Dazen weren met behulp van zebrastrepen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Dinopino

Dazen weren met behulp van zebrastrepen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-13 13:31

www.blick.ch/ bokt.nl

Het klinkt als een aprilgrap in juli: Ruiters in Duitsland verven hun paarden sindskort met zebrapatronen. Ze hopen hiermee de strijd tegen dazen en steekvliegen te winnen. Het idee komt doordat wetenschappers tests met zebrapatronen hebben gedaan om te kijken wat voor effect deze strepen op vliegen en andere stekelingen hebben.

Op de sociale media Facebook zijn honderden paardenbezitters enthousiast over het succes van deze methode. Je kunt er dan ook duizenden foto's bewonderen van paarden met zebracreaties. De eigenaren van de paarden geven daarnaast ook advies over wat het best werkende patroon is en welke verf het best gebruikt kan worden.

De wetenschap heeft echter nog geen echt bewijs dat het zebramotief ook daadwerkelijk steekvliegen en dazen afschrikt. Biologen uit Hongarije en Zweden toonden een jaar geleden aan, dat het zebrapatroon ook uitwerking heeft op het afschrikken van stekende insecten. Bloedzuigende dazen schijnen zelfs de zebrapatronen te mijden wanneer er een lokstof op wordt aangebracht en hoe smaller de strepen zijn, des te beter. Biologen gingen echter altijd vanuit dat het zebrapatroon bij zebra's er voor diende om in de zon moeilijk te lokaliseren zijn voor roofdieren.

foto's

Zie ook: Hier kun je ook reageren.

[SV] zebra strepen op paard schilderen

Fiiiieeee

Re: Dazen weren met behulp van zebrestrepen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 13:35

de bucas vliegendeken heb je tegenwoordig ook met zebra print

_Aniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 13:44

Fiiiieeee schreef:
de bucas vliegendeken heb je tegenwoordig ook met zebra print

Ja daar dacht ik ook gelijk aan :P

Maar hoe zou dit werken dan? Zebra's zelf hebben toch ook gewoon last van de vliegen? En het is niet bepaald praktisch lijkt mij, als je van die strepen op je paard maakt :P

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 13:48

Mijn schimmel bloed gewoon van de steekvliegen, dus misschien moet ik ook maar een potje verf gaan halen :')

Kaatastrof

Re: Dazen weren met behulp van zebrastrepen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 13:54