Tocht beinvloedt uitslag thermografie

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Tocht beinvloedt uitslag thermografie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-13 11:34

http://www.hipposupport.nl / http://www.bokt.nl
Ingezonden door Bokker Sprintje

Thermografie, het nieuwe buzzword in paardenland anno nu. Het aantal aanbieders van thermografie neemt steeds verder toe en de roep om inzet van deze techniek klinkt al vrij snel, als een traditionele behandeling niet snel genoeg het gewenste effect heeft, of als de diagnose lastig te stellen lijkt.

Maar wat is thermografie nu eigenlijk en hoe kun je op een juiste wijze deze techniek inzetten?
En belangrijker nog; wat is één van de belangrijkste zaken waar je als paardeneigenaar op moet letten als je thermografie wilt laten toepassen om een diagnose te stellen bij je paard, om er zeker van te zijn dat er geen behandelplan opgesteld wordt om de tocht van de staldeur te genezen?

Thermografie is een beeldvormende techniek die al langere tijd word gebruikt om diagnoses bij paarden te helpen onderbouwen. Hogere temperaturen kunnen wijzen op hogere doorbloeding en eventuele ontstekingsprocessen, lagere temperaturen kunnen juist weer wijzen op slechtere doorbloeding.

Mede door het breed beschikbaar komen van de benodigde apparatuur en de relatief lage aanschafprijzen (voor 1150,- euro kan je al een infrarood camera kopen) van de apparatuur, wordt deze techniek steeds vaker toegepast. Niet alleen door dierenartsen maar ook door zadelmakers, hoefsmeden en paraveterinairs.

Maar kan deze techniek ook écht zo gemakkelijk gebruikt worden, of zijn er zaken om rekening mee te houden? In het onderstaande artikel wordt verder ingegaan op de invloed van tocht en luchtstromingen op de resultaten van de thermografische meting. Het blijkt dat luchtstromingen die nauwelijks waarneembaar zijn voor mensen, de resultaten van de meting beïnvloeden. Het is daarom zeer belangrijk dat een dergelijke meting in een gecontroleerde omgeving wordt uitgevoerd.

"Het effect van luchtverplaatsing op temperatuur gemeten via thermografie van de distale gebieden van het voorbeen van het paard.

De reden voor deze studie: De huidige literatuur suggereert dat thermografische beeldvormingstechnieken bij het paard uitgevoerd moeten worden in een tochtvrije ruimte. Studies naar het effect van luchtstroming op de gemeten temperatuur zijn echter niet gepubliceerd.

De doelstelling van het onderzoek: de effecten onderzoeken van luchtstroming op de temperatuur die gemeten wordt middels thermografie van de voorbenen van het paard, en de relatie onderzoeken tussen windsnelheid, rectale temperatuur, omgevingstemperatuur en vochtigheid.

De studie is als volgt opgezet: thermografische beelden zijn gemaakt van de voorbenen van 6 paarden in een tochtvrije ruimte. Drie herhaalmetingen zijn gedaan met vastgestelde windsnelheden (R1, 0.5–1.0 m/s; R2, 1.3–2.6 m/s; and R3, 3.0–4.0 m/s).
Elke herhaalmeting bestond uit een nulmeting, 15 minuten met de wind aan en 15 minuten zonder wind. Alleen het rechterbeen werd blootgesteld aan de luchtstroming, en de temperatuur werd bepaald middels thermografie met de wind aan, en zonder wind. Temperatuurverschillen tussen de nulmeting, wind aan, zonder wind en de verschillende windsnelheden zijn geanalyseerd via een lineair model (student’s gepaarde t-test en ANOVA).

De resultaten zijn als volgt: Na de start van de wind daalde de temperatuur van het rechtervoorbeen in 1–3 min (met ongeveer 0.6°C bij R1, 1.5°C bij R2 en 2.1°C bij R3).
Met de wind uit steeg de temperatuur in 3 min (met ongeveer 1.2°C bij R1, 1.7°C bij R2 en 2.1°C bij R3).
Bij hogere windsnelheden werden de verschillen in temperatuur tussen de nulmeting en wind aan of uit significant groter.

