Houtzager wint 3* Grote Prijs van Het Vechtdal *video*

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ThePast03

Houtzager wint 3* Grote Prijs van Het Vechtdal *video*

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-13 18:39

http://www.knhs.nl

Op de terreinen van Stal Schuttert in Stegerij bij Ommen werd dit weekeinde de eerste editie van het internationale drie sterren springconcours verreden, dat werd afgesloten met de Grote Prijs. Jos Brinkman had een pittig parcours ontworpen, waarbij de tijd ook een rol speelde. Iets meer dan een kwart van de zestig ruiters liep tegen strafpunten aan voor het overschrijden van de tijd. Zeven combinaties van de zestig die in deze Grote Prijs van start gingen plaatsten zich voor de barrage en van hen ging Marc Houtzager met Sterrehof''s Uppity met de hoofdprijs naar huis.

Houtzager, die als zevende ruiter van start ging in het basisparcours, moest bijna dertig combinaties wachten eer hij wist dat hij zijn Uppity voor de barrage moest zadelen. "Voor parcoursbouwers is het moeilijk om hoger en breder te bouwen en ook aan de technische lijnen in het parcours zitten grenzen. Dan is de toegestane tijd ook een middel om de strijd te beslissen. Mede daardoor speelt die tijd steeds vaker een belangrijke rol. Ik heb in Uppity een snel paard en met mij had denk ik ongeveer de helft van de combinaties ook geen problemen om het parcours binnen de tijd te rijden", aldus Houtzager, die als eerste van het zevental barrageruiters de ring binnen moest. "Dat geeft je de mogelijkheid om een tijd neer te zetten, en dan maar hopen dat de anderen hun tanden daarop stuk gaan bijten. Als je later in de barrage van start had kunnen gaan had ik de gelegenheid gehad om te kijken waar tijd te winnen was. Nu had ik in de lange lijn langs het publiek misschien een galopsprong minder kunnen maken". De afgelopen maanden heeft Sterrehof's Uppity voor Houtzager de kar moeten trekken, omdat zijn Olympische paard Sterrehof's Tamino licht geblesseerd is. "Uppity is vaak mee geweest als tweede paard en dankzij zijn fantastische instelling en de wil om altijd zijn best te doen heeft hij probleemloos de rol van eerste paard overgenomen. Met Tamino gaat het herstel voorspoedig en hoop ik over drie maanden weer een beroep op hem te kunnen doen".

Voor veel combinaties was dit drie sterren concours de laatste voorbereiding op het EK, dat halverwege augustus in het Deense Herning plaatsvindt. Daar komt voor Zweden titelverdediger Rolf-Göran Bengtsson aan de start met Casall Ask, die nu in Ommen tweede werd. De uit Egypte afkomstige Nayal Nassar legde met Lordan beslag op de derde plaats.

Patrick Lemmen werd met de schimmel Zycalin W (Berlin x Carthago) vierde, net voor Jeroen Dubbeldam met Utascha SFN, die ook meegaat naar het EK. Regerend Nederlands Kampioen bij de Young Riders en Rabo Talententeamlid Sjaak Sleiderink kreeg door miscommunicatie met zijn paard Zhivago in de barrage een springfout en eindigde als zesde, net voor Gerco Schröder met New Orleans. Willem Greve (Markelo), die met Carambole reserve is voor het EK, liet in het basisparcours alle palen liggen, maar overschreed de tijd met 0.22 sec., waardoor hij als achtste eindigde. VDL Groep Verdi, die met Maikel van der Vleuten ook naar het EK gaat, kreeg een springfout in het basisparcours, maar overtuigde wel.

Meer info zie: http://www.jumpingdedriehoek.nl

Uitslag Grote Prijs (1.55m) (zo):
•1) Marc Houtzager (Rouveen) - Sterrehof's Uppity (Guidam x Epilot) - 0 / 0 - 39.40
•2) Rolf-Göran Bengtsson (Zwe) - Casall Ask (Caretino x Lavall I) - 0 / 0 - 40.57
•3) Nayel Nasser (Egy) - Lordan (Lordanos x Landor) - 0 / 0 - 41.37
•4) Patrick Lemmen (Sevenum) - Zycalin W (Berlin x Carthago) - 0 / 4 - 41.64
•5) Jeroen Dubbeldam (Weerselo) - Utascha SFN (Lux x Indoctro) - 0 / 4 - 43.85
•6) Sjaak Sleiderink (Weerselo) - Zhivago (No Limit x Kigali) - 0 / 4 - 44.56
•7) Gerco Schröder (Tubbergen) - New Orleans (Colbert x Carthago) - 0 / 8 - 41.31

