Bonte verzameling ijslanders bij opening WK ijslanders

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Dinopino

Bonte verzameling ijslanders bij opening WK ijslanders

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-13 08:17

www.morgenpost.de/ bokt.nl

Ongeveer 350 ruiters uit 18 landen verzamelden zich gisteren voor de Brandenburger Tor met hun ijslanders.
Vanaf 4 augustus vindt het WK ijslanders plaats in Karlshorst (zie ook: [VN] Aankomend weekend is het WK voor IJslandse paarden), dat gisteren ingeluid werd door o.a. de burgemeester van Berlijn, Klaus Wowereit, en de president van IJsland, Olafur Ragnar Grimsson.

Via een estafetterit kwamen de ijslanders en hun ruiters, met de vlaggen van de deelnemende landen, aan in Berlijn. Ze zijn een maand geleden begonnen in Oostenrijk en de laatste etappe was die over de Strasse des 17. Juni in Berlijn. De vrouw van de IJslandse president, Dorrit Moussaieff, reed ook mee.

Ongeveer 12.500 bezoekers worden deze dagen in Karlshorst verwacht. De burgemeester van Berlijn kondigde vooraf al aan: "Het samenkomen van 's werelds beste ijslanders en hun ruiters in Karlshorst zal ervoor zorgen dat vrienden van de paardensport uit de hele wereld naar Berlijn zullen komen." Hij hoopte dat de inwoners van Berlijn nu ook nieuwsgierig zijn geworden en komen kijken .

Voor foto's zie link

conniebothof

Re: Bonte verzameling ijslanders bij opening WK ijslanders

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 10:22

Ja geweldig....ik ga er zaterdag naar toe!
Connie

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 10:33

Gaaf hoor! Kan er helaas niet bij zijn, maar een vriend van mij is deelnemer :-)

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 11:43

Gaaf hoor! Met IJslanders kun je dus ook dwars door berlijn crossen... dat zie je die dressuurcracks toch niet doen ;-)

conniebothof

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 12:44

Wie is die deelnemer?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 14:23

Ninx schreef:
Gaaf hoor! Met IJslanders kun je dus ook dwars door berlijn crossen... dat zie je die dressuurcracks toch niet doen ;-)

jawel hoor, ik heb twee paarden waarmee dat rustig kan.

maar deze sneer is toch nergens voor nodig? Ik roep toch ook niet bij een reportage van Burghley 'dat kunnen die IJslanders nooit'. Ik vind het een prachtig nieuwsbericht, en volgens mij is dat het belangrijkste.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 14:23

Ninx schreef:

jawel hoor, ik heb twee paarden waarmee dat rustig kan.

maar deze sneer is toch nergens voor nodig? Ik roep toch ook niet bij een reportage van Burghley 'dat kunnen die IJslanders nooit'. Ik vind het een prachtig nieuwsbericht, en volgens mij is dat het belangrijkste.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 14:47

Ik refereer eigenlijk hieraan, dat moet toch wel enigszins herkenbaar zijn?:

Zo koel als ijs
'Wil je daar wel even weggaan met die paraplu?', roept de overspannen dressuuramazone. En voor je het weet heb je als nietsvermoedende toeschouwer een hysterische moeder in je nek. 'Je ziet toch dat ons paard er niet tegen kan!'

Bekende situatie? Ja he? Ik dacht het ook. En let wel: ik rijd geen wedstrijden meer, maar toen ik het wel deed reed ik dressuur, ik ben in de ZZ-licht uitgekomen. En ik ben dressuurjury en - instructeur.

Maar afgelopen weekend was ik op het WK voor IJslanders. Een IJslander is, voor wie er nooit eentje gereden heeft, een extreem heet paard. Geen slome harige pony. Maar toch zie je de deelnemers van het WK op de camping staan, met hun paard in een prikweitje er achter.

Zie je het even voor je, Anky en Sjef in de caravan en Salinero in een prikweitje er achter? Nee he?

IJslanderruiters trainen veelal in het bos. Dat is namelijk léuker dan in de bak of op de ovaalbaan. En als ze op het WK iets winnen, dan pakken ze de vlag van hun land en rijden met die vlag een ereronde voor uitzinnig juichend en met vlaggen zwaaiend publiek.

Stel je een groep dressuurruiters voor die een ereronde kan rijden met vlag. Dat beeld wil maar niet op je netvlies komen.

Tijdens een prijsuitreiking op het WK voor IJslandse paarden schrok een paard omdat hij met een been achter een hekje bleef haken, waarop het hele zootje er vandoor ging. Húp, die ovaalbaan over. En IJslanders kunnen hard. Ze lopen harder dan hardlopers op het 100 meter sprint.

