Blog:Hoe perfectionisme je manier van rijden kan belemmeren

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Blog:Hoe perfectionisme je manier van rijden kan belemmeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-13 11:38

http://paardenlifestyle.com/

Ben jij een positieve of een negatieve perfectionist?
We weten allemaal dat we kritisch naar onszelf moeten kijken en niet de fout bij het paard moeten neerleggen, als we goede prestaties willen neerzetten. Het zijn de perfectionistische ruiters die hier het meest gedreven in zijn en vaak ook tot grootse prestaties komen. Maar het kan ook zo zijn dat dit perfectionisme je weerhoudt om progressie te maken. Wanneer is perfectionisme gezond en wanneer werkt perfectionisme tegen je?

Perfectionisme door het stellen van hoge eisen aan jezelf is in principe helemaal niet verkeerd en uiteindelijk zal je paard je dankbaar zijn als je zo goed mogelijk probeert om je manier van rijden te verbeteren. Perfectionisme leidt dan ook vaak tot grote progressie in het rijden en het zijn de topruiters die vaak een perfectionistische inslag hebben. Als je de lat hoog legt voor jezelf, maar het ook kunt accepteren als het even niet gaat zoals je had gewild, heb je te maken met positief perfectionisme.

Maar je kunt ook te maken hebben met zogenaamd negatief perfectionisme en dat kan zich op verschillende manieren in de paardensport uiten.

Volgens perfectionisten kan het altijd beter en perfectionisten zijn dan ook niet snel tevreden over hun prestaties. Als negatieve perfectionist kan dit ertoe leiden dat je steeds harder en vaker wilt trainen om jezelf en je paard te kunnen verbeteren. Dus nét nog even langer doorgaan omdat de aanleuning nog iets meer verbeterd kan worden of toch nog een paar keer die oefening rijden. Te vaak, te intensief en te lang trainen is iets wat bij negatieve perfectionisten eerder zal voorkomen. De negatieve perfectionist heeft veel moeite om maat te houden en zichzelf af te remmen tijdens de training. De intensiteit en de ‘druk’ op de training blijft vaak te lang voortduren. Met alle gevolgen van dien voor paard en ruiter. Denk aan blessures.

Naast dat negatieve perfectionisten niet snel tevreden zijn over hun eigen prestatie, maken ze niet graag fouten. Deze angst voor het maken van fouten, kan er juist toe leiden dat je niet uit je comfortzone durft te stappen en dat je dus in je ontwikkeling stagneert. Van het maken van fouten leer je namelijk het meest. Ruiters die geen fouten durven te maken, zijn geneigd om bepaalde oefeningen te vermijden of als ze wel die oefening rijden, dit heel voorzichtig te doen of juist te krampachtig.

Lees hier de rest van de blog.

verwant artikel
[VN] Blog:Wie is bij jou de zwakste schakel? Je paard of jijzelf?

Ragdollcat

Re: Blog:Hoe perfectionisme je manier van rijden kan belemmeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 11:40

Ik ben ook een perfectionist, daarom rij ik geen wedstrijden en doe geen trainingen, maar puur lekker plezier en recreatief.

Dan ga ik niet te ver en is er geen overvraging ofzo doordat ik te fanatiek wordt.

Laux

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 11:53

Wauw dit stuk is zo herkenbaar! Ik ben helaas een negatieve perfectionist, maar ik zal er (mede door dit stuk) aan werken om het om te zetten naar positief perfectionisme.

Ashley5

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 12:01

Ook hier een enorme perfectionist, maar het is mij juist opgevallen dat dat ik juist bij mijn paard er nauwelijks last van heb. Ik rijd dan ook lekker recreatief, maar juist in mijn stressvolle dagen van perfectionisme is dit mijn momentje van rust!

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 12:03

Sinds ik mijn paard terug heb, hij is afgekeurd bij de vorige eigenaar voor de sport.

Ik rij er niet veel mee, zo af n toe een lekkere buitenrit en dat vind ik prima.

Maar bij een gezond paard zou ik wel meer rijden om fit te zijn en te blijven maar dan puur recreatief.

Rianne11_42

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 12:08

Ik ben gelukkig een positieve perfectionist :) Natuurlijk heb ik wel eens een moment waarop ik even in een dipje zit, maar ik kan mezelf er makkelijk op aan spreken en weer positief denken.

Nieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 12:25

Knap geschreven en inderdaad zo herkenbaar! Moet mijzelf eigenlijk ook bij de negatieve perfectionisten plaatsen :oo Deze blog geeft weeral stof tot nadenken en vooral tot 'actie!'
Ik herken zeker het stukje van 'toen ging het goed dus je paard gauw een rustdag geven uit schrik dat goede gevoel niet meer te kunnen evenaren/bereiken'.

connepon85

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 12:33

Leuk om te lezen dat het voor jullie zo herkenbaar is. Ik heb het gebaseerd op mijn eigen ervaring en gecombineerd met wat de sportpsychologie er over te vertellen heeft. Ik ben dus een negatieve perfectionist, maar door bewustwording wordt het steeds beter en begin ik het bij mezelf te herkennen.

__Maartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 12:41

Ik ben overduidelijk een negatieve perfectionist in alles wat ik doe :o super geschreven!

