Gedragscode juryleden dressuur, mennen en aangespannen sport

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ThePast03

Gedragscode juryleden dressuur, mennen en aangespannen sport

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-13 19:00

http://www.knhs.nl

De FEI heeft een gedragscode voor dressuurjuryleden ontwikkeld. De KNHS, heeft deze overgenomen en de gedragscode is ook van toepassing op de discipline mennen en aanvullend voor de aangespannen sport. De gedragscode heeft tot doel een zo objectief mogelijke beoordeling te waarborgen. In een jurysport is het belangrijk hier richtlijnen voor af te spreken.

Wanneer een jurylid gevraagd wordt te jureren zal deze een afweging moeten maken of er conflicterende belangen zijn. Wanneer dat zo is dan informeert een jurylid direct de wedstrijdorganisatie, zodat er een andere indeling gemaakt kan worden. Ook kan een ander jurylid aangetrokken worden voor de beoordeling van de rubriek. Wanneer dit alles niet mogelijk is, zal in overleg met de betreffende deelnemer afgesproken worden dat deze HC start. De KNHS hanteert de regel dat je tijdens een kampioenschap deelneemt óf jureert.

Er is sprake van belangenverstrengeling wanneer:
- een jurylid tevens trainer is van een deelnemend paard en/of instructeur van een deelnemende ruiter/amazone of andersom.
- een jurylid meer dan drie maal per jaar een paard traint en/of instructie geeft aan een ruiter/amazone.
- in periode van 3 maanden voorafgaand aan een kampioenschap uitgeschreven door de KNHS, training/instructie is tussen het jurylid die het kampioenschap jureert en een deelnemer of deelnemend paard.
- een jurylid eigenaar of mede eigenaar is van een deelnemend paard.
- een jurylid een bloed- of aanverwant in de rechte lijn of een echtgenoot/levenspartner is van een deelnemer, dan wel een andere relatie heeft met een deelnemer waarbij objectiviteit niet gewaarborgd is.
- een jurylid financieel afhankelijk is van een deelnemer of financieel belang heeft bij de prestaties van een deelnemend paard of combinatie.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 19:05

Goed initiatief! Klinkt prima!

X_Linz_X

Re: Gedragscode juryleden dressuur, mennen en aangespannen sport

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 20:35

ik dacht altijd dat dit al zo was..

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 20:47

Klinkt goed, maar je zou verwachten dat dit al zo was inderdaad.

Overigens Marga de verwijs link is niet goed, typefoutje

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 20:48

Wow, hoe naïef ben ik, te denken dat dat altijd zo was. Ga ik me gelijk afvragen of er dan nu een beerputje open gaat?

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 20:50

Ik vermoed dat het nog steeds onder het tapijt geveegd kan worden.

Immers het is nog steeds aan de jury of deelnemer zelf om het te melden. Tenzij iemand anders vind dat het een probleem oplevert zal het dus vaak nog ongemerkt doorgang blijven vinden.

orion456

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 22:24

het is wat uitgebreider. Het was eerst alleen familielid in 1e lijn en je instructeur mag je niet jureren. Daar is dan nu aan toegevoegd, eigenaar van het paard en iemand die financieel betrokken is bij het paard.
Alleen het zinnetje: "dan wel een andere relatie heeft met een deelnemer waarbij objectiviteit niet gewaarborgd is."....kan nogal ruim worden genomen. Als ik in de buurt jureer is grote kans dat ik iemand moet jureren die ik goed ken... Mag dat dan of niet??

Ibonn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 01:42

Idd orion, hoe voorkom je dat je bekenden moet jureren als je actief bent in de paardenwereld. Als ik echt geen bekenden mag jureren, moet ik er mee stoppen. Eigen lesklanten probeer ik nooit te jureren maar soms kom je er pas ter plekke achter en dan is het niet anders.

Een regel vind ik vreemd, tijdens een kampioenschap of jureren of rijden. Waarom zou dat zijn? Als ik me selecteer voor bv de M2 zou ik toch goed de B kunnen jureren?? Dat staat toch los van elkaar?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 09:55

orion456 schreef:
het is wat uitgebreider. Het was eerst alleen familielid in 1e lijn en je instructeur mag je niet jureren. Daar is dan nu aan toegevoegd, eigenaar van het paard en iemand die financieel betrokken is bij het paard.
Alleen het zinnetje: "dan wel een andere relatie heeft met een deelnemer waarbij objectiviteit niet gewaarborgd is."....kan nogal ruim worden genomen. Als ik in de buurt jureer is grote kans dat ik iemand moet jureren die ik goed ken... Mag dat dan of niet??

Dat in overleg HC starten is ook nieuw, toch?
Persoonlijk zou ik daarvoor bedanken. Dan zoek ik wel een ander concours op. :+

En inderdaad jouw vraag, wat als je een conflict hebt met een jury, waardoor je weet dat er niet meer objectief gejureerd wordt? Gelukkig gebeurt dit niet vaak (en is het mij nog nooit gebeurd), maar ik ken een situatie. Dan moet een jury die beslissing maken, kan een deelnemer toch helemaal niets aan doen?

Verder dacht ik wat kampioenschappen betreft (zeker dressuur onder het zadel) er altijd jury's uit andere provincies jureerden? :o?

BabiiVeeraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 09:58

Jeetje komen ze daar nu pas mee?
Op keuringen bij het AVS en de ECAHO is dit echt al jaren zo :+

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 10:01

BabiiVeeraa schreef:
Jeetje komen ze daar nu pas mee?
Op keuringen bij het AVS en de ECAHO is dit echt al jaren zo :+

Even het bericht van Orion456 lezen ;) De gedragscode is slechts aangepast/uitgebreid.

BabiiVeeraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 11:02

Dat zag ik Janine, vind het alleen raar dat het nu pas is uitgebreid.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 11:05

BabiiVeeraa schreef:
Dat zag ik Janine, vind het alleen raar dat het nu pas is uitgebreid.

Mwah, zover ik weet was het al redelijk uitgebreid. Zo verschrikkelijk veel aanpassingen zijn er nu ook weer niet gedaan.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 05:36

Denken jullie dat onder"financieel afhankelijk "zijn ook een clubleden vallen van een rijvereniging die jij les geeft?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 07:46

Frantic schreef:
Denken jullie dat onder"financieel afhankelijk "zijn ook een clubleden vallen van een rijvereniging die jij les geeft?

Nee, maar wel deze:
- een jurylid tevens trainer is van een deelnemend paard en/of instructeur van een deelnemende ruiter/amazone of andersom.
- een jurylid meer dan drie maal per jaar een paard traint en/of instructie geeft aan een ruiter/amazone.

Financieel afhankelijk is meer als de jury tevens (mede) eigenaar is van het paard of een werkrelatie heeft met de ruiter/eigenaar van het deelnemende paard.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 15:43

Suzanne F. schreef:
Frantic schreef:

Nee, maar wel deze:

Financieel afhankelijk is meer als de jury tevens (mede) eigenaar is van het paard of een werkrelatie heeft met de ruiter/eigenaar van het deelnemende paard.

Een sponsor ;)

Een baas die tevens jury is, tsjah, dat is zo divers. De een werkt in een bedrijf van 3 man personeel inclusief baas, en een ander bij een 25+ personeel bedrijf.