Blog: Invloed bit op aanleuningsprobleem

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Dinopino

Blog: Invloed bit op aanleuningsprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-13 14:01

paardenlifestyle.com

Bitten zijn er in vele soorten en maten. Het ene bit belooft een stillere aanleuning, het andere bit moedigt je paard aan tot kauwen en ook heb je weer bitten voor paarden die graag het bit vastpakken. De keuze is reuze en voor elk aanleuningsprobleem is wel een bit te vinden.

Veel ruiters rennen dan ook graag naar de ruitersportwinkel om een ander bit te halen als ze aanleuningsproblemen hebben. Doet een paard de tong over het bit, tonglepeltje erin en het probleem is verholpen. Paard doet de mond open? Hup een dikker of dunner bit en goed aansnoeren. Tadaa, het probleem is opgelost!

Maar welk bit lost het probleem nu echt op en welk bit maskeert het eigenlijke probleem of nog erger welke bitten veroorzaken problemen?

Natuurlijk weten we met zijn allen dat hoe harder de ruiterhand is, des te scherper er ingewerkt wordt in de mond, ongeacht welk bit je erin hangt. De oorzaak is in zo’n geval duidelijk de ruiter. Een paard dat slecht de rug gebruikt zal in de aanleuning niet gemakkelijk zijn en ook een passend bit zal dat niet kunnen veranderen. Maar kan een slecht passend bit ook de aanleiding zijn voor problemen in het lichaamsgebruik van het paard?

Consequentie slecht passend bit

Het antwoord hierop is JA! Een slecht passend bit geeft spanning op het kaakgewricht. Hoe meer spanning op dit kaakgewricht staat, des te meer de beweging van de hals beperkt wordt. Wil je weten hoe dit werkt, bijt dan eens zo hard als je kunt op een pen totdat je spanning voelt op je kaken. Draai nu je hoofd met de pen en spanning in de kaken zo ver mogelijk naar links tot je echt niet verder kan. Kun je echt niet verder? Haal dan de pen uit je mond en, kijk, ineens heb je nog wel mogelijkheid om verder opzij danwel achterom te kijken. Bij een paard werkt dit precies zo.

Opmerkingen zoals ‘buig je paard eens verder door’ gaat in zo’n geval niet op. Spanning in de kaken geeft spanning in de hals, spanning in de hals geeft spanning in de rug en spanning in de rug geeft een niet dragend achterbeen. Kortom, alles wat we niet willen kan ook ontstaan door een slecht passend bit.

Voor de rest van het blog lees hier verder

Amaranth7

Re: Blog: Invloed bit op aanleuningsprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 14:11

Pff onzin, elk paard hoort gewoon op een simpel dubbelgebroken bitje te kunnen lopen, waar niks maatwerk aan is. Het enige waar je op moet letten is dat je bit geen cm's te groot of klein is en natuurlijk niet te dik of dun. Maar iedereen met een beetje verstand van paarden moet dit wel een beetje in kunnen schatten denk ik,,

met spanning op de kaken niet kunnen buigen? Tsja, denk niet dat het probleem dan aan je bit ligt maar aan je rijden hoor... een fatsoenlijk gereden paard laat gewoon los in zijn kaakgewricht..

Merry98

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 14:28

Ben het wel met je eens amaranth7.ik denk ook dat t voor 95% aan de rijstijl ligt.(of een probleem elders bij t paard)
Tuurlijk heb je paarden die beter lopen met een ander bit. Maar zal dit dan zijn vanwege de (harde)werking hiervan zijn.. of de harde hand van de ruiter?!

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 15:28

Amaranth7 schreef:
Pff onzin, elk paard hoort gewoon op een simpel dubbelgebroken bitje te kunnen lopen, waar niks maatwerk aan is. Het enige waar je op moet letten is dat je bit geen cm's te groot of klein is en natuurlijk niet te dik of dun. Maar iedereen met een beetje verstand van paarden moet dit wel een beetje in kunnen schatten denk ik,,

met spanning op de kaken niet kunnen buigen? Tsja, denk niet dat het probleem dan aan je bit ligt maar aan je rijden hoor... een fatsoenlijk gereden paard laat gewoon los in zijn kaakgewricht..

:j

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 15:36

En toch kan het ene of andere bit veel uitmaken .
En ipv dat je de ruitersport winkel spekt en je kast vol met bitten hebt hangen . Ga ik liever voor een bit fitter .

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 18:19

Ik vind de uitspraak over de goede tandarts die altijd bitseats aanbrengt wel boud. Het bit moet passen bij het paard en niet andersom.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 18:34

Goed artikel. Ik kom veel paarden tegen die gedrag vertonen die op bitproble,en wijzen. De paarden veranderen echt op slag met een ander bit.

Mijn eigen paard loopt heel slecht op een dubbelgebroken bit. Terwijl ongebroken prima gaat.
Enik heb er nu een paard als klant die jaren met in enkel gebroken heerlijk te rijden was. Vorig jaar een klap op de kaak gehad. Daar is nu niks meer van te zien. Maar toch veranderde die echt. Miet meer te rijden. Ging liggen bv... Nu loopt ie bitloos en kan ze gewoon rijden.

