Gaia hekelt mishandeling slachtpaarden voor consumptie

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Gaia hekelt mishandeling slachtpaarden voor consumptie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-13 13:41

http://www.nieuwsblad.be / http://www.bokt.nl
Ingezonden door meerdere Bokkers waaronder Nikka

In slachthuizen in Roemenië worden de paarden die er aangeleverd worden mishandeld. Dat stelde dierenrechtenorganisatie Gaia vast. De organisatie begint een campagne om de Belgische consument daarover de informeren.

Gaia publiceerde maandag videobeelden van paarden die in Roemenië mishandeld worden, na onderzoek in Roemenië in mei 2013. Dat land is de voornaamste leverancier van paardenvlees.

‘De slachthuizen in Roemenië krijgen paarden aangeleverd die gebruikt worden voor werk op boerderijen of als transportmiddel’, aldus Gaia. De dieren worden onder meer met de zweep geslagen en in onaangepaste aanhangwagens vervoerd, vaak zonder bescherming tegen extreme weersomstandigheden. Nog volgens Gaia testen handelaars de kracht van hun dieren ‘door hen betonblokken en karren waarvan de wielen vergrendeld zijn te laten voorttrekken’.

Daarnaast stelde Gaia in 2011 de mishandeling van Argentijnse slachtpaarden aan de kaak. Daar vond de organisatie magere, zwaar verwaarloosde paarden met etterende wonden, paarden met gebroken benen en gevallen paarden die door honden worden gebeten. Gaia hekelt ook nog dat de traceerbaarheid van het Argentijns en Roemeens paardenvlees zich beperkt tot het slachthuis.

Om de Belgische consument te informeren over de lijdensweg van slachtpaarden in Roemenië en Argentinië - het paardenvlees wordt ook in België verkocht - start Gaia een zomertournee in Vlaanderen en Wallonië.

De tournee gaat gepaard met een schrijfactie tegen warenhuizen Colruyt en Carrefour. Gaia vraagt supermarktketens om, net als Lidl, geen paardenvlees te verkopen tenzij er voldoende garantie is voor het welzijn van de paarden. De organisatie roept iedereen op om protestberichten naar de warenhuisketens te sturen.

‘Wie paardenvlees uit Argentinië en Roemenië blijft (ver)kopen, houdt het dierenleed mee in stand’, aldus Gaia-directeur Ann De Greef. De dierenrechtenorganisatie wil dat een onafhankelijke audit nagaat of het welzijn van de dieren is gegarandeerd in alle fasen van het productieproces.

KarmaWitch

Re: Gaia hekelt mishandeling slachtpaarden voor consumptie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 14:07

Daar wordt je toch misselijk en raar van :(

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 14:09

>;) Jezus wat erg! Gelukkig eten wij thuis geen paardenvlees.. :n

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 14:15

heeft niets met 'paardenvlees eten' te maken. De slagers die hier in NL paardenvlees verkopen weten je tot op het adres het slachthuis te vertellen waar het vandaan komt, en dat is echt wel uit NL.

Niets lekkerders dan een NL paardenbiefstukje hoor. Kan geen biefstuk tegenop.

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 14:17

Amaris schreef:
heeft niets met 'paardenvlees eten' te maken. De slagers die hier in NL paardenvlees verkopen weten je tot op het adres het slachthuis te vertellen waar het vandaan komt, en dat is echt wel uit NL.

Niets lekkerders dan een NL paardenbiefstukje hoor. Kan geen biefstuk tegenop.

Dat begrijp ik, maar ik doelde er meer op dat als je geen paardenvlees eet, je de productie van paardenvlees niet stimuleert. Ik woon aan de grens van Belgie!

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 14:19

Ik eet ook geen paardenvlees en houdt deze zieke daden ook niet in stand.
Heb er echt geen woorden voor. :(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 14:20

Het nieuwsbericht heeft het over slachters in Roemenië en Argentinië. Dus geen slachthuizen in Nederland.

Ik eet ook met plezier een stukje paardenvlees uit Nederland. Waarvan ik ook zeker weet dat het uit Nederland komt. Ik weiger namelijk mee te werken aan situaties zoals in het nieuwsbericht omschreven en vind het ook erg goed dat Gaia dat aan het licht wil brengen.

