Jury muurvast in AQHA rechtszaak

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Jury muurvast in AQHA rechtszaak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-13 09:20

http://www.bokt.nl / http://www.amarillo.com

De rechter in Texas, Amerika heeft de jury opdracht gegeven om opnieuw tot een beslissing te komen. De jury moet beslissen of het AQHA stamboek in hun recht staat om gekloonde paarden te weren uit hun stamboek. Afgelopen vrijdag was de jury ruim twee uur in vergadering. Gisteren zaten de juryleden zeven uur om de tafel. Tegenover de rechter gaven zij aan dat ze muurvast zaten en stelden aanvullende vragen. Deze week gaan zij verder.

Volgens een krant uit Amarillo (thuisbasis van het AQHA stamboek), stelde de jury vragen over de monopoly positie van het stamboek. Ook zouden er vragen gesteld zijn over het toekennen van een schadevergoeding. De rechter kon deze vragen niet beantwoorden. Volgens de krant is de jury daarom waarschijnlijk geneigd om de eisers, Gregg Veneklasen (dierenarts uit Amarillo) en Jason Abraham, gelijk te geven. Zij hebben een aantal gekloonde Quarters, die nu niet in het stamboek opgenomen mogen worden. De AQHA weigert namelijk gekloonde paarden.

De advocaten van de AQHA zeiden gedurende de rechtszaak onder meer dat gekloonde paarden niet uit een geregistreerde vader of moeder komen, één van de regels om opgenomen te kunnen worden in het stamboek. Paarden die op een andere manier gefokt zijn worden wel in het stamboek opgenomen. Zij zijn van mening dat het stamboek zelf de regels van toelating mag bepalen en dat de eisers van de regels op te hoogte waren voordat zij met gekloonde paarden gingen fokken.

De advocaten van de eisers beweerden dat de AQHA er een monopoly positie op nahoudt door deze paarden te weren uit het stamboek, wat namelijk ook betekent dat de paarden niet mee mogen doen aan wedstrijden en keuringen. Wedstrijden waar miljoenen dollars in om kunnen gaan.

Voor Abraham is er nog een extra reden dat de rechtszaak door beide eisers gewonnen gaat worden: hij krijgt 10 procent aan royalty’s van ViaGen, het bedrijf waar eisers' paarden zijn gekloond.

Zolang de rechtszaak nog loopt mogen de advocaten, op last van de rechter, niks zeggen.

Verwant artikel
[VN] AQHA stamboek voor rechter vanwege weigeren klonen
[VN] Rechtzaak tegen de AQHA

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 16:44

Misschien moeten ze dan eerder naar de toelating aan wedstrijden kijken, dan opname in een stamboek. Klonen is wat anders dan fokken, dus dat deze dieren niet in het stamboek worden opgenomen vind ik niet raar. Nou vindt ik het sowieso maar een enge bedoeling, dat klonen...

xPabloBokt
Fotograaf

Re: Jury muurvast in AQHA rechtszaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 22:49

Ik snap heel goed dat ze de paarden niet toelaten. Als je de moeite niet kunt doen om ze gewoon normaal natuurlijk te fokken snap ik ook niet waarom je ze zo graag in het officiële stamboek wil hebben. Het zijn in feite replica's van vorige paarden en dus niet uniek. Ik vindt klonen sowieso al een erg raar idee en ik snap niet waarom je het zou doen. Zo blijft het fokken alleen maar stilstaan. Klooien met genetica vindt ik sowieso echt niks. De toelating in wedstrijden swa, daar moeten ze eerder naar kijken dan de toelating in het stamboek. Ik vindt dit geen echte unieke Quarters dus ik vindt het ook heel normaal dat ze niet opgenomen mogen worden van de AQHA.

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 05:50

als ze nou echt een topper klonen dan snap ik het nog maar ze klonen dus paarden uit moeders die helemaal niet geregistreerd zijn. Als het een voorwaarde is van een stamboek dat de moeder ook geregistreerd moet zijn dan is er toch geen discussie dan is het toch gewoon te onderbouwen. Is dit niet een half bericht????

ariatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 12:06

Misschien maar een zuster stamboek oprichten voor klonen....

