www.nieuwsblad.be
Ingezonden door een Bokker
Op Pikkeling-zondag ontstond rond de middag tumult toen twee losgeslagen trekpaarden met kar over de bezoekersweide liepen. Er vielen geen gewonden, maar de eigenaar overweegt om de paarden vanaf volgend jaar thuis te laten op zondag.
Marc De Croes uit de Achterstraat in Meldert, die jaarlijks met de hele familie aan het Pikkeling-gebeuren meewerkt, moet nog bekomen van het incident dat zondag voorviel.
Omstreeks 13.30 uur werd zijn geliefd 17-jarig trekpaard Quichot onrustig, waarna het gebonden aan een tweede trekpaard Boris de Pikkelingweide opliep.
Aangezien de losgeslagen boerenpaarden, elk zo'n 900 kilogram zwaar, een kar achter zich meesleepten, ontstond even paniek op de weide. Op dat moment waren er een vijftigtal bezoekers, die zich snel naar een veilige plek haastten of zich uit angst op de grond lieten vallen.
Er vielen uiteindelijk geen gewonden, maar Marc is nog steeds erg onder de indruk van wat gebeurde. ‘Ik werk al 57 jaar met trekpaarden, dit heb ik nog nooit meegemaakt’, zegt een zichtbaar geëmotioneerde Marc. ‘De paarden staan al jaren op de Pikkeling en doen mee aan verschillende stoeten. Quichot werd na de middag onrustig door de muziek en een stoommotor die begon te draaien. Toen moet hij gestoken zijn, waarschijnlijk door een daas, want hij draaide zijn hoofd bruusk naar links. Hij bleef steken met zijn bit, raakte in paniek waarna dat loskwam en hij onbestuurbaar de wei opliep en het tweede paard en de kar meetrok. Ze liepen over stoelen, en van het gekletter kregen ze waarschijnlijk nog meer schrik. De kar heeft zichzelf iets verder klemgereden toen ze tegen een betonnen paaltje botste.’
In een mum van tijd stond de hele familie rond de paarden, waardoor de dieren kalmeerden. ‘We kregen direct steun van veel mensen’, zegt Greta, de vrouw van Marc.
De hulpverleners van Het Rode Kruis boden Marc, die in shocktoestand verkeerde, hulp aan. Na het voorval van zondag overwegen zowel de Pikkeling-organisatie als Marc De Croes om de paarden volgend jaar niet meer op de bezoekersweide te laten.
‘Wellicht vervangen we de paarden op zondag door een tractor’, zegt festivalvoorzitter Erwin Sabbe. ‘De trekpaarden zullen enkel zaterdag te zien zijn tijdens de paardenprijskamp.’
Ook Marc De Croes denkt aan die oplossing. ‘Ik mag er niet aan denken dat dit zondag later op de dag gebeurd zou zijn, wanneer de wei vol stond. Gezien de gebleken risico's twijfel ik zelf ook ernstig om de paarden zondag nog mee te nemen.’
De 45ste Pikkeling zal volgend jaar plaatsvinden in Meldert, aan de hoeve van Marc De Croes en zijn familie.