Afgelasting voor SGW Princenhage 2013

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ponyparadijs

Afgelasting voor SGW Princenhage 2013

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-13 17:22

http://www.bokt.nl / http://sgw-online.com

Er zal dit jaar geen SGW worden georganiseerd door Paarden- en Ponysportvereniging Princenhage. De reden hiervoor is de uitspraak van de rechter dat de vereniging en parcoursbouwer gezamenlijk zijn veroordeeld tot het betalen van een schadevergoeding van € 45.000,-. Overigens dekt de verzekering van de wedstrijdorganisatie deze schade. Het volgende staat te lezen op de website van de vereniging:

"In oktober 2010 is het paard van de Belgische ruiter Patrick Bogaert tijdens de door onze vereniging georganiseerde SGW/eventingwedstrijd verongelukt. De combinatie kwam op de laatste hindernis ten val. Dit resulteerde in dusdanig letsel dat de dienstdoend dierenarts het paard ter plaatse moest laten inslapen.

De ruiter heeft daarna de vereniging, parcoursbouwer en overkoepelende sportbond KNHS aansprakelijk gesteld voor de door hem geleden schade omdat volgens hem de hindernis in kwestie niet reglementair was gebouwd.

Onlangs zijn de vereniging en parcoursbouwer gezamenlijk veroordeeld tot het betalen van een schadevergoeding van 45.000 euro. In een eerder tussenvonnis van de rechtbank werd de KNHS vrijgesproken.

Deze uitspraak heeft onze vereniging en onze trouwe vrijwilligers in alle opzichten een grote klap toegebracht. Vooral omdat wij als liefhebbers van de sport het paardenwelzijn en de veiligheid voor ruiter en paard heel hoog in het vaandel hebben staan. Naar de mening van de rechtbank is klaarblijkelijk paardenleed veroorzaakt terwijl wij ons als wedstrijdorganisatie aan de reglementen hebben gehouden.
Omdat wij conform de KNHS-reglementen externe functionarissen inhuren (een parcoursbouwer met een KNHS-licentie) dan wel toegewezen krijgen (een door de KNHS aangewezen Technisch Afgevaardigde – TA) voor de technische expertise zijn wij het niet eens met de juridische aansprakelijkheid van ons als wedstrijdorganisatie. Immers, de reglementen van de KNHS schrijven voor dat de TA samen met de parcoursbouwer verantwoordelijk is voor de bouw van de cross en dat er zonder goedkeuring van deze TA niet gestart mag worden. Een wedstrijdorganisatie is nadrukkelijk niet bevoegd zonder deze goedkeuring de wedstrijd te laten beginnen; een wedstrijdorganisatie heeft ook geen invloed op de constructie en wijze van verankering van een hindernis. De rechtbank is hieraan voorbijgegaan.

Als wedstrijdorganisatie moet je er op kunnen vertrouwen dat de parcoursbouwer zorgt voor de correcte constructie en verankering van de hindernissen en dat een door de TA gegeven goedkeuring betekent dat de cross veilig en correct is. De verantwoordelijkheid hiervoor ligt naar onze mening dan ook niet bij de wedstrijdorganisatie.

Ook de KNHS-reglementen en –richtlijnen voor parcoursbouw op het vlak van veiligheid zijn helaas niet overal duidelijk genoeg en niet altijd in lijn met de FEI-reglementen. Daarnaast loopt de momenteel heersende opinie van experts over de optimale veiligheid van crosshindernissen niet synchroon met de huidige reglementen en richtlijnen. Het is naar onze mening dan ook dringend noodzakelijk de reglementen ook op deze punten aan te passen.

Afgaande op verklaringen en meningen van de daartoe bevoegde technische experts gaan wij er nog steeds van uit dat de hindernis in kwestie voldeed aan de in redelijkheid te stellen veiligheidseisen. Wij willen dit op basis van onafhankelijk onderzoek graag in een eventueel hoger beroep kunnen aantonen. Het bestuur van P&PSV Princenhage is volledig bereid de schouders te zetten onder een dergelijk hoger beroep, wat overigens alleen doorgang kan vinden met steun en inzet van de KNHS en verzekeringsmaatschappij. De gesprekken hierover zijn momenteel gaande.