Paarden met dezelfde naam als het origineel maar dan net zo als met verloren kentekens een 1tje en 2tje erachter...
Dan kunnen deze klonen tegen elkaar lopen....

Maar jongens, waar zijn we toch mee bezig?! Waar gaat dit over? Alleen maar poen toch?

Traiectum

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 12:12

Ik kan heel goed begrijpen dat de AQHA geen klonen wil toelaten. Fokken moet gaan om verbeteren van de ouderdieren, niet om kopieën maken. Maar de belangrijkste practische reden lijkt me dat er binnen dit stamboek (alle stamboeken, neem ik aan) DNA wordt gebruikt om een paard te identificeren. Hoe moet dat bij een kloon? Dat dier is genetisch identiek aan het ouderdier. Nu kun je bij 1 kloon dat nog wel uitzoeken, omdat het ouderdier de oudste is en dat kun je (meestal) wel aan de tanden afzien. Maar als er meerdere klonen rondlopen, hoe kun je dan in hemelsnaam bewijzen wie wie is?

ariatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 12:33

Traiectum schreef:
Maar als er meerdere klonen rondlopen, hoe kun je dan in hemelsnaam bewijzen wie wie is?

Daar heb je een heel sterk punt!

Stel: Kloon 1 van eigenaar 1 wint een kampioenschap. Jaren later beweert eigenaar van 5 van kloon 5 dit kampioenschap te hebben gewonnen tegenover, laten we zeggen, een aspirant koper. Aspirant koper wil dit checken maar hoe?

Traiectum

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 12:46

ariatje schreef:
Traiectum schreef:
Maar als er meerdere klonen rondlopen, hoe kun je dan in hemelsnaam bewijzen wie wie is?

Daar heb je een heel sterk punt!

Stel: Kloon 1 van eigenaar 1 wint een kampioenschap. Jaren later beweert eigenaar van 5 van kloon 5 dit kampioenschap te hebben gewonnen tegenover, laten we zeggen, een aspirant koper. Aspirant koper wil dit checken maar hoe?

Zeker als ze in hetzelfde jaar geboren zijn, lijkt me dit onmogelijk. Misschien via chippen, maar een chip kan verdwijnen, goedschiks of kwaadschiks. Plus dat in Amerika chippen volgens mij niet eens verplicht is.

En er zijn zoveel situaties te bedenken.
Stel, er zijn 5 klonen van 1 hengst.

Kloon 1 wordt gestolen. Eigenaar 1 beweert dat kloon 3 zijn gestolen paard is.

Kloon 2 behaalt grote successen in de wedstrijdring, en is daardoor duurder als dekhengst. Iemand dekt zijn merrie met de veel goedkopere kloon 5 en beweert dat de vader kloon 2 is, waardoor het veulen ook meer waard is.

Enzovoort.

Ik kan me voorstellen dat klonen voor wetenschappelijk onderzoek nuttig kan zijn, om meer inzicht in het ontstaan van erfelijke aandoeningen te krijgen. Maar voor een stamboek? Nee.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-13 12:49

Door de uitslag te checken lijkt mij? :D Jullie denken iets te moeilijk. Genetisch zijn de paarden hetzelfde, maar dat wil niet zeggen dat ze er ook hetzelfde uitzien of dat het een garantie is dat de kloon ook zo zal presteren als de ‘eerste’ of als kloon 2-5.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 12:58

bliver schreef:
als ze nou echt een topper klonen dan snap ik het nog maar ze klonen dus paarden uit moeders die helemaal niet geregistreerd zijn. Als het een voorwaarde is van een stamboek dat de moeder ook geregistreerd moet zijn dan is er toch geen discussie dan is het toch gewoon te onderbouwen. Is dit niet een half bericht????

enige idee wat klonen kost???? natuurlijk zijn ze geregistreerd.
het gaat erom dat ze willen dat NAKOMELINGEN van een kloon geregistreerd worden.
aangezien een kloon zelf niet geregistreerd kan zijn komen zijn/haar nakomelingen dus uit niet-geregistreerde ouders.

