Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Traiectum schreef:Maar als er meerdere klonen rondlopen, hoe kun je dan in hemelsnaam bewijzen wie wie is?
ariatje schreef:Traiectum schreef:Maar als er meerdere klonen rondlopen, hoe kun je dan in hemelsnaam bewijzen wie wie is?
Daar heb je een heel sterk punt!
Stel: Kloon 1 van eigenaar 1 wint een kampioenschap. Jaren later beweert eigenaar van 5 van kloon 5 dit kampioenschap te hebben gewonnen tegenover, laten we zeggen, een aspirant koper. Aspirant koper wil dit checken maar hoe?
bliver schreef:als ze nou echt een topper klonen dan snap ik het nog maar ze klonen dus paarden uit moeders die helemaal niet geregistreerd zijn. Als het een voorwaarde is van een stamboek dat de moeder ook geregistreerd moet zijn dan is er toch geen discussie dan is het toch gewoon te onderbouwen. Is dit niet een half bericht????
Sammie schreef:Door de uitslag te checken lijkt mij?Jullie denken iets te moeilijk. Genetisch zijn de paarden hetzelfde, maar dat wil niet zeggen dat ze er ook hetzelfde uitzien of dat het een garantie is dat de kloon ook zo zal presteren als de ‘eerste’ of als kloon 2-5.
Dan moet je via foto's gaan aantonen wie wie is, en dankzij photoshop is dat ook niet echt betrouwbaar.
troi schreef:Tja, het mooie aan de aqha vind ik eigenlijk dat ze de hengstenkeuze bij de consument laten liggen door geen dekhengst keuringen te organiseren. Dat systeem werkt blijkbaar prima aangezien niemand het tot nu toe heeft gewijzigd. Als een merriehouder in staat wordt geacht om in zo'n overweldigend aanbod aan dekhengsten een goede keuze te maken, en dat zijn echt lang niet allemaal toppers, lijkt me ook geen probleem om aan dit bestand klonen toe te voegen eigenlijk. Dat reguleert zichzelf wel.
De fokkers worden nog veel meer op kosten gejaagd, en ga je buiten die regels krijg je de grootste problemen. En aangezien dit om EU regels gaat kan je er echt op wachten dat ze ook in Nederland ingevoerd gaan worden. Dat is alleen maar een kwestie van tijd. Traiectum schreef:Ik kan heel goed begrijpen dat de AQHA geen klonen wil toelaten. Fokken moet gaan om verbeteren van de ouderdieren, niet om kopieën maken. Maar de belangrijkste practische reden lijkt me dat er binnen dit stamboek (alle stamboeken, neem ik aan) DNA wordt gebruikt om een paard te identificeren. Hoe moet dat bij een kloon? Dat dier is genetisch identiek aan het ouderdier. Nu kun je bij 1 kloon dat nog wel uitzoeken, omdat het ouderdier de oudste is en dat kun je (meestal) wel aan de tanden afzien. Maar als er meerdere klonen rondlopen, hoe kun je dan in hemelsnaam bewijzen wie wie is?