Uit het oogpunt van veiligheid en welzijn voor ruiter en paard en in verband met de onduidelijke verantwoordelijkheden van wedstrijdorganisaties in relatie tot die van TA en parcoursbouwer, heeft het bestuur van P&PSV Princenhage met pijn in het hart besloten SGW Princenhage geen doorgang meer te laten vinden tot bovenstaande punten door de KNHS afdoende zijn geadresseerd en de noodzakelijke reglementswijzigingen zijn doorgevoerd. De toekomst van SGW Princenhage en naar onze mening ook van alle andere SGW’s/eventingwedstrijden is hiervan afhankelijk.

Wij realiseren ons dat dit besluit niet alleen de vereniging treft maar ook alle trouwe vrijwilligers, medewerkers, officials, sponsors, landeigenaren en de grote schare ruiters en overige betrokkenen die onze wedstrijd al 32 jaar een warm hart toedragen. Wij vertrouwen er op dat zij ons allen steunen op weg naar een veilige en gezonde toekomst van de eventingsport in Nederland."

Verwant artikel
[VN] Paard verongelukt tijdens wedstrijd
[VN] Rechter stelt eventingruiter Bogaert in gelijk
Laatst bijgewerkt door Sammie op 14-08-13 12:06, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: aangepast + ON>VN

Corellaa

Re: Geen SGW Princehage

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 18:08

Ik kreeg er een mailtje over idd. Erg jammer maar erg begrijpelijk

miisshOrse

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 20:42

Heel jammer. Ik snap niet helemaal dat de ruiter een schadevergoeding van de rijvereniging en de parcoursbouwer eist. Iedereen loopt het parcours toch van te voren? Dan had hij van te voren al gezien dat de hindernis niet goed gebouwd was en kunnen beslissen niet te starten? (Als dat zo was). Ernstig nalatig van hem zelf dus.

Erg sneu :(

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 20:46

miisshOrse schreef:
Heel jammer. Ik snap niet helemaal dat de ruiter een schadevergoeding van de rijvereniging en de parcoursbouwer eist. Iedereen loopt het parcours toch van te voren? Dan had hij van te voren al gezien dat de hindernis niet goed gebouwd was en kunnen beslissen niet te starten? (Als dat zo was). Ernstig nalatig van hem zelf dus.

als je eerdere berichten had gelezen wist je het misschien wel,(niet kwaad bedoeld), daar in stond dat er ankerpunten in de grond onder de hindernis kunnen zitten, dus als ruiter kun je dat niet zien of de hindernis goed vaststaat zodat die niet meer rolt als het paard hem aantikt.

miisshOrse

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 21:06

Christiene schreef:
miisshOrse schreef:

als je eerdere berichten had gelezen wist je het misschien wel,(niet kwaad bedoeld), daar in stond dat er ankerpunten in de grond onder de hindernis kunnen zitten, dus als ruiter kun je dat niet zien of de hindernis goed vaststaat zodat die niet meer rolt als het paard hem aantikt.

Bedankt voor je toelichting. Dat verklaard meer.

smurffie

Re: SGW Princenhage 2013 afgelast

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 21:47

Dat is toch het idee van een cross? Dat het niet altijd mee geeft? Dat doet een boomstam toch ook niet?

Zonde voor de ruiters en de vereniging..

floorpenp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 22:00

smurffie schreef:
Dat is toch het idee van een cross? Dat het niet altijd mee geeft? Dat doet een boomstam toch ook niet?