Uitslag finale Young Horses :
•1) Hendrik-Jan Schuttert (Ommen) - Balboa HS (tygo x Furore) - 0 / 0 - 36.85
•2) Tim Holster (Dui) - Quido Rebel (Guidam Sohn x Lord0 - 0 / 0 - 36.96
•3) Pim Mulder (Zwolle) - Blizzerd (Upgrade x Ahorn) - 0 / 0 - 36.98
•4) Maikel van der Vleuten (Someren) - Gantico - 0 / 0 - 37.61

Uitslag finale Kleine Tour (1.35m) (zo):
•1) Mario Wilson Fernandes (Por) - Chiquito Z (Chellano Z x Libero H) - 0 / 37.55
•2) Albert Zoer (Echten) - Budine (Tangelo van de Zuuthoeve x Voltaire) - 0 / 28.87
•3) Doron Kuipers (Mijnsheerenland) - Varios (Corland x Animo) - 0 / 28.89
•4) Maikel van der Vleuten (Someren) - VDL Groep Aristo Z (Air Jordan Z x Fortissimo) - 0 / 29.16

Uitslag Kampioenschap van de Stad Ommen (1.45m) (za):
•1) Dennis van den Brink (Nijkerkerveen) - Wennemars (Karandasj x Voltaire) - 0 / 0 - 37.74
•2) Gerco Schröder (Tubbergen) - Seoul (Thunder van de Zuuthoeve x Lancer II) - 0 / 0 - 37.85
•3) Harry Marshall (Ier) - Kingdom (Quidam de Revel x Muguet du Manoir) - 0 / 0 - 38.28
•4) Jeroen Dubbeldam (Weerselo) - Zenith SFN (Rash R x Fuego du Prelet) - 0 / 0 - 39.47

REGINA76

Re: Houtzager wint 3* Grote Prijs van Het Vechtdal *video*

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 18:57

Ben er geweest was mooie finale.
veel fotos gemaakt...
mooie paarden gezien.
goede controle na afloop springen.
heel veel publiek.

Papegara

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 19:00

Het was super!
Ook hier veel foto's en een leuke ervaring!

Miekje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 19:26

het was echt super! ook hier super veel foto's handtekening van Anky en erg genoten. organisatie was top. zeker voor herhaling vatbaar!
Maar ook super druk..

jabbie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 19:28

En super terrein en super bodem!!

Ekeif96

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 21:21

Toch grappig om te horen dat hij ergens nog 2 galop sprongen minder had kunnen rijden.
Maar ik dacht trouwens dat het in Stegeren is en niet Stegerij?

Papegara

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 21:22

Ja over het terrein niet te spreken!
WOW wat een stallen, de bak, de binnenpiste alles was zo perfect.
als ik veel geld heb weet ik het wel!!

Kyana18

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 21:48

ben ook geweest, leuke combinaties gezien.
ging heen met de gedachte dat ik er vorig jaar nog werkte :p

Miekje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 10:52

en het is Stegeren

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 14:40

Het is Stegeren, niet Stegerij.
Ben ook geweest, zaterdagavond was er al publiek zat, leuke show met die kleine welshjes (publiek mocht wel wat enthousiaster) en Wennemars was zo snel als de naam doet denken.
Zondag was het ontzettend druk, Marc meteen een scherpe barrage neergezet, enkelen hebben het geprobeerd maar helaas.
Meneer Schuttert deelde nog wat rake klappen uit richting de jury en het publiek was het er blijkbaar wel mee eens.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 18:19

Ja absoluut! Jan Schuttert had ook gewoon gelijk!

Mooi concours en mooie locatie en leuke sfeer.

Ekeif96

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 20:28

Waarom dan? Wat had de jury (niet) gedaan?

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 21:31

Nou de tijd stond heel krab. Waren veel veel ruiters die net doordat ze een halve seconde of 1 seconde over de tijd waren en daardoor niet in de barrage kwamen.

