Opnieuw paarden mishandeld in België

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ThePast03

Opnieuw paarden mishandeld in België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-13 18:16

http://www.hbvl.be
Ingezonden door: ponyloveee, ellekeuh_181 en webster543

In Beverlo (Beringen) is opnieuw een paard gruwelijk verminkt. Dat gebeurde amper een week nadat in Koersel, een deelgemeente van Beringen, het geslachtsdeel van een ander paard werd verwond. Het drie maanden oude veulen dat vandaag aan de rug werd verminkt, wordt geopereerd in de Lummense paardenkliniek Equitom.

"Vanaf schouderhoogte zijn over de volledige rechterflank inkepingen met een mes gemaakt. Het dier was serieus toegetakeld. Een dierenarts moest een kalmeringsspuit geven, waarna het in een dierenkliniek geopereerd werd", verduidelijkt zonechef Bertie Hamaekers.

Vorige week was er aangifte van een paard dat aan het geslachtsorgaan verminkt was. Dat gebeurde in een weide aan de Schomstraat in Koersel, op enkele kilometers van Beverlo. "Er stonden bij het veulen nog drie paarden, maar die bleven ongedeerd. De eigenaar merkte de verminking op, toen die het veulen ging voederen. De weide ligt verscholen achter een haag, waar relatief geen of weinig sociale controle is", aldus de zonechef.

De politie roept eigenaars op om hun paarden veilig in een stalling onder te brengen of op een plaats waar veel sociale controle is. "Anderzijds vraag ik de bewoners, die iets verdachts zien, de politie via het nummer 011-27.95.79 te contacteren", zegt Hamaekers. De politie gaat nu patrouilleren langs de weides, maar dat is niet vanzelfsprekend, omdat de weides heel verspreid liggen.

Ook in Haspengouw, in de regio rond Sint-Truiden en Landen, sloeg in het beging van deze zomer een paardenbeul meermaals toe. In 2009 en 2011 werden ook paarden verminkt. "We gaan de feiten in Beringen vergelijken met die in Zuid-Limburg, maar er is nog helemaal geen zekerheid dat het om dezelfde dader of daders zou gaan. Er zijn sommige gelijkenissen, maar verder onderzoek is nodig", besluit de hoofdcommissaris.

Zie ook: [VN] Paard mishandeld in Belgische Haspengouw

xAnika

Re: Opnieuw paarden mishandeld in België

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 18:17

Ach nee.. Niet al weer -O-

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 18:18

juleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 18:18

ben10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 18:23

Godmillejaardedju, t'zal je maar overkomen.
Foto's zeggen genoeg _-:(
https://fbcdn-sphotos-b-a.akamaihd.net/ ... 4142_n.jpg
http://www.galop.be/media/newsarticles/13776/banner.jpg

Marga schreef:

In Beverlo (Beringen) is opnieuw een paard gruwelijk verminkt. Dat gebeurde amper een week nadat in Koersel, een deelgemeente van Beringen, het geslachtsdeel van een ander paard werd verwond. Het drie maanden oude veulen dat vandaag aan de rug werd verminkt, wordt geopereerd in de Lummense paardenkliniek Equitom.

"Vanaf schouderhoogte zijn over de volledige rechterflank inkepingen met een mes gemaakt. Het dier was serieus toegetakeld. Een dierenarts moest een kalmeringsspuit geven, waarna het in een dierenkliniek geopereerd werd", verduidelijkt zonechef Bertie Hamaekers.

Vorige week was er aangifte van een paard dat aan het geslachtsorgaan verminkt was. Dat gebeurde in een weide aan de Schomstraat in Koersel, op enkele kilometers van Beverlo. "Er stonden bij het veulen nog drie paarden, maar die bleven ongedeerd. De eigenaar merkte de verminking op, toen die het veulen ging voederen. De weide ligt verscholen achter een haag, waar relatief geen of weinig sociale controle is", aldus de zonechef.

De politie roept eigenaars op om hun paarden veilig in een stalling onder te brengen of op een plaats waar veel sociale controle is. "Anderzijds vraag ik de bewoners, die iets verdachts zien, de politie via het nummer 011-27.95.79 te contacteren", zegt Hamaekers. De politie gaat nu patrouilleren langs de weides, maar dat is niet vanzelfsprekend, omdat de weides heel verspreid liggen.

Ook in Haspengouw, in de regio rond Sint-Truiden en Landen, sloeg in het beging van deze zomer een paardenbeul meermaals toe. In 2009 en 2011 werden ook paarden verminkt. "We gaan de feiten in Beringen vergelijken met die in Zuid-Limburg, maar er is nog helemaal geen zekerheid dat het om dezelfde dader of daders zou gaan. Er zijn sommige gelijkenissen, maar verder onderzoek is nodig", besluit de hoofdcommissaris.

Laatst bijgewerkt door ben10 op 07-08-13 18:29, in het totaal 2 keer bewerkt

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 18:25

Dit moet echt stoppen, is nog geen 6km van bij mij af!
Men kan toch moeilijk de paarden op stal opsluiten....
Ben gewoon misselijk en heb ongelofelijk schrik voor mijn paarden :( !

xAnika

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 18:27

ben10 schreef:
Foto's zeggen genoeg _-:(
https://fbcdn-sphotos-b-a.akamaihd.net/ ... 4142_n.jpg
http://www.galop.be/media/newsarticles/13776/banner.jpg

Marga schreef:

Dat is gewoon.. :n
Ik hoop dat dit stopt!

webster543

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 18:29

Mijn paarden staan er in de buurt....