Volgens mij was het probleem dat de hindernis mee kantelde, niet zozeer het raken. Daardoor is de val nogal ongelukkig afgelopen.. Volgens het regelement moeten de hindernissen ook verankerd staan

Ik ben er nog nooit geweest, maar had er graag gestart. Lijkt me een enorm mooi evenement, heel erg zonde! Maar wel goed te begrijpen inderdaad

Merel_Claire

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 06:55

Wat een bericht! Zonde, maar begrijpelijk.

licorne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 07:17

Oh! En ik verheug me altijd zo op m'n jaarlijkse oefencrossje daar, juist omdat het zo'n geweldig fijn evenement is -O- Hopelijk krabbelen ze er weer bovenop, dan ben ik volgend jaar gewoon weer van de partij, ik hoop dat de organisatie het zichzelf niet al te kwalijk neemt, iig alle hindernissen voortaan nog 'n keer laat dubbelchecken, en vol goede moed weer doorgaat!

fokkertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 07:28

Alleen maar grote verliezers. Dat is zo jammer voor de sport.
Ik vind dat de KNHS wel een hand in eigen boezem moeten steken.
Er is niet voor niks een technisch afgevaardigde die alle hindernissen inspecteert en goed moet keuren.
Dat zal samen met de parcoursbouwer moeten gebeuren die dan ook moet aangeven hoe de hindernissen zijn (op)gebouwd en zijn verankerd.
Ik heb diverse hindernissen gezien op SGW wedstrijden waarvan ik dacht deze had nooit goedgekeurd mogen worden omdat ze niet voldoen aan de reglementen voor die klasse (te hoog, te breed, teveel water, niet goed gebouwd etc).
Ik hoop dat er in de toekomst daar toch meer rekening mee gehouden wordt.

marije1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 10:56

Lastig verhaal dit.. Door de KNHS wordt eigenlijk geen ondersteuning gegeven, merkten wij ook tijdens de voorbereidingen van SGW Oenkerk. Verzekering is er bijvoorbeeld wel via de KNHS, maar wordt niet actief gepromoot(en wij kregen gewoon helemaal geen reactie), dus hebben wij uiteindelijk via andere partij afgesloten.
Ik zie tijdens verschillende crossen ook veel verschil in de hindernissen, bij de een bijvoorbeeld wel altijd een grondbalk (zoals vanuit de reglementen verplicht is), maar bij een andere cross bijna niet. Hierin valt volgens mij nog veel te verbeteren..
Snap wel dat je na zoiets de motivatie verliest om het weer te organiseren. Het is ontzettend veel werk en geregel en als je daar dan zelf uiteindelijk de dupe van wordt, is dat natuurlijk heel vervelend.

marl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 12:09

Inderdaad een zaak met veel verliezers... lijkt me vreselijk om je paard op deze manier te verliezen!
Maar ook voor de organisatie, allemaal paardenliefhebbers, een verschrikkelijke gebeurtenis. Dit heeft helemaal niemand zo gewild natuurlijk.

Hopelijk brengt deze uitspraak met zich mee dat reglementen in de toekomst duidelijker worden en vooral dat duidelijk wordt bij wie de verantwoordelijkheden liggen. In deze zaak heeft de wedstrijdorganisatie vertrouwd op de expertise en goedkeuring van de cross door KNHS. Juridisch blijkt uit deze uitspraak dat de verantwoordelijkheid echter bij de wedstrijdorganisatie en bouwer liggen.

Ik begrijp heel goed dat de organisatie er met de huidige regelgeving voor kiest de wedstrijd af te lassen zolang verantwoordelijkheden niet duidelijk in de reglementen zijn vastgelegd. Bij het organiseren van wedstrijden in z'n algemeen horen nu eenmaal risico's en daarbij moet je kunnen vertrouwen op je achterban, in dit geval de KNHS. Het vertrouwen is nu denk ik geschaad.

Met de motivatie voor het organiseren van een leuke, mooie wedstrijd waarbij zowel deelnemers als vrijwilligers een fijne dag hebben zit het volgens mij wel goed. Laten we hopen dat deze zaak een staartje krijgt in de vorm van duidelijke verantwoordelijkheden (ongeacht bij wie die verantwoording ligt) en terugkerend vertrouwen. Dan kan iedereen weer genieten van deze fijne sport.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 14:23

Ik blijf het vreemd vinden dat de knhs en de ta zijn vrijgesproken omdat je zou verwachten dat de schuld bij de eindverantwoordelijke zou liggen en dat is toch de ta.