Conclusie:
Bijna niet waarneembare windsnelheden veroorzaken een daling in temperatuur, gemeten met thermografie in de voorbenen van het paard. Verder onderzoek is nodig om de invloed van luchtverplaatsing en omgevingstemperatuur op de temperatuur, gemeten met thermografie op andere lichaamsdelen, te bepalen.
Ook moet de invloed van luchtverplaatsing en omgevingstemperatuur op de temperatuur van ontstekingshaarden, voor in de distale gebieden, onderzocht worden.

Het is belangrijk om thermografie bij paarden uit te voeren in een tochtvrije omgeving om zo vals positieve of vals negatieve diagnoses te voorkomen."

Sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 11:41

BigOne

Re: Tocht beinvloedt uitslag thermografie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 12:13

Een goede thermografist weet dit, drie jaar geleden werd dit mij al vertelt door diegene die hier thermofoto's kwam maken, maar prima dat er aandacht aan besteed word want er zitten beunhazen genoeg bij.

Ibonn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 12:23

Zolang de behandelaar zelf de instellingen kan bepalen, blijft er een grote marge voor fouten/manipulatie. Zeker bij diegenen die dit gebruiken om een diagnose en behandeling te bepalen, ben ik wat wantrouwig... Heb zelf gezien bij de drukmeetsystemen voor zadels hoe je de uitslag kan manipuleren....

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 13:33

Sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 13:42

Ir111 schreef:
Sprintje schreef:

Ik zie hier alleen de samenvatting staan, of kijk ik niet goed?

Sorry je hebt gelijk heb ik niet duidelijk geschreven, hier staat de originele engelse samenvatting van het artikel.
Het volledige artikel staat in Equine Veterinary Journal, volume 45, issue 5, pages 637–641, September 2013

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 13:43

Oh, laat ik die nou net in de kattenbak gelegd hebben dit weekend. :')
Laatst bijgewerkt door Ir111 op 09-08-13 13:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 13:50

Ibonn schreef:
Zolang de behandelaar zelf de instellingen kan bepalen, blijft er een grote marge voor fouten/manipulatie. Zeker bij diegenen die dit gebruiken om een diagnose en behandeling te bepalen, ben ik wat wantrouwig... Heb zelf gezien bij de drukmeetsystemen voor zadels hoe je de uitslag kan manipuleren....

:j, ik heb me er een tijdje in verdiept en ook een camera gehad, maar let inderdaad heel goed op wie de thermografie uitvoert en met name aan wat voor zogenaamde 'conclusies' eraan verbonden worden. Ik heb mijn mening inmiddels kunnen vormen (met verdieping en veel informatie en praktijkgevallen) en ik zou maar in een enkel geval thermografie als toegevoegde waarde zien icm andere onderzoeken. Hoe meer je je erin verdiept, hoe meer je de beperkingen onder ogen komt. En zo wordt het helaas niet verkocht door en aan de goegemeente...

Gracy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 14:54

Dit is een sterke punt.. ik heb mijn bedenkingen mbt thermografie uitslagen... want bij mijn paard werd een verkeerd diagnose vastgesteld wegens een thermografisch uitslag dat uiteindelijk had geleid tot een onnodig zware lijdensweg. -:(- :x ....

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 15:54

tocht, zonlicht en zelfs kunstlicht, een aanraking....is dit nieuws ? dit behoort een eigenaar van zo'n camera te weten! en rekening mee te houden.

Sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 16:28

Mist schreef:
tocht, zonlicht en zelfs kunstlicht, een aanraking....is dit nieuws ? dit behoort een eigenaar van zo'n camera te weten! en rekening mee te houden.

Helemaal waar natuurlijk. Maar dit is dus de eerste keer dat dit ook werkelijk in een wetenschappelijk onderzoek is beschreven.

