Regen deert kampioenen in Norg niet

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Regen deert kampioenen in Norg niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-13 08:03

www.hetshowpaard.nl

Eergistermiddag 30 juli om stipt 16.00 uur begon het nationaal Norgermarkt concours in Norg en om 11 uur ’s avonds, nadat Het sprookje van Norg was verteld, was het weer afgelopen. In de tussentijd werden 25 rubrieken voor tuigpaarden, hackney’s en tuigpaarden Fries ras afgewerkt en was het jaar 2013 vier kampioenen rijker.

De eerste titel die verreden werd was het VTN kampioenschap tuigpaarden voor het tweewielig rijtuig, gereden door dames van regio Noord. Acht dames kwamen in de baan waarvan de jury er drie uitnodigde voor de finale: plaatselijk favoriet Lucy Stevens met Wervelwind van Lammert Tel, Susan Bouwman met Egberdina’s Armani van Vogelzang/Bouwman en titelverdedigster Roelie Boverhof met Wonder van de Ursahof van de combinatie Steenbergen/Boverhof. De zwarte Wervelwind heeft niet de vorm van een paar weken terug, maar blijft daarentegen een chique paard met een mooi front en die sterk over de benen gaat. In de finale kwam hij even moeilijk op gang maar was net op tijd in balans om de titel binnen te halen. Susan Bouwman zat de winnaar dicht op de hielen met een Armani die eigenlijk geen misse pas maakte, maar minder spectaculair in beweging was en dus reserve kampioen werd voor Roelie met Wonder, die ook een constante koers liep.

Het tweede VTN kampioenschap was dat voor de vierspannen tuigpaarden, waarvan er zes in de baan kwamen. In deze eerste vierspan wedstrijd van het seizoen had Ulle Haarsma twee oude bekenden aangespannen als achterpaarden en wel zijn paar weken geleden verkochte Tobias van Freerk Helmus naast Varranno, die stal Mekkes sinds een week in mede eigendom heeft. Beide paarden hebben samen vele titels gewonnen en ook nu klikte het direct weer tussen beide vossen die het kampioensspan Zavanno en Celebration voor zich hadden lopen. Met deze vier ervaren paarden liep Ulle Haarsma regelrecht naar de titel, hoewel hij nog wel moest overrijden tegen Gerard van der Meulen met Sibour, Wapenaar en Wicher van Joop Witlox en Bonjovi van Allert Berghuis en Lambertus Huckriede met Cavanerno, Alfredo, Zilver en Unaniem.

In laatste genoemde spannen waren niet alle paarden even regelmatig als die van Haarsma en werden daarom tweede, Huckriede, en derde, Van der Meulen. De spannen van Nico Calis, Jan Bouwman en Jan Jordans volgden in deze volgorde. Hierna waren de tuigpaarden van het Friese ras aan de beurt in het nationale dameskampioenschap voor de sjees. Negen combinaties begonnen aan de wedstrijd waarvan de jury er vijf nogmaals wilde bekijken alvorens de kampioen aan te wijzen. Titelverdedigster Susan Bouwman reed Egberdina’s Tjardo van Peter Jung uit Oostenrijk met veel bravoure, waarbij de hengst ruim in de voorhand beweegt. Emmy de Jong stelde Maurits van Willem Wester ook bijzonder goed voor en hetzelfde kan gezegd worden van Setske de Jong met Pieter Paul. Jolanda Schreuder reed Chris fan Wylgster Pragt actievol rond maar verloor een voorijzer, waardoor ze nooit meer kon winnen en dus vijfde werd. Laatste finalist was Tjitske Bouma met Beene, die krachtiger liep dan in de eerste omloop en opklom naar een derde plaats voor Emmy de Jong met Maurits 437. Tjardo en Pieter Paul waren goed aan elkaar gewaagd op de steeds zwaarder worden baan, echter Susan en Tjardo hadden net iets meer over dan Setske en Pieter Paul, waardoor de titel voor het tweede jaar op rij naar stal Bouwman in Nijeveen ging.