Aan de ene kant begrijp ik het wel van de wedstrijdorganisatie, aan de andere kant vond ik het heel vervelend dat ze hebben gewacht met afgelasten nadat ze de inschrijving geopend hadden. Daardoor gingen wij er vanuit dat ze het door zouden laten gaan. Waarom zou je anders de inschrijving openen?

We hebben nu snel voor Lisse ingeschreven maar hierdoor lopen we het risico daar te laat voor te zijn. Naar de deelnemers toe was het eerlijker geweest om sneller duidelijkheid te bieden.
Daarnaast hebben ze in de tussentijd twee SGW's wel laten doorgaan terwijl dit al speelde.

Vrouwenpolder heeft toen direct gezegd geen SGW meer te organiseren zolang er geen duidelijkheid over aansprakelijkheid was.

Op deze manier houden we nog maar weinig SGW's over en dat terwijl de populariteit steeds meer toeneemt.

lizzy1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 19:26

Heel begrijpelijk van zo'n vereniging. Erg jammer dat de knhs hun handjes hier vanaf trekt. Vindt het erg goed verwoord in dit stuk en ik denk dat ook iedereen begrijpt dat je op zo'n manier geen wedstrijd meer wil organiseren. Echt triest...

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 20:04

Dit had ik al verwacht ja.
Fijn voor de ruiter hoor, zo'n schadevergoeding, maar de sport heeft ie op deze manier hier goed kapot kunnen maken. Maar dat zal hem vast niet boeien, die start wel door in eigen land -O-

SGWuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 21:12

Urielle schreef:
Dit had ik al verwacht ja.
Fijn voor de ruiter hoor, zo'n schadevergoeding, maar de sport heeft ie op deze manier hier goed kapot kunnen maken. Maar dat zal hem vast niet boeien, die start wel door in eigen land -O-

Wat een ontzettende l.ullige opmerking. De ruiter was het niet eens te doen om een schadevergoeding, maar wel om het correct bouwen van hindernissen om de sport veiliger te maken. Die regels zoals opgesteld door de FEI en overgenomen door de KNHS zijn er namelijk niet voor niets. Door stelselmatige ontkennen van het gevaar van losstaande hindernissen door de KNHS is dit uiteindelijk een zaak geworden. Dat had niets met geld te maken. De ruiter is drie jaar na het ongeval nog steeds emotioneel zeer betrokken bij deze zaak en hem is er alles aan gelegen om dit soort ongevallen (of nog erger; met dodelijke afloop voor de ruiter) te voorkomen.

Dat Princenhage dit jaar niet organiseert wordt - zover ik het begrijp - niet zo zeer veroorzaakt door de rechtszaak an sich, want die loopt al een aantal jaar, maar door het feit dat de KNHS vrijuit gaat. De sport wordt juist beter en veiliger van een dergelijke procedure.

Echt een zeer ondoordachte opmerking Urielle....

vito_z

Re: Afgelasting voor SGW Princenhage 2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 21:53

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 04:35

Dat mag jij vinden SGWuppie, imo zijn er wel andere wegen die te bewandelen zijn om de sport veiliger te maken dan een rechtszaak. Straks is er geen vereniging meer die nog een wedstrijd organiseren wil, geen mens die trek heeft in dit soort gedoe achteraf.

SGWuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 06:00

Ben benieuwd of je er ook zo over denkt als jij je paard verliest door de fout van een ander. 'En nou geen gedoe achteraf hè'.

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 09:55

Ik weet zeker dat de sport veiliger en beter wordt van dergelijke zaken. Zonder deze rechtzaak was er lang niet zoveel aandacht gekomen voor dergelijke hindernissen.
Ik heb gezien hoe dit paard verongelukte. En dat gaat je echt neit in de koude kleren zitten.