Als je de resultaten van dit artikel leest kan je jezelf afvragen of je bij iemand thuis of op stal een goede en betrouwbare thermografische meting kan doen.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 16:50

kan wel, maar je moet een afgesloten ruimte hebben zonder lichtinval (zelfs lichtplaten op het dak zijn al funest) Ik heb zelf zo'n camera, duur speeltje maar hij staat op de zaak :-) ik gebruik hem bij voorkeur als het schemerig is of zelfs in het donker (vanwege de lichtplaten op mijn stal!)
Als ik dit voor andere mensen doe (als vriendendienst, bv ook de bedrading/elektriciteit in een huis nakijken) dan laat ik altijd zien hoe gevoelig het is door mijn hand een paar seconden op de muur te leggen en dan de camera er op te richten, de afdruk is pas na een minuut of 2 weg, afhankelijk van de omgevingstemperatuur. Dan beseffen die mensen ook dat ze een paard bv niet moeten aaien als ik bezig ben!

tessacheyenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 18:08

Een goede thermografist weet dit inderdaad al langer. Ik ben juist enorm blij met het fenomeen thermografie..het heeft toch echt het leven van mijn paard gered. Heb stad en land afgelopen en diverse klinieken en dierenartsen bezocht. Niemand kon mij vertellen waarom mijn paard steeds weer spierbevangen werd en zo enorm afviel en dof werd. Bleek een ernstige atlasblessure te zijn. Tijdens de opname is de stal verduisterd en tochtvrij gemaakt. Door de pijn, die zij overigens niet liet merken, werd zij bevangen. De blessure is door een osteopate (en tevens dierenarts) diverse malen behandeld en mijn paard blaakt momenteel van gezondheid!!! Na een controlescan was de blessure echt verdwenen.

hns

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 18:41

Goed stuk, maar een ding klopt niet helemaal en is uiterst belangrijk. Een goede camera heb je niet voor 3000 euro. De camera die ik in handen heb gehad was pakweg 10.000 euro waard. Het is echt opassen ermee!! Een camera van 3000 euro toont niet genoeg details voor het analyseren van een paardelichaam en kunnen zelfs een verkeerd beeld weergeven. Op mijn laptop staan vergelijkingsfotos, ik zal ze morgen even postten.

hns

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 19:28

Afbeelding Foto van en hoog gevoelige camera van 10.000 euro

Afbeelding Camera voor apparatuur/huisonderzoek tussen de 2 á 3000 euro

Afbeelding

Een wereld van verschil wat de beeldkwaliteit en gevoeligheid betreft, maar uiterst cruciaal voor een goed beeld.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 19:35

de onderste foto's kun je ook met je ipad maken !
Maar een goede Flir met wat korting hoef je ook geen 10.000euro aan uit te geven hoor, mits je de connecties hebt. Die van mij kostte zo rond de 3 ex btw.

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 20:28

Ik kon ook plaatjes zoals de bovenste schieten hoor met een camera van 3,5k (Trotec). Maar die kon je ook zo instellen dat je plaatjes kreeg zoals de onderste :j, eea heeft dus echt wel te maken met de instellingen. Een camera van 10k is dus niet noodzakelijk. Verder is het de kunst om 'globaal' te blijven kijken en juist niet te veel in details te treden, temperatuur an sich zegt niet zo veel maar de symmetrie en verhoudingen des te meer. Maar door met de plaatjes te spelen kun je mensen de gekste dingen wijsmaken en het er allemaal zeer ernstig uit laten zien....