wat ze bv hebben gedaan is een super top dekhengst die al jaren overleden is gekloont. ze willen nu dat de nakomelingen van die kloon geregistreerd worden en kunnen deelnemen aan wedstrijden. deze dekhengst zette super nakomelingen op de wereld dus logisch dat ze er daar nog een paar van willen hebben :-)

persoonlijk ben ik ook tegen klonen in een stamboek. dalijk krijg je goede hengsten bv meteen een keer of 10, waardoor je ook sneller doorfok krijgt omdat iedereen dan met bepaalde hype-hengsten kan fokken (of een van zijn 9 klonen). nee dank je.... ik denk echt dat de gevolgen nog niet te overzien zijn...

ariatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 13:00

Daar zit em nu juist de kneep...
Wij denken dan misschien moeilijk, maar ik denk dat wij zelfs maar niets verzonnen kunnen krijgen hoever kwaadwillende zullen gaan indien er grote geldbedragen mee gemoeid zijn.

Chippen is allang achterhaald als waterdicht systeem....

Traiectum

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 13:04

Sammie schreef:
Door de uitslag te checken lijkt mij? :D Jullie denken iets te moeilijk. Genetisch zijn de paarden hetzelfde, maar dat wil niet zeggen dat ze er ook hetzelfde uitzien of dat het een garantie is dat de kloon ook zo zal presteren als de ‘eerste’ of als kloon 2-5.

Maar wat als er een conflict over eigenaarschap of ouderschap is? Genetisch zijn ze hetzelfde, en klonen lijken, neem ik aan, toch behoorlijk op elkaar. De een zal misschien een iets grotere kol hebben dan de ander, maar als het origineel vos is, zal er geen zwarte kloon tussen zitten ;) Dan moet je via foto's gaan aantonen wie wie is, en dankzij photoshop is dat ook niet echt betrouwbaar.
Conflicten over ouderschap lijken me trouwens niet ondenkbaar. Er zullen behoorlijk wat mensen zijn die wél een nakomeling van het origineel willen, maar geen nakomeling van een kloon. En dat is niet te bewijzen via uiterlijk.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 13:17

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 13:23

ow shit.....

maar, aqha kennende kunnen ze wel weer iets doen met een apart (zoals appendix) papier waardoor wel altijd zichtbaar/duidelijk is dat het een cloon (of nakomeling van kloon) is ed..... en ze wellciht op basis van soort papier alsnog uitsluiten van competitie....

ik vind dit echt een gevaarlijk iets....

Traiectum

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 13:39

Nou, lekker dan -O-

lovewidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 15:01

Hoe gaat dat klonen eigenlijk in zn werk?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-13 15:06

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 15:48

Van klonen zelf, heb ik niet veel kaas gegeten maar wanneer een vereniging in z'n statuten heeft dat gekloonde paarden niet kunnen worden ingeschreven, valt dasr toch weinig aan te doen, lijkt me?
Misschien ligt het aan de formulering?
Al willen ze groene paarden weren... :)

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 18:02

Tja, het mooie aan de aqha vind ik eigenlijk dat ze de hengstenkeuze bij de consument laten liggen door geen dekhengst keuringen te organiseren. Dat systeem werkt blijkbaar prima aangezien niemand het tot nu toe heeft gewijzigd. Als een merriehouder in staat wordt geacht om in zo'n overweldigend aanbod aan dekhengsten een goede keuze te maken, en dat zijn echt lang niet allemaal toppers, lijkt me ook geen probleem om aan dit bestand klonen toe te voegen eigenlijk. Dat reguleert zichzelf wel.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 19:42

troi schreef:
Tja, het mooie aan de aqha vind ik eigenlijk dat ze de hengstenkeuze bij de consument laten liggen door geen dekhengst keuringen te organiseren. Dat systeem werkt blijkbaar prima aangezien niemand het tot nu toe heeft gewijzigd. Als een merriehouder in staat wordt geacht om in zo'n overweldigend aanbod aan dekhengsten een goede keuze te maken, en dat zijn echt lang niet allemaal toppers, lijkt me ook geen probleem om aan dit bestand klonen toe te voegen eigenlijk. Dat reguleert zichzelf wel.

