt, ik kan niet meer dan tevreden zijn. Bij de changementen om de pas moest ik even wachten om hem niet te overvallen, maar de tweeërs reed ik heel gemakkelijk in en ze werden mooi naar voren gesprongen. Daaruit blijkt dat ik nu ook de volledige controle heb. Toch zijn er nog verbeteringen mogelijk, maar als je kijkt naar de progressie die we geboekt hebben na Rotterdam en het NK in Hoofddorp moet ik na dit EK eerst weer gaan consolideren, om vandaaruit weer een stap voorwaarts te gaan maken. Die stappen gaan maken daarin ligt een enorme uitdaging", aldus Gal.

Bij bondscoach Wim Ernes brak tijdens de rit van Adelinde het zweet spontaan los toen Parzival in de pirouette naar links even het initiatief nam. "Het gaat op dit EK om tienden van procenten en ik zag door de minder geslaagde pirouette van Adelinde de kans aan ons voorbij gaan om de Engelsen in de tussenstand te passeren. Dat is het vreemde van onze sport. Op het voorterrein ging de pirouette naar links werkelijk perfect en dan is dat in de wedstrijdring toch anders. Maar wat gingen Adelinde en Parzival met veel allure door de baan! Wat een front en welk een uitstraling, en met een sterk verbeterde aanleuning en dat na zes weken in training na de hartoperatie". Ook over Edward Gal was Ernes uitermate tevreden gestemd. "Als je in staat bent om op het goede moment je beste prestatie ooit neer te zetten, dan vind ik dat top. Gal stelde Undercover perfect voor. Mooi op lengte en met heel veel expressie benaderden Gal en Undercover voor mij het ideaal beeld heel erg dicht", aldus Ehrens. "We hebben als team gestreden voor een zo hoog mogelijke klassering. We hebben zilver met het mes tussen de tanden veroverd, met in de toekomst zicht op goud".

Uitslag EK dressuur landenwedstrijd:
•goud - Duitsland - 234.651
•zilver - Nederland - 233.967
•brons - Groot-Brittannië -233.540

Uitslag FEI EK dressuur Grand Prix, individueel:
•1) Charlotte Dujardin (Eng) - Valegro (Negro x Gershwin) - 85.942%
•2) Helen Langehanenberg (Dui) - Damon Hill NRW (Donnerhall x Rubinstein I) - 84.377%
•3) Edward Gal (Harskamp) - Glock's Undercover (Ferro x Donnerhall) - 81.763%
•4) Adelinde Cornelissen (Nijkerk) - Jerich Parzival (Jazz x Ulft) - 80.851%
•18) Hans Peter Minderhoud (Harskamp) - Glock's Romanov (Rohdiamant x Grundstein II) - 71.353%
•22) Daniëlle Heijkoop (Rotterdam) - Kingsley Siro (Gribaldi x Hemmingway) - 70.228%

FriesWytske

Re: EK Herning: Zilver voor Nederlands dressuurteam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 13:45

Adelinde had meer punten verdient. En vond dat Dujardin veel te veel punten heeft gekregen. Vond dat er in tegenstelling tot Adelinde, redelijk gespannen uitzien.

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 14:03

Weet iemand of er al ergens filmpjes staan? Ik ben wel benieuwd :) heb niet kunnen kijken want ben aan t werk...

Fantastische prestatie in ieder geval!!

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 14:06

Juist niet, Valegro oogde juist heel ontspannen maar miste naar mijn idee het flitsende dat o.a. Undercover, Parcival en Damon Hill wel hebben.

San

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 14:07

miccamaaike schreef:
Weet iemand of er al ergens filmpjes staan? Ik ben wel benieuwd :) heb niet kunnen kijken want ben aan t werk...

Van de Nederlandse combinaties staan filmpjes op NOS.nl

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 14:12

Valegro mist de swing inderdaad. Maar de oefeningen zijn wel (bijna) perfect. Vind wel dat er grote verschillen zitten in de punten.

Maris__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 14:13

Vind ook dat ze Adelinde te zuinig gepunt hebben, pirouette naar links was niet zo sterk, maar verder een hele sterke proef en zeker de piaffe, kan geen paard tegen op! Ach, we zijn trots! +:)+

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 14:18

Sansje schreef:
miccamaaike schreef:

Van de Nederlandse combinaties staan filmpjes op NOS.nl

Dank je!

