http://www.knhs.nl
Na twee starts in het EK dressuur in het Deense Herning liggen de Nederlandse ruiters nog steeds op medaillekoers. Zowel Hans Peter Minderhoud met Glock's Romanov als Daniëlle Heijkoop met Kingsley Siro staan na de eerste dag bij de eerste tien en hebben daarmee aan de verwachtingen voldaan.
Toch was bondscoach Wim Ernes niet echt tevreden. "Daniëlle Heijkoop heeft dure punten laten liggen. Zo had zij een foutje in de changementen om de pas en maakte ze er geen 15 maar 17. Dat kost dubbele punten, omdat dit onderdeel in de beoordeling tweemaal telt. Ook in de zigzag had zij een foutje en ook dat waren dubbele punten. Als we dit bij elkaar optellen dan verloor Daniëlle zeker drie procent. Aan de andere kant was de amazone, die op dit niveau debuteert, zeer gefocust en mag je haar deze foutjes niet kwalijk nemen", aldus Ernes. Ook in de rit vanMinderhoud had de bondscoach kleine foutjes waargenomen. Zo was het eerste appuyement niet echt fraai en kon het achterwaarts gaan net iets fraaier. "Ook was er een klein hakkeltje voor de eerste pirouette, maar Romanov toonde zich in de proef met heel veel uitstraling. De eerste passage piaffe en dan weer passage tour was de mooiste die ik ooit van hen gezien heb", vertelde Ernes.
Daniëlle Heijkloop vond dat ze fijn had gereden. "Jammer dat ik fouten had in onderdelen die dubbel tellen, de eners en de galoptraversalen. Kingsley Siro stond fijn aan de hulpen en het losrijden ging ook goed. Dit is mijn eerste EK en dat is toch net wat spannender dan bijvoorbeeld een NK of Aken. Zonder de fouten had ik misschien wel 73 of 74 procent kunnen scoren", vertelde de amazone, die ook een andere reden aanvoerde voor de iets tegenvallende waardering. "Ik reed als vierde starter en dan zijn de juryleden misschien nog wat voorzichtiger met hun punten. Daarnaast ben ik ben nog niet bekend bij alle juryleden. Als je bekender bent en een staat van dienst hebt opgebouwd, dan zijn juryleden vaak geneigd iets hoger te punten", aldus Heijkoop, die ook wel een verklaring had voor haar foutjes. "Ik had een telfout in de zigzags. Kingsley Siro staat zo scherp aan de hulpen dat zon fout dan snel gemaakt is. In de galopwissels leek het of hij even struikelde. Ik heb er toen twee extra gereden, maar dat kost me dan toch veel punten".
Hans Peter Minderhoud was blij met zijn rit, maar voegde daar ogenblikkelijk aan toe dat hij best een paar steekjes had laten vallen. "Mijn eerste appuyement kon beter, net als het achterwaarts gaan. Dat onderdeel is voor hem heel moeilijk, maar gelukkig wordt dat niet gevraagd in de GP Special en heb ik dat onderdeel ook niet in mijn Kür zitten. Voor mijn gevoel waren de piaffe en passage reprises erg fraai en kon ik Romanov heel mooi voor me houden, waardoor zijn imponerende voorhand volledig tot zijn recht kwam. Ook de overgangen kon ik mooi vloeiend rijden. Ik kwam dus met een goed gevoel de ring uit en wist dat het geen proef was voor 75%, maar ik vind de beloning van 71% toch iets te mager. Dat is vooral jammer omdat ik nu wel de druk helemaal op Edward en Adelinde leg, die morgen in actie komen. Maar met goede ritten van hen moeten we morgen toch een team medaille om onze nek kunnen krijgen!", aldus Minderhoud.
Tussenstand FEI EK dressuur Grand Prix, na deel 1:
•1) Isabell Werth (Dui) - Don Johnson (Don Frederico x Warkant) - 75.213%
•2) Fabienne Lütkemeier (Dui) - D'Agostino (De Niro x Shogun xx) - 73.237%
•3) Andreas Helgstrand (Den) - 72.720%
•5) Hans Peter Minderhoud (Harskamp) - Glock's Romanov (Rohdiamant x Grundstein II) - 71.383%
•7) Daniëlle Heijkoop (Rotterdam) - Kingsley Siro (Gribaldi x Hemmingway) - 70.228%