Voor de hackney’s stond het VHN kampioenschap klavertje-3 op het programma en met vijf aanspanningen leek dit een echte wedstrijd te worden, ware het niet dat Johan Boeve al vrij snel uit de race was, later gevolgd door Bert de Rooij. De overgebleven drie combinaties reden gezamenlijk, in de stromende regen, over voor de wedstrijd en kreeg een nieuwe winnaar in de persoon van Werner Sweens met zijn drie Leyrun pony’s Miss Blue, Miss Lisa en Victorious, die als een echte eenheid optraden. Waar Jan Kennis al een aantal jaren oppermachtig is in de meerspanrubrieken sprong zijn voorpaard Domingo er nu te vaak uit en zo werd het een tweede plek met Reedhill’s Dancing Queen en Lowland’s Revelation als achterpaarden. Jan Jordans’ drietal liep zeker niet slecht, maar Baron’s Macho, Freddy en Van ’t Kolkland Gerrit misten de uitstraling van de eerste twee genoemden en dus werden ze derde.

In de andere hackney rubrieken vond de grootste verrassing plaats in de ereklasse grote maat waar Jan van de Westen met Shanie Strikeler Lambertus Huckriede met Wentworth Ebony versloeg. Beide reden gezamenlijk over en Strikeler ging voor en achter geweldig van de grond en was in het front ook best. Ebony miste het echte spectaculaire op de zware bodem en werd na lange tijd verslagen. George Borkent won met Madonna de limietklasse kleine maat, Jan van de Westen met Tygo de limietklasse grote maat en Lambertus Huckriede won met Magic Victory van de gebroeders Van Nispen de ereklasse kleine maat. Anneke Huckriede deed hetzelfde met Victory in de damesrubriek en de 78-jarige Jan Kennis won de tandemrubriek met Reedhill’s Dancing Queen en Domingo. Bij de wedstrijden voor regio Noord was Gerard van der Meulen twee keer winnaar met de paarden van Joop Witlox, eerste bij de tandems met Wicher en Sibour en later bij de spannen met Sibour en Wapenaar.

De generale voor het ereklasse kampioenschap aanstaande zaterdag in Uithuizen, werd verrassend gewonnen door Peter Stevens met Wonder van de Ursahof, terwijl Harm Jan Veenstra wederom de fokmerrieklasse won met Barazja C van Willem Clevering. De nationale tuigpaarden maakten het de juryleden niet makkelijk omdat er vele kwaliteitsvolle paarden in de verschillende rubrieken acte de presence gaven. De competitie werd gewonnen door Robbie van Dijk met dekhengst Eebert van Van Manen en Van Beest, Harry van Middelaar pakte met Brandy HBC de winst in de hoge limietklasse en Lambertus Huckriede troefde met Unaniem Leendert Veerman met Besterly Amadeus af, na arbitrale uitspraak. Ook Anneke won met Unaniem de damesklasse en Ulle Haarsma was met Zavanno en Celebration de onbetwiste winnaar bij de ereklasse tweespannen.

Lambertus Huckriede won met Alfredo en Cavanerno de limietklasse tweespannen. Peter van Veenen won de tweespanrubriek Fries ras met Idse en Lieke O.

In de eenspancompetitie was Sybren Minkema koploper met Chris fan Wylgster Pragt en Age Okkema versloeg met een super bewegende Thorben 466 Udo de Haan met Christiaan PJ in de limietklasse. Udo herstelde zich in de ereklasse door deze winnend af te sluiten met Wopke van de Demro Stables. In de afsluitende randemrubriek was Frits de Jong de beste van de vier deelnemers met Pieter Paul, Bareld fan Hylpen en Date. Het Sprookje van Norg werd deze keer verzorgd voor de rijders van regio Noord en was ook een groot succes.

Egberdina’s Tjardo prolongeerde in handen van Susan Bouwman de titel in de damesklasse (Foto: www.rijkvanvulpen.nl)

mistid

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 08:46

Jammer van de regen, maar hoe zulk mooi of slecht weer het ook is in Norg, het publiek blijft altijd! Was zoals elk jaar weer een mooi concours en super gezellig. Waar zie je tegenwoordig nou nog dat werkelijk al het publiek mee doet met "van voor, naar achter, van links, naar rechts" :D kreeg meneer de Ruiter toch weer mooi voor elkaar. Sprookje was ook dit jaar weer mooi om te zien.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 09:14

Het was vreselijk jammer van de regen. Ik ben 3 keer in de ring geweest, eerste keer nog redelijk droog gebleven (regende wel op het voorterrein), maar de andere 2 keer gruwelijk nat geworden, vooral tijdens het kampioenschap klavertje 3. Zelfs mijn onderbroek kon je uitwringen. Titel verloren, maar wat was ik blij dat ik van de kar af kon en wat droogs aan kon trekken.

