Daniëlle van Engelenhoven doet aankomend weekend met haar paard Hadice Lidovi van het Wilgenhof mee aan de Gelderse dressuurkampioenschappen. In Ruurlo rijdt de combinatie mee in de klasse B, tot verbazing van de amazone uit Scherpenzeel. ,,Een jaar geleden waren er nog mensen die zeiden dat het beter was als Hadice naar de slacht gebracht zou worden. Gelukkig heb ik mijn gevoel gevolgd.”
Daniëlle kocht twee jaar geleden de destijds 4-jarige merrie. ,,Ik voelde gelijk een klik met het dier en was meteen verkocht. In het begin ging het ook heel goed.”
Die verliefdheid ging echter snel over toen Hadice last kreeg van lichamelijke ongemakken, waarbij niemand precies kon zeggen wat er aan mankeerde. Ondertussen stapelden de problemen zich op. De fysieke problemen werkten door in het gedrag van het paard. Ze werd agressief en onvoorspelbaar. ,,Het werd van een lief een gevaarlijk paard, waar je niet graag in de buurt kwam. Je wist gewoon niet hoe het dier zou reageren. Op dat moment waren er ook mensen die van mening waren dat het het beste was als het dier afgemaakt zou worden.”
Van Engelenhoven geloofde echter wel in het dier en kwam uiteindelijk bij de juiste dierenarts terecht. ,,Op een gegeven moment waren wij het ook wel beu, maar deze arts verrichtte goed werk en kwam met goede raad. Dat was het begin van de stijgende lijn.”
Samen met haar familie werd veel tijd en energie geïnvesteerd in het herstel van Hadice. Het dier moest weer stap voor stap beleerd worden. ,,Het was een lange weg, maar uiteindelijk lukte het. Een maand of vijf geleden kon ik weer serieus aan de slag en uitkomen in wedstrijden.”
Dat ze vrijdag mag starten in Ruurlo voelt dan ook een beloning voor de arbeid die zowel Daniëlle als Hadice leverden. ,,Het was in de zwaarste periode al een droom om gewoon weer een wedstrijd te kunnen rijden, dat ik nu meedoen aan de Gelderse kampioenschappen is dus helemaal fantastisch.”
De start in Ruurlo werd afgedwongen dankzij twee goede proeven bij de twee selectiewedstrijden in Barneveld en Voorthuizen. Van de kring Zuidwest-Veluwe kwalificeerde de Scherpenzeelse zich als derde. Vrijdag wacht de eerste ronde, waarbij circa dertig combinaties strijden om tien finaleplekken op zaterdag. De tien overgebleven finalisten strijden met de tien besten uit de tweede groep voor de provincietitel in de B-klasse.
,,Voor een start op de Gelderse Kampioenschappen ben je urenlang aan het trainen en doe je mee aan de selectiewedstrijden. Maar nu ik het gehaald heb, hoop ik natuurlijk ook de finale te mogen rijden.” Wat betreft het vertrouwen zit het tussen Daniëlle en paard Hadice wel goed. ,,We zijn de afgelopen twee jaar genoeg problemen te boven gekomen, dat heeft de band met het paard wel versterkt. We vertrouwen elkaar voor 150 procent.”