CleovG

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 13:01

Als je van jezelf weet dat je een negatieve perfectionist bent kun je dit goed sturen. Vroeger ging ik ook wel eens te ver met trainen om het helemaal goed te hebben maar na een paar keer merkte ik dat het er uiteindelijk helemaal niet beter van werd. Ik denk dat veel negatieve perfectionisten gebaat zijn bij een trainen naast hun paard die de training te paard verbetert. Zoals fitness, dan heeft je paard geen last van die stap te ver en zelf kun je er veel meer uithalen

Anonymous86

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 16:27

ik ben geen perfectionist gelukkig maar wel iemand met faalangst, ik haat fouten maken en dingen niet weten.

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 17:06

Wat een herkenbaar stuk. Ik ben ook een negatieve perfectionist.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 18:50

Ik ben overal een negatieve perfectionist, behalve juist als ik bij de paarden ben, dat is een rustmoment waarbij ik alles even van me af kan zetten.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 18:50

Ik herken mezelf hier erg in.. Ik ben ook bang om fouten te maken, mede daarom ga ik niet naar wedstrijden.

Jessica24

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 19:21

Super confronterend zeg!
Ja ik ben een negatieve perfectionist.
Zeker toen mijn paard nog jonger was kon ik niet stoppen of vergat de tijd.
Gelukkig is dat nu al een stuk minder, gewoon omdat ik te druk ben om er te lang op te zitten.
Een prachtige spiegel waar ik zeker mee aan de slag ga.

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 20:42

Ik ben ook perfectionist, maar wel de positieve gelukkig. Vind het goed om hier te lezen dat mensen eerlijk naar zichzelf zijn, inzien dat ze negatief perfectionistisch zijn en er wat aan willen doen, vind ik heel goed :j

98xsophiex98

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 20:54

Super goed geschreven, herken mezelf heel erg.
Ben zelf negatieve perfectioniste, het gaat dan nooit goed voor mijn gevoel.

Een van de oorzaken was mijn instructrice, ik deed het nooit goed bij haar.
Later kwamen er meer verhalen over haar dat zij dingen had gezegd zoals jij maakt geen kans in de sport jij krijgt nooit een winstpunt in de b.( dat meisje rijd nu l hen heeft elke keer minimaal 1 winstpunt).
Zij heeft de hele tijd gezegd over mijn pony dat het een rotpony was enzo achter mijn rug om, (dankzij die pony rijd ik nu nogsteeds was zo bang geworden)
Door die instructrice was mijn zelfvertrouwen 0,0 meer en ben naar een andere dag gegaan.

Het heeft meer dan 4 jaar geduurd maar mijn zelfvertrouwen is nu rond de 20% denk ik.

NYC2B

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 22:34

Negatieve perfectionist hier!

Ik schuif de schuld alles behalve naar het paard waar ik op rijd. Ik geef mijzelf juist overal de schuld van :Y) en helaas verander ik dat niet zo 1,2,3.

DynamiteS

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 12:51

Negatieve perfectionist, mede door véél te weinig zelfvertrouwen.. :+
Mijn instructrice zei het ook al een keer, dat ik de lat véél te hoog leg.
Nieuw paard, nieuwe kansen. proberen het negatieve om te zetten in positief :)

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 14:20

Nou ik sluit me aan bij het clubje.
Maar hoe ouder ik word, hoe meer ik het 'los' kan laten.

orion456

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 15:30

positieve perfectionist.....goed stuk!

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 16:07

Leuk stuk! Ik ben ook perfectionistisch. Als iets niet lukt, kan ik daar best van balen. Ik zoek dat dan wel altijd bij mezelf en mijn paard is heel goed in spiegels voorhouden dus die tolereert het niet als ik te lang door ga met iets :p
Dus dat zal ook niet gebeuren.
Maar het altijd verder en beter willen zit er hier wel in ja :D
Ik heb dit trouwens alleen bij dingen waar mijn belangstelling ligt.
De andere dingen heb ik het bijna juist andersom, heb ik totaal geen aandacht voor.

98xsophiex98

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 20:24

DynamiteS schreef:
Negatieve perfectionist, mede door véél te weinig zelfvertrouwen.. :+
Mijn instructrice zei het ook al een keer, dat ik de lat véél te hoog leg.
Nieuw paard, nieuwe kansen. proberen het negatieve om te zetten in positief :)

Dat is wel een goed idee!
Nieuw paard nieuwe kansen.
Nu proberen positief te gaan denken

MissyM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 09:58

Helaas moet ik mijzelf ook een negatieve perfectionist noemen.
Ik ben er op het moment erg mee bezig om weer te leren genieten van het paardrijden, want ik heb veel te weinig zelfvertrouwen en speelt faalangst ook een grote rol.
Als iets mis gaat ben ik ook direct bang dat ik het nooit ga leren en ben dan ook direct bang voor kritiek van andere mensen met de gedachten "wat zullen ze wel niet denken van mij rijstijl".
Ik ben ook erg veel bevestiging nodig van mijn instructrice dat het goed gaat en ik merk dat het langzaam toch beter gaat en ik het om kan zetten tot positieve perfectionisme. Echter heb ik nog wel een lange weg te gaan maar ik ga er voor. Ik hoop dat ik ook veel baat bij de paardentherapie ga hebben die ik ga volgen.