Maar wat gebeurde er? Alle ruiters een grote grijns, publiek lachen, jury lachen. Eén rondje paniek en daarna stelde het hele clubje paarden en ruiters zich weer rustig op voor de prijsuitreiking.

Wat mij betreft zijn de IJslanderruiters en - amazones nog echte kerels. En hun paarden zijn nog echte paarden. Ook op internationaal topniveau. De kleine, harige, töltende viervoeters zijn weliswaar heethoofden, desondanks zijn ze toch zo koel als ijs. Way to go!

Daar kunnen de immer aangelijnde, ingepakte en overspannen dressuurpaarden van tegenwoordig, nog wat van leren.

Marjan Tulp
Hoofdredacteur Bit en Horses.nl
Onderschrift

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 14:51

best herkenbaar, maar ik zie de toegevoegde waarde van jouw eerste sneer en deze column niet. En ik ben bepaald geen overspannen hysterische dressuurmuts, maar ik heb een hekel aan dat onderlinge gekat.

(ik dacht dat alleen dressuurruiters dat deden ;) )

RavenIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 18:37

Leuk! Ik ga erheen van vrijdag tot zondag :)
(Ben het stiekem wel eens met Ninx trouwens.. Met het gemiddelde WK-dressuurpaard moet je inderdaad niet door Berlijn gaan lopen denk ik :P )

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 18:51

misschien wel, misschien ook niet. Maar wat voegt dat toe aan dit interessante bericht?

Veel plezier in Berlijn!

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 22:10

Ik vind het zo verschrikkelijk jammer dat ik er niet bij kan zijn.. Hopelijk over 2 jaar wel.. :)

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 22:41

Lielle schreef:
misschien wel, misschien ook niet. Maar wat voegt dat toe aan dit interessante bericht?

Veel plezier in Berlijn!

Men neemt die IJslandersport vaak niet erg serieus, en dat hoeft ook allemaal niet...
Maar ik kan me een tijd herinneren dat men op concours ging, en dat het er in de grote paarden net zo aan toe ging: meer lol, meer spektakel, meer gekkigheid... men kwam om gezamenlijk hun hobby te bedrijven en daar met elkaar van te genieten.

Ik hoop stiekem dat mensen dan dit soort foto's en beelden zien en denken: jammer dat het in de reguliere paardensport tegenwoordig vaak zo 'zuur' moet gaan....

Eigenlijk was mijn reactie helemaal niet zo diepgaand, maar nu je er zo op in gaat realiseer ik me dat dit wellicht toch ongeveer de kern is van wat ik eigenlijk wilde zeggen...

MiReRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 22:50

Wat gaaf, al die ijsco's!!
Kijk, eigenlijk heeft op elkaar kiften geen zin.
Het is ras eigen dat de meeste IJslanders wel tegen stadsdrukte kunnen.
Ze hebben van oorsprong geen natuurlijke vijanden, dat koele zit in het instinct.
In het instinct van dressuurrassen zit meestal iets dat bang is voor leeuwen of andere roofdieren.
Je kan de sensibelere paarden wel desensibiliseren, maar in oorsprong is het geen verdienste of onkunde van de een of de andere ruiter dat een paard is zoals hij is.
*Vrede en slaap lekker*

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 06:08

Jammer zulke berichten.......bereik je omgekeerd effect mee geloof ik.
Respect voor de dressuurruiters en de ijslanderruiters. Andere tak van sport ;-) lijkt me niet nodig om zo op elkaar te vitten. Niemand is per definitie beter.

Nu weer ontopic :-) leuk filmpje!

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 10:37

Leuk man, al die IJsjes! :D

Ik snap wel dat er zo gesneerd word eigenlijk.. Vind het heel jammer dat zoiets vrij onbenulligs als het CHIO vol bombarie op de voorpagina komt met elke dag een update en dat dit WK!!! het moet doen met 1 berichtje, ik snap wel dat de IJslandermensen zich een beetje ondergeschoven voelen...

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 10:56

Als IJslandermens besef ik dat onze sport een veel kleiner onderdeel van de 'paardensport' is dan bijvoorbeeld dressuur of springen. Ik verwacht dan ook geen dagelijkse updates in koeienletters op de voorpagina van Bokt. Is was al blij verrast dat er überhaupt aandacht besteedt wordt aan het WK.

Ik vind dat de estafette van Radegrund in Oostenrijk naar Berlijn (en dan vooral de afsluiter midden in het centrum) de IJslander en daarmee ook de IJslandersport wel heel mooi kenmerkt; de no-nonsense instelling van de (wedstrijd)ruiter en de kalmte en koelheid van het IJslandse paard.
Elkaar steken is ook helemaal niet nodig, maar er is een duidelijk verschil tussen de twee takken van de sport.. daar kunnen we met zijn allen niet omheen. Dat hoeft ook helemaal niet erg te zijn ;)