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 14:25

Oke thanks :j Maar het wordt wel in Belgie verkocht! Daarom moet ik wel opletten haha :)

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 14:43

Wat ik veeeeeel zorgelijker vind is die akelige kronkel in de koppen van mensen die zoiets doen! _-:(
Wat is dat nu?Een extra kick om dieren te slaan?Geeft het voldoening? :? :r
Ik vind het barbaars dat anno 2013 zulke mensen er nog steeds zijn,zo onprofessioneel en monsterlijk.

Een goede slachter weet een dier snel en pijnloos te doden zonder al dat geram vooraf,wat daar gebeurd is zo achterlijk dat het de mensheid gewoon tekort doet. >;)
Laat ze dat volk eens goede voorlichting geven en straffen voor onnodig leed,ook in een arm land kan men respectvoller met dieren om gaan,is echt geen kwestie van niet kunnen maar een kwestie van niet willen grrrrrr. -:(-

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 14:49

Ergens denk ik dat het veelal niet eens gaat om de paardenbiefstukjes. Maar er is toch onlangs gebleken in hoeveel producten paardenvlees verwerkt zit? Wie garandeert dat de frikandelletjes van de Mora geen zielige paarden bevatten? Of het kroketje van de snackbar? of de lasagne die toch wel heel handig is...

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 15:04

Op de site van het laatste nieuws staat ook het campagne filmpje erbij.. Walgelijk.

Sillgirl1394

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 15:10

Te zielig voor woorden,
Die mensen moeten zelf afgeslacht worden...

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 15:24

Heel goed dat dit aan de kaak wordt gesteld.
Amaris schreef:
De slagers die hier in NL paardenvlees verkopen weten je tot op het adres het slachthuis te vertellen waar het vandaan komt, en dat is echt wel uit NL.

Als je het bij een goeie slager haalt dan is dat idd zo. Betaal je ook dan een eerlijke prijs ervoor. Vaak echter willen mensen voor een duppie op de eerste rang zitten en zwichten voor de kiloknallers of de laaggeprijsde winkelketens. Ik eet veel minder vaak vlees dan vroeger en als ik het koop, dan wil ik wel dat het een eerlijk stukje vlees is. Betaal dan liever wat meer, maar ik weet dan wel dat het dier een goed leven heeft gehad en het vlees is smakelijker.

Manon262

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 15:25

Wij eten ook geen paardenvlees

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 15:28

Ik vind het toch typisch. Veel van het geslachte paardenvlees wordt ons land uit gevoerd en we importeren het vlees uit zuid-amerika, mexico en argentinië enz terwijl het daar toch vaak minder is qua welzijn dan in ons landje. Op zich heb ik geen problemen met paardenvlees, maar dan wel vlees dat zo diervriendelijk mogelijk gemaakt is. Ik heb overigens geen paardenvlees zo op, maar ik eet wel snacks waar het in verwerkt zit. Eten al die mensen die nu zeggen geen paardenvlees te eten ook geen frikadellen enz?

Goed dat ze het aan de kaak stellen iig!

Carri

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 15:59

een aantal van die slachthuizen in Canada en Zuid Amerika zijn in Belgische eigendom.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 16:38

Tja, als iedereen zo graag diervriendelijk wil eten(wat helemaal niet verkeerd is) ga dan zelf fokken, mesten en slachten, dan weet je zeker waar het vandaan komt en hoe het geslacht is.

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 17:07

Wat toch eigenlijk bij de wilde spinnen af is.
Ik eet nu al een heel aantal jaar geen vlees meer, maar het zou toch gewoon een schandaal moeten zijn als er een dier onjuist behandeld wordt? Het lijkt allemaal zo normaal geworden te zijn, het is gewoon een bijzonderheid als er een slachtdier een goed leven en goede dood heeft...

merrylegs

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 17:32

delerium schreef:
Wat toch eigenlijk bij de wilde spinnen af is.
Ik eet nu al een heel aantal jaar geen vlees meer, maar het zou toch gewoon een schandaal moeten zijn als er een dier onjuist behandeld wordt? Het lijkt allemaal zo normaal geworden te zijn, het is gewoon een bijzonderheid als er een slachtdier een goed leven en goede dood heeft...

inderdaad, erg eigenlijk dat we daar niet meer van opkijken, maar hoe wil je dat veranderen?

