Nieuw ezelras op komst

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Nieuw ezelras op komst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-13 11:12

www.mensport.nl / www.bokt.nl

De twee ezelliefhebbers Eilko en Annerie de Jonge uit Olst zien de geboorte van hun twee ezelveulens Désir en Doudou als het begin van een nieuw ezelras. Een naam voor het ras hebben ze al: de Salliër, waarmee ze verwijzen naar Salland, de streek waar de twee veulens zijn geboren. De raskenmerken zijn een robuuste bouw, een halflange vacht en een Sallands karakter. Dat laatste wil zeggen dat de ezels rustig en betrouwbaar en werkwillig zijn. De kleur varieert van donkerbruin tot bijna zwart.

Eilko en Annnerie de Jonge hebben een ezelinnenmelkerij en verhuren ezels voor wandelingen. Tevens fungeren ze als opvangadres voor verwaarloosde ezels. Hun stichting De grote ezel hebbben ze in 2009 opgericht.. Omdat ze voor hun melkerij drachtige ezels nodig hebben, kwamen ze op het idee de ezelinnen niet zomaar te laten dekken, maar bewust te gaan fokken op robuuste werkezels met een stokmaat van 1.30 tot 1.45 meter. Als basis van hun fokkerij dienen Pyrenese ezels. De stichting De grote ezel beschikt over 21 ezels, merries en ruinen. De bedoeling is dat er elk jaar twee veulens worden geboren.

Rianne11_42

Re: Nieuw ezelras op komst

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 11:13

Euh.. ok. En waarom zien ze dat precies als begin van een nieuw ras? Zo kan ik een veulen van mijn pony ook wel een nieuwe rasnaam geven :+

eldora1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 11:20

Rianne11_42 schreef:
Euh.. ok. En waarom zien ze dat precies als begin van een nieuw ras? Zo kan ik een veulen van mijn pony ook wel een nieuwe rasnaam geven :+

Helemaal gelijk

dyoka

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 11:22

Ik begrijp het ook niet helemaal. :+

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 11:47

En het is ook nog eens niet officieel, dan is het geen ras maar een gewone kruising.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 11:51

Maar het is wel het begin van een nieuw ras. Heel veel rassen zijn ontstaan door kruisingen tussen andere rassen.

Of het ras groot gaat worden en een lang leven is beschoren is maar de vraag. Twee veulentjes per jaar zet natuurlijk geen zoden aan de dijk. Als je echt een nieuw ras wilt creëren zal je het iets groter aan moeten pakken en een goed fokprogramma op moeten stellen.

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 18:40

Dorus schreef:
Maar het is wel het begin van een nieuw ras. Heel veel rassen zijn ontstaan door kruisingen tussen andere rassen.

Of het ras groot gaat worden en een lang leven is beschoren is maar de vraag. Twee veulentjes per jaar zet natuurlijk geen zoden aan de dijk. Als je echt een nieuw ras wilt creëren zal je het iets groter aan moeten pakken en een goed fokprogramma op moeten stellen.

Maar wel handig om met twee te beginnen toch?
Stel dat ze er vijftien hadden laten dekken en het pakt totaal anders uit als verwacht.
Dan zijn ze eigenlijk gewoon goed bezig.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 18:44

Ik vraag me af waarom ze niet gewoon met bestaande rassen fokken? Kan niet echt iets vinden wat ze nou zouden willen verbeteren. Dit is gewoon een kruising, geen nieuw ras. Tenzij er mee door wordt gefokt maar ik kan me niet voorstellen dat dat hard gaat lopen als zij de enige zijn die deze ezels fokken... iets wordt niet zomaar een nieuw ras natuurlijk. Op hun site lees ik dat de ezels die bij hen gefokt zijn achter hun naam 'de Salliër' geplakt krijgen, maakt het echter nog geen ras.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 18:44

Ben benieuwd wat het dan gaat worden, dat het dan officieel een ras wordt.

