De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) is gestart met de bestrijding van exotische muggen op een industrieterrein in Oss. De NVWA trof daar tijdens een reguliere controle een Aziatische tijgermug aan bij een importeur van gebruikte banden. De banden kwamen uit de Verenigde Staten. De bestrijding is een voorzorgsmaatregel om te voorkomen dat de muggen zich vestigen in Nederland.
Bij, de in Nederland, onderzochte exotische muggen zijn geen ziekteverwekkende virussen aangetroffen. Het risico dat in Nederland exotische muggen aanwezig zijn die drager zijn van ziekteverwekkende virussen is erg klein. Tijgermuggen zijn vectoren en kunnen bij paarden de West-Nijlziekte en Venezolaanse equine encefalitis overdragen. Voor mensen kan een steek met een tijgermug mogelijk nog veel meer ziekten tot gevolg hebben zoals Chikunguya, knokkelkoorts, Ross River (koorts, gewrichtspijn en vermoeidheid), Rifdalkoorts (koorts, hoofd- en gewrichtspijn, leveraandoeningen), La Crosse (hersenontsteking), Japanse encefalitis en Gele Koorts. De mug is in Nederland voor het eerst in 2005 gesignaleerd, bij de invoer van sierplanten uit China. In België werd al in 2000 een tijgermugpopulatie in een bandenopslag van een recyclingbedrijf in Oost-Vlaanderen gevonden.
Om te voorkomen dat de exotische muggen zich op de locatie in Oss verder vermenigvuldigen en verspreiden, is gekozen voor actieve bestrijding. De Aziatische tijgermug komt oorspronkelijk uit Zuidoost-Azië maar komt inmiddels ook voor in andere delen van de wereld, waaronder Zuid-Europa.
In 2009 is de NVWA begonnen met het structureel monitoren op mogelijk aanwezige exotische muggensoorten op bedrijven in Nederland die gebruikte banden importeren. Er zijn op deze bedrijven sindsdien 3 verschillende exotische muggensoorten aangetroffen: de Aziatische tijgermug, de Amerikaanse rots-poelmug en de gele koortsmug. Op deze bedrijven en in hun directe omgeving zijn deze muggen na de vondst bestreden.
De NVWA bestrijdt de exotische muggen met middelen die zowel larven als volwassen muggen doden. Directbetrokkenenen omwonenden van het bedrijf in Oss ontvangen van de gemeente een brief over de bestrijding door de NVWA.
Wat gek dat dit hier geen enkele reactie op komt...vind het namelijk nogal een verontrustend bericht....zelf op een niet paardenforum wordt hier heftig over gediscuseerd....zijn wij hier niet bang voor het west-nijl virus? Of gaan we straks gewoon extra enten? >> als er al een entstof voor is.....
Er is zeker al entstof voor het West Nijl virus , heb mijn vorige paard in ik dacht eind 2011 en in 2012 laten enten tegen dit virus, ik vind het ook zeker een verontrustend bericht, zeker als je ook leest wat het bij mensen kan opleveren 1 steek.
Het is zeker een verontrustend bericht, maar het is al een bekend gegeven van banden en Lucky bamboo. De vraag is wat wij eraan kunnen doen. Ik maak me nl. ook (nog veel meer eigenlijk) ongerust over de menselijke ziektes.
hmmm..volgens mij is het wachten tot er een tijgermug is die een virus overbrengt....komen steeds meer plaatsen bij waar hij gesignaleerd is....erg verontrustend!!