MacavityL

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 14:31

Vond het een spannende strijd en erg leuk om te volgen!

En ach, de een iets minder verdiend, de ander iets meer, denk dat het allemaal om het even is. Een van de Engelse ruiters, Michael Eilberg, heeft zowel 65.532% (plaats 41) als 75.638 (plaats 12) gescoord, dat is pas een verschil.

Thomas

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 14:33

NOS zegt dat het sinds 2005 is dat Duitsland Goud pakte op een EK.. dat is toch niet waar of wel?

Yellona

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 14:34

Weet er iemand wat België gedaan heeft?

liefmeisje15

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 14:36

Ik snap niet waar iedereen het vandaan haalt dat Charlotte zo overgewaardeerd word. Ze reed toch eigenlijk ook een perfecte proef, alles klopte. Vind het totaal plaatje ook mooier dan die van Adelinde met Parzival. Edward en Helen heb ik helaas niet gezien.

Ik vind dat er maar één vet overgewaardeerd werd, en die zit in het gouden team, Isabell Werth.

Al met al mogen we toch wel erg trots zijn!
Laatst bijgewerkt door liefmeisje15 op 22-08-13 14:38, in het totaal 2 keer bewerkt

MacavityL

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 14:38

Thomas schreef:
NOS zegt dat het sinds 2005 is dat Duitsland Goud pakte op een EK.. dat is toch niet waar of wel?

Klopt, 2007 Nederland, 2009 Nederland, 2011 Groot Brittanie.

Thomas

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 14:43

Oh ja.. om de twee jaar, ff vergeten.

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 14:45

Ik vind Adelinde echt te karig beoordeeld... Wat reed zij goed.
Edward vond ik ook super rijden en zo leuk om te zien hoe zij als combinatie gegroeid zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 14:56

Ik vond het ook jammer dat de punten van Adelinde niet hoger waren, ze verdiende het echt.
Nog geen twee maanden geleden zat ze voor het eerst op Parzival en nu al rijd ze gewoon weer super goed de ring door,
Ook kwa hormonie is het heel erg verbeterd, al zegt ze zelf ook dat het nog beter kan.
Afbeelding
Links londen, rechts een foto van een recente training, echt een heel erg verschil als je naar de teugels kijk :j

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 15:44

Is de startlijst voor morgenochtend al bekend?

Xxjonique

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 16:17

Nu springen nog! hahah

Thomas

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 16:53

Goeie foto Linda, super verbetering!

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 16:55

Erg goede prestatie van het Nederlandse team!

Ik vind het erg knap dat Adelinde hem zo snel weer in een dergelijke vorm heeft. Ik vond de proef veel rust uitstralen. Andere proeven heb ik niet gezien helaas.

@[***]: Ik vind persoonlijk een wedstrijd niet te vergelijken met een training, daarnaast is een foto een momentopname.

Appelflapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 16:57

Knappe prestatie! Zijn ze toch maar even mooi GB voorbij gegaan. +:)+

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 17:00

liefmeisje15 schreef:
Ik snap niet waar iedereen het vandaan haalt dat Charlotte zo overgewaardeerd word. Ze reed toch eigenlijk ook een perfecte proef, alles klopte. Vind het totaal plaatje ook mooier dan die van Adelinde met Parzival. Edward en Helen heb ik helaas niet gezien.

Ik vind dat er maar één vet overgewaardeerd werd, en die zit in het gouden team, Isabell Werth.

Er was één jury het zeker met je eens, want die had Isabell als 17e geplaatst!! Hoop dat de ritten nog terug te zien zijn op internet straks, de livestream werkt bij ons in Belgie niet.

Baron31

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 20:08

Heeft iemand de link van edward gal zijn filmpje. Ik krijg hem niet geopend.

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 20:19

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 20:20

liefmeisje15 schreef:

Ik zie dat commentaar eigenlijk niet zo vaak terug komen. Ik denk dat de meeste bokkers het er wel mee eens zijn dat Charlotte een dijk van een proef heeft neergezet. Het zijn juist de persoonlijke smaken en emoties ertoe leiden dat sommigen vinden dat Adelinde ondergewaardeerd is en Isabel overgewaardeerd als voorbeeld.