Voor nu is het gewoon een kruising, toch.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 18:46

:') Met twee veulens per jaar slaat dit bericht natuurlijk helemaal nergens op, maar een leuke reclamestunt is het wel.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 18:48

Ragdollcat schreef:
Ben benieuwd wat het dan gaat worden, dat het dan officieel een ras wordt.

Voor nu is het gewoon een kruising, toch.

Ja. Je kan het wel zelf een naam geven, maar dat maakt het nog geen ras natuurlijk. Kan er niet gek veel over vinden maar zo te lezen zijn het gewoon Pyrenese ezels die ze zelf een andere rasnaam geven.

Niet dat ik het niet leuk zou vinden hoor, maar je fokt niet 'zomaar' even een nieuw ras :+

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 19:23

Eerder inderdaad een reclamestunt. Zeker omdat 2 melkgevende ezelinnen toch niet bepaald veel opbrengst geven qua melk, dan heb je er fors meer nodig. Inkomsten zullen dus ergens anders uit moeten komen.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 21:08

Hahaha de arabofries onder de ezels!

Mila11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 08:21

Okee?? Wat ik uit het verhaal kan brengen is geen nieuw ezelras maar gewoon een kruising. Toch? :o Anders is iedere kruising een nieuw ras! Vet cool! Mijn lievelingspony is een nieuw ras! :))

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 08:22

Ik heb zelfs een heel nieuw diersoort ontwikkeld: een muillander !
( muildiertje : kruising tussen een ezel en een shetlander )

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 08:27

shirley die kunnen zich alleen niet voortplanten :') en dat is best wel belangrijk als je een nieuw ras wilt :))

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 08:29

Wist dat ik ergens een foutje in de planning gemaakt had -O-

Maar het maakt hem daarom nog wel extra uniek en de enige in zijn soort *\o/*

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 08:33

Ach, zo heeft Walter Feltmann toch maar mooi de Aegidienberger 'gemaakt'. En dat is een heel succesvol ras geworden, dus waarom niet? Ook gewoon naar z'n eigen stoeterij genoemd. OK, je bent er niet in een paar jaar, maar dat beweert ook niemand en wie zegt dat het niet zou lukken?

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 09:14

Ibbel schreef:
Ach, zo heeft Walter Feltmann toch maar mooi de Aegidienberger 'gemaakt'. En dat is een heel succesvol ras geworden, dus waarom niet? Ook gewoon naar z'n eigen stoeterij genoemd. OK, je bent er niet in een paar jaar, maar dat beweert ook niemand en wie zegt dat het niet zou lukken?

Maar neem aan dat er daar wel meer van gefokt werden... en meer vraag naar is, dat zal ook schelen. Zeg ook niet dat het nooit zal lukken maar om de eerste twee dieren meteen als nieuw ras te bestempelen? Ik zou denken dat je eerst een paar generaties doorfokt voordat je aan een nieuw ras gaat denken?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 09:21

Als ik me goed herinneren heeft ook Walter in het begin met maar een paar dieren gefokt, en er ook al heel snel het label Aegidienberger opgeplakt, zodra bleek dat de eerste kruisingen idd bevielen...

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 10:39

Ibbel schreef:
Als ik me goed herinneren heeft ook Walter in het begin met maar een paar dieren gefokt, en er ook al heel snel het label Aegidienberger opgeplakt, zodra bleek dat de eerste kruisingen idd bevielen...

Volgens mij kun je pas van een ras spreken als er sprake is van een populatie die groot genoeg is om voort te blijven bestaan zonder inmenging van vreemd bloed. Je kunt wel een stamboek oprichten voor een bepaalde kruising, maar een stamboek maakt nog geen ras. Met twee veulens per jaar kun je wel je eigen stamboekje spelen, maar een gezond ras fokken is op die manier onmogelijk, want dan ga je binnen de kortste keren aan inteelt ten onder.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 10:51

Daarbij, nog niet zó gemakkelijk "ras" te definieren...
En dat vele rassen gebaat zouden zijn bij inmenging met "vreemd" bloed.