Twee paarden overleden op fokdag Friese paarden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ThePast03

Twee paarden overleden op fokdag Friese paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-13 23:00

http://www.bokt.nl / http://www.dehoefslag.nl

Tijdens de fokdag voor Friese paarden vorige week zaterdag in Drachten zijn twee paarden om het leven gekomen, zo meldt De Hoefslag.

Het merrieveulen Sinne S.R. (v. Norbert) kwam met een tweede premie uit de ring, even later zakte het veulen bij de stallen plotseling in elkaar. Toegesnelde hulp met emmers water mocht niet meer baten, het veulen stief ter plekke op een leeftijd van slechts drie maanden oud.

Even later was de twingtigjargie modelmerrie Fenna van O (v. Hearke) in de baan en zij toonde zich daar fit en fris. Toen ze de ring verliet schrok ze van een omgevallen partytent en kwam ze niet tot bedaren. Ze zakte bij de stallen in elkaar en ook voor haar kwam de hulp helaas te laat.

Waarschijnlijk heeft het warme, drukkende weer de beide paarden parten gespeeld.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 23:03

:n Jeetje wat erg... Sterkte voor de eigenaren!

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 23:04

Ach jee toch, wat een drama .... wat ontzettend sneu ;(

pillow

Re: Twee paarden overleden op fokdag Friese paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 23:12

volgens de Leeuwarder courant ging het om een 22 jarige merrie. En het veulen zou bij het brandmerken helemaal over de rooie zijn gegaan en door de hitte in elkaar gezakt zijn. Het is wel erg als je zoiets overkomt

Kermis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 23:14

Wat vreselijk om te lezen... Zoo zonde!

monnikenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 23:14

brandmerken????????

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 23:15

brandmerken? eeuh 2013?
mijn friesje van 2012 heeft geen brandmerk hoor.

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 23:16

Branden doen ze in Nederland niet meer, bovendien heb ik daar nog nooit een veulen van zien flippen.

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 23:17

Zal wel chippen moeten zijn dan. Sterkte voor de eigenaren, lijkt me verschrikkelijk om zo je paard te moeten verliezen.

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 23:20

Chillen voelt een paard helemaal niet , voor dat die het doorheeft zit de naald er al in .

Edit : chippen bedoel ik natuurlijk :')

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 23:22

Sjors schreef:
Chillen voelt een paard helemaal niet , voor dat die het doorheeft zit de naald er al in .

Dat is wel een beetje afhankelijk van je chipper. Die van het KWPN uit mijn oude regio was bang en onhandig en dan is het een lastig karwei. Degene die ik in deze regio heb is top en dan is het inderdaad een klusje van niets.

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 23:24

wat erg zeg

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 23:24

Anoeska27 schreef:
Sjors schreef:

Dat is wel een beetje afhankelijk van je chipper. Die van het KWPN uit mijn oude regio was bang en onhandig en dan is het een lastig karwei. Degene die ik in deze regio heb is top en dan is het inderdaad een klusje van niets.

Ja dat klopt maar ik ben er even vanuit gegaan dat die beste meneer / mevrouw het gewoon rustig en handig gedaan heeft .

Femek2902

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 23:27

Van chippen kan een veulen ook flink flippen hoor... Ik heb er vaker bij staan kijken en menig veulen staat behoorlijk te springen..

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 23:27

pillow schreef:
volgens de Leeuwarder courant ging het om een 22 jarige merrie. En het veulen zou bij het brandmerken helemaal over de rooie zijn gegaan en door de hitte in elkaar gezakt zijn. Het is wel erg als je zoiets overkomt

Heb je daar een linkje oid van?
Kan er niets over vinden.....bvd.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 23:28

Wat erg...! Maar wie gaat er nou met dieren op stap met zulke hitte? Dan kun je er op wachten dat er wat mis gaat.

_Animo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 23:56

Ah wat erg.. :(

DynamiteS

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 00:12

sjuus, hopen dat het in Hilvarenbeek alles blijft leven, maandag zou het ook warm worden..

Hope2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 07:15

Jeetje wat verschrikkelijk. sterkte voor de eigenaren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 07:27

Heel erg, maar ook ik begrijp niet dat men met levende wezens op stap gaat tijdens zulk heet weer. Hier stonden ze in de schaduw al te zweten in de wei en ging er twee keer zoveel water doorheen als normaal, en dan staan ze nog in hun eigen veilige omgeving en hoeven ze niks te doen. Een dier (en zeker een prooidier) laat vaak pas laat zien dat ze ongemak hebben, tijdens zulke hitte kan dorst/te veel prikkels al snel te veel worden. Dat risico ga je dan toch niet nemen?

Ik begrijp vanuit organisaties ook niet dat concoursen, keuringen e.d gewoon doorgaan. :n Voor mensen is het al afzien, maar die kiezen er nog zelf voor. Dieren kunnen de keuze niet maken, die moet je er dan toch tegen (willen) beschermen, zowel als eigenaar als organisatie.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 07:31

Jemig..ze hadden het inderdaad beter niet door kunnen laten gaan met die warmte denk ik.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 07:53

Femek2902 schreef:
Van chippen kan een veulen ook flink flippen hoor... Ik heb er vaker bij staan kijken en menig veulen staat behoorlijk te springen..

Ik neem aan dat beide paarden al gechipt waren, volgens de nieuwe wetten zouden nu alle paarden al gechipt moeten zijn. En ik mag toch hopen dat paarden die bij een stamboek aangesloten zijn al lang gechipt zijn voor ze de weg opgaan.

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 07:55

Wat verschrikkelijk, sterkte aan de eigenaren.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 07:58

pillow schreef:

Als je iets meld wil je het dan ook goed melden. Kan je zeggen dat de eigenaar het op een ander forum heeft verteld wat er is gebeurt. En dat dit dus helemaal niet klopt. Ten eerste wordt er niet meer gebrandmerkt en ten tweede is het na het chippen gebeurd. Ze zouden merrie en veulen in een stal daar zetten. Bovendien is het helemaal niet bekend dat het door de hitte kwam bij beide paarden.

http://forum.friespaardenforum.nl/viewt ... 57&t=16313

newt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 07:58

Anoeska27 schreef:
Branden doen ze in Nederland niet meer, bovendien heb ik daar nog nooit een veulen van zien flippen.

Nog nooit bij t merken gestaan zeker. Tuurlijk raken daar enkelen behoorlijk van over de rooie. Zelfs veulens door gestorven maar dan veelal door acuut wegspringen in de hekken belanden of benen verkeerd afzetten/ neerzetten en breken... gelukkig afgeschaft!!

En ook chippen is pijnlijk. De handeling is alleen sneller waardoor de veulens meer schrikken van de vlotte beweging vd chipper dan van de naald zelf.

Zonde voor de dieren. De warmte zal zeker mee hebben gespeeld. Ook ik begrijp niet waarom ze in de hitte concoursen en evenementen niet aflassen. Maar volgensmij was t niet zo hele warm hier afgelopen zaterdag.

Veulen chippen is bij de friezen ook op de keuring. Zoveel weken na geboorte word er gechipd. Heb je een vroeg veulen kan dat al daar. Met KWPN ook zo.
Laatst bijgewerkt door newt op 04-08-13 08:01, in het totaal 2 keer bewerkt