Publiek, het is ongelooflijk, rijen dik, ze blijven de rijders een warm hart toe dragen en enthousiast, weer of geen weer. Norg blijft ook altijd een fantastisch concours om te rijden.

mistid

Re: Regen deert kampioenen in Norg niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 09:32

Neon, ik mis je elk jaar weer! Ik heb achter ook nog 2 stallen geholpen en daar waren mensen in het wit bij die niets droogs en nieteens een jas bij zich hadden (ook wel een beetje dom, de voorspelling was al niet goed), dan had jij geluk dat je iets droogs bij je had!

Ik verbaas me altijd weer over de hoeveelheid publiek in Norg. Op de tribunes is geen plekje meer over, met geluk is er nog een plekje op de trappen te vinden. Voor elk etenskraampje, zelfs voor de ijskraam, staat een rij en de VIP is afgeladen. Echt top +:)+

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 09:35

Inderdaad een super mooi concours om te rijden. Ik heb gelukkig geluk gehad dat het net droog was in de tijd dat ik bezig was. Maar oh wat had ik een medelijden met de mensen af en toe in de stromende regen :=

Maar idd het blijft een super gezellig concours met veel publiek en een geweldige sfeer! Wen voorbeeld voor andere concoursen, alles was top geregeld! Op naar volgend jaar :D

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 12:13

Ook wij hadden geen regenkleding bij, hing nog in de andere vrachtwagen. :o Alleen wat jacks, maar bij een kampioenschap wil je toch niet in regenkleding op de kar zitten. Dus maar zeiknat worden.
Droog ondergoed hebben we zelfs standaard bij, waar we ook de vrouw van Jan Jordans mee blij gemaakt hebben. Na eerst het vierspan kampioenschap, en daarna het klavertje drie, kon je die ook uitwringen. :(:)

Overigens waren de voorspellingen voor in het zuiden van het land (die heb ik op de telefoon) helemaal niet slecht, en daar is het ook niet zo nat geweest. Vriendlief keek al mee op de buienradar en zei al dat het constant bij omgeving Norg te doen was met de buien.

Mistid, in OPmeer herkansing, Rijs ben ik niet bij. Daar bij die grijze bus. :)

Edit: http://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/driedui ... urs-norg-1
Op 23 seconden, de grijze bus. :D Mooie impressie ook van de drukte. :j

mistid

Re: Regen deert kampioenen in Norg niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 13:03

Wilde de link net neerzetten en vragen of dat de grijze bus was :D toen zag ik je edit. Als ik de bus nog een keer ergens zie staan kom ik wel even babbelen als je het dan niet te druk hebt!
Opmeer en Rijs ga ik beide niet heen. Loop niet meer bij een stal, dus kom eigenlijk alleen maar als publiek. Bovengenoemden zijn dan iets te ver om eventjes heen te gaan.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 15:41

Ja dus, die grijze bus, met toen nog 3 doodrelaxte pony's, is wat anders als ze voor de kar staan. :D
Buitenpost ben ik niet bij, Drogeham is nog de enige wedstrijd een beetje in jouw hoek waar ik ben. :)

KirstenChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 09:40

mistid schreef:
Jammer van de regen, maar hoe zulk mooi of slecht weer het ook is in Norg, het publiek blijft altijd! Was zoals elk jaar weer een mooi concours en super gezellig. Waar zie je tegenwoordig nou nog dat werkelijk al het publiek mee doet met "van voor, naar achter, van links, naar rechts" :D kreeg meneer de Ruiter toch weer mooi voor elkaar. Sprookje was ook dit jaar weer mooi om te zien.

haha ja hij was echt een gangmaker! leek vooral leuk als je naar de tribune keek en die paraplu's :')
De ergste regen begon net op het moment dat ik moest groomen -O-