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 19:56

Paardenvlees zit in meer dingen dan we denken. Ik ben blij dat de misstanden aan de kaak gesteld worden, want wat al eerder gezegd is, wie weet waar het vlees in de kroketten en dergelijke vandaan komt...
Op zich is er niets mis met Nederlands paardenvlees, als het ook maar echt uit Nederland komt...

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 21:58

De boeren, slachterijen en transport moet in Nederland aan allerlei regels voldoen om het dierenwelzijn te waarborgen, wat fantastisch is. Maar het is toch te gek, dat ze daardoor aan alle kanten gesubsidieerd moeten worden, omdat ze anders niet rond kunnen komen, omdat al het goedkopere vlees uit het buitenland hierheen komt!
Het import van vlees zou verboden moeten worden, in Nederland is genoeg vlees waarvan het merendeel naar het buitenland gaat, omdat de consument hier niet genoeg wil betalen!

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 08:31

paars schreef:
Heel goed dat dit aan de kaak wordt gesteld.
Amaris schreef:
De slagers die hier in NL paardenvlees verkopen weten je tot op het adres het slachthuis te vertellen waar het vandaan komt, en dat is echt wel uit NL.

Als je het bij een goeie slager haalt dan is dat idd zo. Betaal je ook dan een eerlijke prijs ervoor. Vaak echter willen mensen voor een duppie op de eerste rang zitten en zwichten voor de kiloknallers of de laaggeprijsde winkelketens. Ik eet veel minder vaak vlees dan vroeger en als ik het koop, dan wil ik wel dat het een eerlijk stukje vlees is. Betaal dan liever wat meer, maar ik weet dan wel dat het dier een goed leven heeft gehad en het vlees is smakelijker.

Kiloknallers doen niet ter zake bij paardenvlees. Er bestaan geen slagers die paardenvlees in bulk goedkoop over de balk gooien. Waarom zouden ze? Het is al goedkoop en erg lekker. Daarbij zijn het alleen de kwalitatief betere slagers die het verkopen. In mijn stad is er volgens mij maar één slager die het verkoopt en die kon mij precies vertellen waar mijn biefstukje vandaan kwam. Zij hebben overigens ook niet altijd paardenvlees op voorraad. Komt in beetjes binnen.

Overige kiloknallers, varkens en kip ed, ben ik het helemaal met je eens. Ik koop het nooit.

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 08:35

Amaris, hier in de supermarkten liggen gewoon stukken paarden biefstuk of lappen hoor..? Die komen ook al verpakt binnen trouwens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 08:36

Ik haal mijn overige vlees bij de slager in het dorp, deze heeft een eigen boerderij met beesten. Dan betaal ik inderdaad wat meer.

Ik hou wel in mijn achterhoofd dat er ook mensen zijn die niet wat meer kunnen betalen voor vlees. En als je dat al niet kan betalen, dan is vleesvervanging al helemala onbetaalbaar..

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 08:42

de reden van bovenstaande verhaal is dat ik geen paardenvlees durf te eten in nederland. Ik zal toch weer eens op zoek gaan naar een slager in de buurt die betrouwbaar is. Weet iemand die 1 in de omgeving van Uden?
Wij eten zowiezo bewust vlees, dus geen prijsknallers en ik ga er voor naar een speciale slager en in enkele supermarkten in de buurt is inmiddels ook scharrelvlees verkrijgbaar. Afgelopen zaterdag had ik kippenpootjes klaargemaakt, je ziet het verschil, het vlees is donkerder en de botten zijn harder.

Het is bizar te zien hoe sommige mensen en in sommige landen, met dieren omgaan. en vaak kun je het de mensen niet eens echt kwalijk nemen, zij worden er mee opgegroeid en hebben niet die band met hun dier zoals we dan in nederland oa kennen.