Shalimar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 21:56

Erg goede ervaringen met thermografie bij beide paarden. Na vele geldverslindende trajecten bij klinieken in binnen- en buitenland eindelijk de problemen op kunnen sporen en goede behandeling in kunnen zetten. Wat een opluchting! Maar inderdaad erg goed opletten dat je professionele thermograaf betrekt, er zitten nogal wat profiteurs bij die uitslagen gemakkelijk manipuleren. Ben geschrokken van de mogelijke valse uitslagen en manipulaties die mijn thermograaf me liet zien als zorgpunt richting "de branche".

hoofvision

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 23:21

tessacheyenne schreef:
Een goede thermografist weet dit inderdaad al langer. Ik ben juist enorm blij met het fenomeen thermografie..het heeft toch echt het leven van mijn paard gered. Heb stad en land afgelopen en diverse klinieken en dierenartsen bezocht. Niemand kon mij vertellen waarom mijn paard steeds weer spierbevangen werd en zo enorm afviel en dof werd. Bleek een ernstige atlasblessure te zijn. Tijdens de opname is de stal verduisterd en tochtvrij gemaakt. Door de pijn, die zij overigens niet liet merken, werd zij bevangen. De blessure is door een osteopate (en tevens dierenarts) diverse malen behandeld en mijn paard blaakt momenteel van gezondheid!!! Na een controlescan was de blessure echt verdwenen.

hee ben jij tessa waar ik toen ben geweest?

Sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 08:28

Remember schreef:
Ik kon ook plaatjes zoals de bovenste schieten hoor met een camera van 3,5k (Trotec). Maar die kon je ook zo instellen dat je plaatjes kreeg zoals de onderste :j, eea heeft dus echt wel te maken met de instellingen. Een camera van 10k is dus niet noodzakelijk. Verder is het de kunst om 'globaal' te blijven kijken en juist niet te veel in details te treden, temperatuur an sich zegt niet zo veel maar de symmetrie en verhoudingen des te meer. Maar door met de plaatjes te spelen kun je mensen de gekste dingen wijsmaken en het er allemaal zeer ernstig uit laten zien....

Ik geloof ook echt dat een goede thermografische opname kan helpen bij het stellen van een juiste diagnose, maar wel in een gecontroleerde omgeving op een dierenkliniek.
Als je het hebt over symmetrie dan is dat stuk over tocht wel erg van belang. Dat been wat net in de luchtstroom staat van een open deur van een grote binnenbak (waar je altijd al luchtstromingen hebt) zal dus minder warm zijn dan het been wat in de luwte van dit been staat. (R1, 0.5–1.0 m/s = 3,6 km per uur, dit is niet bijna niet voelbaar! en geeft wel al behoorlijke temp verschillen:

Citaat:
vastgestelde windsnelheden (R1, 0.5–1.0 m/s; R2, 1.3–2.6 m/s; and R3, 3.0–4.0 m/s).
...
De resultaten zijn als volgt: Na de start van de wind daalde de temperatuur van het rechtervoorbeen in 1–3 min (met ongeveer 0.6°C bij R1, 1.5°C bij R2 en 2.1°C bij R3).
Met de wind uit steeg de temperatuur in 3 min (met ongeveer 1.2°C bij R1, 1.7°C bij R2 en 2.1°C bij R3).
Bij hogere windsnelheden werden de verschillen in temperatuur tussen de nulmeting en wind aan of uit significant groter.

hoofvision

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 11:03

dit is de reden dat ik ook altijd niet alleen statisch onderzoek in rust doe, maar ook opnames maak NA beweging, en het liefst in een tochtdichte ruimte!

hoofvision

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 11:11

Verder zijn er zeer veel dingen die een thermografische opname kunnen beinvloeden veel meer dan tocht alleen: denk aan uitstralende warmte van wanden/dakplaten/mensen, luchtvochtigheid, weerkaatsende achtergronden afstelling van je camera, acclimatiseren van paard in ruimte maar ook camera die bijv net uit een warme auto komt, zware training dag voor het onderzoek, smeersels en medicatie etc etc, een goed thermograaf weet daar van ,houdt er rekening mee en weet hoe hier het beste mee om te gaan bij de interpetatie van de beelden.

nb: thermografie mag niet gebruikt worden voor het stellen van diagnoses, dat doet een dierenarts, je kan helpen de probleempunten aan te wijzen/te lokaliseren en verwijst door voor evt verder onderzoek.