Het zijn wel levende wezens met een voorkeur.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 20:05

Amaranth7 schreef:

Daar ben ik het ook niet mee eens. Ieder paard is een individu, en daar kan een ander bit beter bij passen. Veel paarden lopen prima op een dubbelgebroken bit, maar veel van die paarden lopen NOG fijner op een ander bit. Iedere mond is anders, en dat kan vragen om een andere vorm bit. Ook in materiaal is er veel verschil, waardoor het ene paard liever metaal heeft, een ander RVS, weer een ander kunststof, rubber of leer.

De keuze is reuze, en dat is niet omdat ieder paard zo goed op een dubbelgebroken simpel bitje fijn te rijden is.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 20:25

Amaranth7 schreef:

..

Lariekoek, dubbelgebroken trensen zijn een drama voor veel paarden; ding beweegt teveel, beweegt alle kanten op etc. Veel paarden, maar dus niet alle paarden, lopen wel goed op een Billy Allen en sommige nog beter op een ongebroken mondstuk. Waarom; bit ligt stil in de mond en de ruiter kan duidelijk hulpen geven, maar dat betekent dus wel dat een ruiter moet weten wat hij/ zij met de teugels doet. Voor veel ruiters is daarom een dubbel/ enkel gebroken bit beter; die weten vaak niet wat ze met hun handen doen, hoe ze schouders van het paard moeten "optillen", hoe ze directe/ indirecte teugel hulpen moeten geven of waarom een paard op de buitenteugel gereden moet worden.
Als je dat allemaal wel weet en kan is een dubbelgebroken bit een drama voor paard en ruiter..............
Just my two cents :o

Mijn paarden en veel paarden die ik ken lopen echt niet lekker op enkel/ dubbelgebroken mondstukken maar wel op Billy Allens of ongebroken mondstukken.......... maar aangezien uitzonderingen de regel bevestigen zullen er vast paarden zijn die er wel goed ( op lijken?) te lopen.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 20:32

Samen met een deskundige ben ik gaan zoeken, mijn pony heeft een laag hangend rooster, groter dan 14 mm gaat niet! Daarnaast wil hij rust in zijn mond. Is prima op bitloos te rijden, want rijden doe je op je zit, je benen en je houding. Maar voor veiligheids redenen (Rem of noodrem indien nodig) mag ik toch graag een bit in een paardenmond hebben, niet om hem zeer te doen!

Eerst dubbel gebroken....Schudt schudt schud, ik zat er nog niet eens op!
Enkel gebroken, mond open, tong er over duwen, en ik zat er ook niet eens op.

Ongebroken. Zonder neusriem (Zodat je de punten kunt zien, te veel druk = mond open) Ja, eindelijk, geen geschud geen geklapper. Ook er op rijden, wel veel links pakken, maar dat is goed op te lossen door links meer ruimte te geven en met rechts te werken naar links toe, heeft ie ook geen reden.

Toch wou ik een bit met onafhankelijke werkingen van elkaar als een dubbel gebroken.
Toen kwam ik uit bij een myler. Is niet dik, dus past prettig in zijn mond. En is rustig in zijn mond.

Niet elk paard "Is te rijden op" en dubbel gebroken bit of enkel.
Je moet echt goed onderzoeken, wat vind je paard prettig! Dan rijd je samen ook het prettigst lijkt mij.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 17:04

Amaranth7 schreef:

Ja dat dacht ik vroeger ook. Tot ik er een kreeg met een afwijkende tong, er zit nl een flinke kronkel in of maw voorste en achterste deel staan niet netjes op elkaar. Vorm van de tong kan dus heel wat betekenen in de keuze van het bit en helaas gaat het hier niet op dat elk paard op een dg trens moet kunnen lopen. Ik ben mij er wat in gaan verdiepen en blijkbaar komt het vaker voor dat bv het bit net op de aanhechting van die 2 delen ligt waardoor het bit zeer onaangenaam kan zijn. Grote tongen, dikke tongen,...noem maar op

Maralyn idd myler is top. Enige waar paardlief een beetje fijn op liep, al zijn we er nog lang niet. Maar de myer met sleufjes ligt voor hem fijn vast in de mond.
Moet wel bekennen dat we richting bitloos proberen te gaan nu

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 18:41

Het grappige is dat ik mijn ruin wisselend met bit en zonder bit rijd.
Wat ik met bit altijd vastpakken van het bit noemde, voelt bitloos hetzelfde aan.
Hij houdt dus wel degelijk iets vast, maar dat is niet het bit, dat is een punt in de kaak, hals, rug of nog verder naar achter.

Hiervoor heb ik een Welshje gehad met weinig ruimte in de mond, die reed ik op een dunne onderlegtrens, anders kon hij z'n kaak niet ontspannen omdat er te veel ijzer tussen zat.