Dus toen de pauze kwam voor de barrage kroop meneer schuttert de video toren in met de microfoon en legde uit dat hij 's morgens met de jury had gesproken, hij wilde namelijk 2 seconden extra tijd erbij. De jury zei tegen hem dat hij daar niet over ging en dat ze de tijd niet gingen veranderen.
Toen zei Jan Schuttert door de microfoon, het klopt ik ga daar niet over. Maar ik bepaal wel wie er volgend jaar terug komen en dat zijn hun niet.
En daarmee bedoelde hij de jury.

Dit was ongeveer de strekking van het verhaal.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 22:29

En als de tijd een seconde extra was geweest, hoeveel ruiters waren er dan in de barrage geweest?
Het parcour op zich was niet heel technisch, het waren vooral veel tijdfouten die gemaakt waren.
Er waren er nu 7 in de barrage, wat een heel net aantal is.
De jury wordt ervoor betaald, zij willen een bepaald aantal in de barrage hebben en zo werkt het spel nu eenmaal. Je kunt nu eenmaal niet iedereen te vriend houden, alleen de beste kan winnen, of er nu 5 of 50 in de barrage zijn.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 00:06

Nou dan ben ik het niet met je eens. 7 is weinig.
Daarnaast waren er heel wat die echt een super net rondje reden.
En dan met 2 tienden teveel eindigden.
Je moet wel bedenken dat dit concour het van de bezoekers moet hebben die ook blijven.
Je hoeft geen entree te betalen. Geen parkeer geld.
Daarnaast is het landelijk dus geen hoog inschrijf geld zoals bijvoorbeeld in de wolden wel het geval is.
Ze moeten het dus uit de drankjes en eten halen.
Daarnaast waren er bijvoorbeeld vrijdag 17 in de barrage.
De 1ste zette meteen een snelle tijd neer en foutloos.
Nou je wilt niet weten hoe spannend het was.
Dat is sensatie.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 00:09

Nou ja. Deze jury is toch niet meer welkom. Dus probleem opgelost!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 22:53

17 is al vrij veel voor een barrage en als je dan zegt dat er 'al heel wat net een paar tienden buiten de tijd waren' dan denk ik dat je veel te veel combi's krijgt als je de tijd 2sec opschuift.
Evengoed, als de tijd echt te krap zou staan, hadden ze daar in de eerste paar combinatie's nog wat aan kunnen veranderen, dat was blijkbaar niet het geval.
Ik vind het vreemd om zo openlijk een jury te gaan bekritiseren, even onafhankelijk van of je gelijk hebt of niet. Het moest eens bij een dressuurwedstrijd gebeuren.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 23:41

17 is niet vrij veel.
Dat vind jij.
Maar meningen kunnen verschillen.
En toch jij kan zeggen dat je het raar vind om de jury openlijk over bekritiseren.
Maar Schuttert had wel het hele publiek achter hem.
Dan heeft hij toch iets gezegd waar veel mensen achter stonden.

_Jitske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 18:25

Daantjuhhh: Deze wedstrijd was niet landelijk, het was internationaal ;) Er wordt dus wel degelijk geld binnengehaald aan startgeld en dergelijke. Publieksopkomst was onverwacht heel hoog, dat is mooi meegenomen, maar een concours met gratis entree moet niet bestaan van de consumpties van het publiek.

Ik vond het geen slimme zet om de juryleden en de parcoursbouwers zo te bekritiseren. De juryleden zijn heel capabele en internationaal jurerende juryleden. Daarnaast vond ik het ook een mooi en eerlijk parcours. De ene keer heb je nou eenmaal wat meer mensen in de barrage, de andere keer wat minder, dat hoort bij de sport :)

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 20:31

Het was niet internationaal.
Alle buitenlanders kwamen uit voor een Nederlandse stal!

_Jitske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 18:29

Dan moet je toch even iets beter kijken waar mensen vandaan komen en voor welke stal zij rijden. Daarnaast, via http://www.jumpingdedriehoek.nl kun je zowel het vraagprogramma als startlijsten/uitslagen zien waarmee dit bevestigd zal worden. :)

RiderLiza

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 19:29

daantjuhhh schreef:

Nou, dan zou ik toch van jou graag willen weten voor welke Nederlandse stal Rolf uitkomt. Want, last time I checked, was hij nog steeds mijn favoriete ZWEED. Uit ZWEDEN. Maarja, vem vet..

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 22:35

daantjuhhh schreef:

Op wiens kosten zijn die allemaal afgereisd hierheen dan?
Als zij uit de kosten moeten komen van die 500 man publiek die er staat, doen ze wel iets goed fout.

Maar goed, ben het verder eens met Jitske :)