Jullie kunnen zich niet voorstellen hoeveel schrik ik heb als ik 's morgens en 's avonds naar de wei ga...

Majolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 18:34

jeminee.. Ik "vraag" me dan altijd af hoe ze dit kunnen doen bij een paard.
Rent het paard niet weg, van vreemden/mensen die ze pijn doen?
Slaat het niet als je ze pijn doet zeker m.b.t. de geslachtsorganen?

Dat spookt dan door mijn hoofd

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 18:40

Majolen, twee man kunnen zo een veulen echt wel de baas. Mijn paard werd telkens ook verdoofd. En stampen kan je gemakkelijk ontwijken of dat voelen ze niet eens, want om zoiets te doen ben je gewoon helemaal los van de wereld.

Majolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 18:44

Gini schreef:
Majolen, twee man kunnen zo een veulen echt wel de baas. Mijn paard werd telkens ook verdoofd. En stampen kan je gemakkelijk ontwijken of dat voelen ze niet eens, want om zoiets te doen ben je gewoon helemaal los van de wereld.

te triest voor woorden :n -O-

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 18:48

Majolen schreef:
jeminee.. Ik "vraag" me dan altijd af hoe ze dit kunnen doen bij een paard.
Rent het paard niet weg, van vreemden/mensen die ze pijn doen?
Slaat het niet als je ze pijn doet zeker m.b.t. de geslachtsorganen?

Dat spookt dan door mijn hoofd

ze worden meestal verdoofd, en van te voren komt er nog een hoop spionage werk aan te pas zoals wanneer de eigenaren er zijn, hoeveel mensen er zijn, hoeveel paarden, binnen en buiten haal tijden, voertijden, en welke paard het beste slachtoffer lijkt.

echt ziek, gewoon ongeloofelijk ziek en misselijkmakend dat mensen zoiets doen.

lisannehorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 18:50

Vre-se-lijk... ;(
het zal je paardje maar zijn..
hoe kan iemand zo iets doen?!!!

Majolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 18:52

Vooral het feit dat mensen hier dus echt van te voren werk van maken vind ik ongelooflijk.
Het zijn dus echt zieke geesten die er op uit zijn.. en geen dronken jongeren die een misselijke fout begaan.. :r

xAnika

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 18:53

lisannehorse schreef:
Vre-se-lijk... ;(
het zal je paardje maar zijn..
hoe kan iemand zo iets doen?!!!

Echt eh? -O-

Tempus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 19:20

Is kortbij mijn thuis gebeurd en de paarden staan ook niet zo ver. Bah hoop dat ze hem snel te pakken hebben. Ik ben niet gerust

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 19:22

Laatst bijgewerkt door ThePast03 op 07-08-13 20:20, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Foto's in link gezet

meganx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 19:24

Te schrijnend voor woorden ;(

Aartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 19:28

Getverdemme! Kan dat alsjeblieft in linkjes geplaatst worden!!?? Dit had ik even echt niet willen zien op dit moment. Tis al te erg om over te lezen, nu krijg ik dat beeld niet meer uit mn hoofd

JlnG

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 19:29

Verschrikkelijk! Echt ziek dat iemand zoiets kan doen ... Arm veulentje en alle andere paarden van de afgelopen weken/maanden/jaren... ;( sjongejonge, ben er stil van..

@besita: misschien de foto's even in een linkje plaatsen, de beelden zijn nl. vrij hard en niet voor gevoelige kijkers.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 19:33

Aartje schreef:
Getverdemme! Kan dat alsjeblieft in linkjes geplaatst worden!!?? Dit had ik even echt niet willen zien op dit moment. Tis al te erg om over te lezen, nu krijg ik dat beeld niet meer uit mn hoofd

en als je je paard / veulen morgen zo aantreft ..loop je dan ook weg ???

Aartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 19:39

Dat lijkt me natuurlijk geen argument voor het ongenuanceert plaatsen van schokkende foto's op het internet. Lijkt me wel zo gepast om zoiets in linkjes te zetten met een waarschuwing erbij zodat iemand zelf kan kiezen of die er wel op klikt of niet.

Omdat iemand anders dit is overkomen moet je iedereen dit beeld maar aan doen?
Echt een kul antwoord dus.

Maleficent

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 19:40

besita schreef:
Aartje schreef:

en als je je paard / veulen morgen zo aantreft ..loop je dan ook weg ???

Dat slaat echt nergens op :roll: Nou eenmaal niet iedereen kan daar tegen, er zitten ook kinderen van 10 op bokt die hier nachtmerrie's van krijgen...

Sterkte aan de eigenaar, hopelijk komt het veulen er weer helemaal bovenop :(:)

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 19:41

besita sommige mensen kunnen er echt niet tegen,tegen zulke foto's.
Afschuwelijk zeg,hoe dat veulen is toegetakeld.Die dader[s] sporen echt niet.

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 19:41

Even ter nieuwsgierigheid, was het veulen ook een merrie?
Aangezien hij het vooral door op gemunt heeft...
Hier zijn er al maatregelen getroffen voor moest hij hier komen...