Sorry maar dat verhaal klopt ook niet meer. Tenminste niet in de EU (of gaat straks niet meer zo in de EU). De EU heeft nieuwe regels verzonnen waarin de stamboeken moeten zijn goedgekeurd, anders krijg je straks de grootste problemen met de paspoorten ed. Ze willen ook daar van alles gaan reguleren, en reken maar dat dat ver zal gaan straks.

Duitsland is in dit geval dus het beste jongetje van de klas. En heeft al vanwege die nieuwe EU regeling, hengstenkeuringen bedacht en uitgeschreven (zowel AQHA, APHA als ApHC). Hengsten die daarvoor voorgesteld zijn en goedgekeurd worden in het HB1 ingeschreven. En alleen van deze hengsten mag er nog sperma voor KI gewonnen worden. Een hengst niet voorsteld mag nu alleen nog maar natuurlijk dekken, maar ook daar gaat het kwa regels steeds lastiger worden. Je zult dus bij een veulen van een niet goedgekeurde nog wel ja papieren uit de USA krijgen, maar geen paspoort meer. En een paspoort aanvragen bij een andere organisatie (FN bv das de Duitse KNHS) is leuk bedacht, maar die paarden hebben geen "Zuchtbescheinigung" en daarmee mag dus niet mee gefokt worden. Wat nog leuker, als je zon paard te koop zet ben je al strafbaar. Met boetegelden tot 5000 euro.

Erg leuk bedacht dus van de EU :n :\ De fokkers worden nog veel meer op kosten gejaagd, en ga je buiten die regels krijg je de grootste problemen. En aangezien dit om EU regels gaat kan je er echt op wachten dat ze ook in Nederland ingevoerd gaan worden. Dat is alleen maar een kwestie van tijd.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 19:45

@rina, dat wist ik niet. Maar wordt dan ook zo dat een rasloos paard geen paspoort meer kan krijgen? Of vat ik de duitse regeling nu niet helemaal?

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 20:36

Nou dat gaat dus idd heel lastig worden in Dld. Nu zijn er nog wel een aantal andere stamboeken (denk aan Pintostamboek oid) waar je kwa paspoort nog wel iets kunt. Maar ja zover willen ze in de EU gaan met die regulering.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 20:37

Wat idioot, dan wordt je dus min of meer gedwongen om geen kruisingen meer te fokken? Dus eerst wordt een paspoort verplicht en vervolgens kan je die niet krijgen als je geen raspaard hebt..

Blubje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 12:12

Traiectum schreef:
Ik kan heel goed begrijpen dat de AQHA geen klonen wil toelaten. Fokken moet gaan om verbeteren van de ouderdieren, niet om kopieën maken. Maar de belangrijkste practische reden lijkt me dat er binnen dit stamboek (alle stamboeken, neem ik aan) DNA wordt gebruikt om een paard te identificeren. Hoe moet dat bij een kloon? Dat dier is genetisch identiek aan het ouderdier. Nu kun je bij 1 kloon dat nog wel uitzoeken, omdat het ouderdier de oudste is en dat kun je (meestal) wel aan de tanden afzien. Maar als er meerdere klonen rondlopen, hoe kun je dan in hemelsnaam bewijzen wie wie is?

Dat is dus een beetje een probleem met klonen, want klonen worden eerder oud. Dus ook als er een aantal jaar tussen de kloon en de ouder zit kunnen ze er even oud uit zien.

Daardoor snap ik ook wel dat ze de klonen niet in hun stamboek willen. Ze zijn gewoon van mindere kwaliteit of hoe je het noemen wilt. Voor de rest heb ik niks tegen klonen ofzo maar totdat het helemaal goed gaat zou ik ze niet in het stamboek laten opnemen.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 13:03

@blubje, maar of de kloon nu wel of niet oud wordt is voor de nakomelingen natuurlijk niet zo belangrijk. En daarvoor heb je die klonen, dat er met dit dna pakket gepresteerd kan worden heeft het origineel bewezen immers, de kloon hoeft (vaak zijn het hengsten) alleen maar sperma te kunnen maken..